מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ראובן באולימפיאדת הלסינקי וביחידת המאה ואחת

סבא ראובן ואורי
1953. נבחרת ישראל בכדורסל באליפות אירופה
ראובן פכר, יליד מזרע, כדורסלן בנבחרת ישראל, משתף בזכרונותיו מאולימפיאדת הלסינקי ומתקופת שירותו ביחידה 101

שמי ראובן פכר, נולדתי בקיבוץ מזרע בשנת 1933.

בשנת 1962 נישאתי לאילנה גרבורג ילידת תל אביב. בתנו לי נולדה בשנת 1970 ברמת השרון. בשנת 1976 עברנו להתגורר במושב עין עירון והפכנו לחקלאים למחצה. בנוסף הייתי מורה לנהיגה.

נכדתנו גוני נולדה בשנת 2000 וכעבור 5 שנים נולד הנכד אורי. עמו אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורי:

אולימפיאדת הלסינקי

בשנת 1952 התקיימה האולימפיאדה החמישה-עשר בהלסינקי, פינלנד. לראשונה השתתפה ישראל באולימפיאדה ויוצגה בין השאר על ידי קבוצת כדורסל. אני שיחקתי בסגל הקבוצה. שיחקנו ארבעה משחקים בסך הכל ובכולם הפסדנו בכבוד. שיחקנו לפי העיקרון – העיקר ההשתתפות במשחק ולא התוצאה. לא היינו כל כך טובים, הכדורסל בארץ היה עוד בחיתוליו, הקבוצה לא הייתה מגובשת והסגל שבה מבוסס על עולים חדשים ממצרים שהיו מעט יותר מבוגרים משאר חברי הסגל, ילידי הארץ, שהגיעו ממקומות שונים בארץ. הסגל היה מורכב בחציו משחקני מכבי וחציו משחקני הפועל. המאמן היה אמריקאי זקן נחמד שמו היה רסקין, אשר לא ידע לדבר מילה בעברית ומאחר ואנחנו לא ידענו אנגלית, הקשר בינינו היה משובש.

תמונת מחזור של 13 הכדורסלנים היוצאים לייצג את מדינת ישראל באולימפיאדת הלסינקי 1952

תמונה 1

מאי 1953. נבחרת ישראל בכדורסל צועדת בטקס הפתיחה של אליפות אירופה בכדורסל

באצטדיון הפתוח של דינמו במוסקבה

תמונה 2

 

יחידת המאה ואחד

לאחר שירות ממושך בחיל הים כמדריך ספורט. עברתי ביוזמת חברי שמוליק מרחב, ליחידת 101.שבה שירתתי בין חודשיים לשלושה. במסגרת היחידה הייתי שותף לפעולת הטרדה בדהרייה (על כביש חברון באר שבע) . כשהיחידה פורקה סופחנו לצנחנים. קיבלנו אימון רגלי של חייל הצנחנים כולל צניחה.

מעמד פירוק היחידה

תמונה 3

יחידת המאה ואחד

בראשית חודש אוגוסט 1953, עברה מפה לאוזן השמועה על הקמת יחידת פשיטה סודית ורצינית במסגרת חטיבת ירושלים. המתנדבים הגיעו מיחידות צה"ל שונות, מקיבוצים ומושבים והתייצבו למיון קפדני לפני שלמה באום או אריק שרון במחנה היחידה. חבר מביא חבר, כך זה עבד. בתחילה התייצבו במחנה "שנלר" בירושלים אחר כך בבניין משטרת אבו-גוש ולבסוף במחנה היחידה ליד שרידי הכפר סטף (בשיפולי הר איתן דרומית לקיבוץ צובה). ליחידה התקבלו בחורים שהיה בהם שילוב תכונות של יושר וצניעות, כושר גופני ואומץ לב, אהבת מולדת ורצון להקריב. לבסוף התקבלו כ – 50 איש אשר החלו באימונים שכללו סיורים וניווט למרחקים ארוכים, ירי וקליעה תוך כדי ריצה בהרים, שימוש בחומרי נפץ, חבלה, והטלת רימונים. חיילי היחידה קיבלו נשק אישי שונה מהמקובל בצה"ל, וכלל טומיגן וסכין קומנדו. הם הסתובבו ברובם בבגדים אזרחיים, במכנסיים קצרים וסנדלים, ללא משמעת צבאית מחמירה וללא יחס לדרגות או סולם פיקודי. במקום אלו פותחו ביחידה ערכי לחימה כגון דבקות במטרה, חברות, העזה וביצוע מושלם של משימות.

בחודש ינואר 1954, חמישה חודשים לאחר הקמתה, פורקה היחידה ושולבה בגדוד הצנחנים 890 בבסיסו בתל נוף.

הזוית האישית

ראובן: הבילוי במשותף, והחזרה על פרטים מהימים ההם שלא היה אורי (נכדים) והיכולת לשתף מישהו בעלילות חיי, גרמה לקרבה ביננו ואני הצלחתי להכיר קצת את הנכד הפרוע שלי.

אורי: הכל היה כיף עם הסבא המגניב שלי.

מילון

אולימפיאדת הלסינקי
האולימפיאדה ה-15 התארחה בעיר הלסינקי שבפינלנד. הנבחרות של גרמניה ויפן חזרו להשתתף במשחקים האולימפיים לאחר השעיה שנבעה מתוצאות מלחמת העולם השנייה ולראשונה השתתפה נבחרת ברית המועצות במשחקים. זו הייתה גם האולימפיאדה הראשונה בה השתתפה מדינת ישראל.

ציטוטים

”שיחקנו לפי העיקרון - העיקר ההשתתפות במשחק ולא התוצאה“

הקשר הרב דורי