מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא פנחס ז"ל

סבא ואני משחקים
סבא בילדותו
מזכרת לסבא שלי פנחס ז"ל

רקע גאוגרפי חבל הארץ שבו נולד סבא שלי הוא ג'רבה שבתוניס טוניס נמצאת בצפון אפריקה תחת שלטון מוסלמי.

ג'רבה הוא אי, הסמוך לחופי תוניס אזור יפה וקסום, מגיעים לשם דרך מעבורת. בג'רבה חיה קהילה יהודית אחת העתיקות בעולם, על פי המסורת ראשוני היהודים הגיעו לכאן עוד בימי שלמה המלך, או לאחר חורבן בית ראשון (586 -) לאחר חורבן בית ראשון היהודים ברחו מירושלים ל ג'רבה, והביאו איתם דלת  מדלתות בית המקדש, ובמקום שהניחו את הדלת שם בנו בית כנסת מיוחד שניקרא הח'ריבה (אלגבריה) זהו אחד מבתי הכנסת הקדומים בעולם. מייחסים לו הרבה קדושה, מי שבא להתפלל שם מאמין שיקרה לו ניסים. בל"ג בעומר מתקיימת שם הילולה .

מאפייני האוכלוסייה באי ג'רבה:

האוכלוסייה היהודית בג'רבה הייתה מאוד מסורתית ודתית וכולם היו כוהנים מפני שהאנשים שבאו לאי היו מצאצאי צדוק הכהן, שבא מהגלות וידעיה הכהן שגם בא מהגלות.

סבא בילדות

סבא שלי נולד ב'גרבה, שבטוניס וקראו לו מצליח כי באותו יום הסתיימה המלחמה בין בעלות הברית לגרמניה (מלחמת העולם השנייה). השם שני שלו היה פנחס על שם סבא שלו הוא היה אח שלישי בין 6 אחים.

המשפחה של סבא שלי היא משפחה מאוד מיוחדת ומיוחסת, שהשושלת שלהם הגיעה עד עזרא הסופר, שבנה את בית המקדש השני. משפחת כוהנים עתיקה.

לדוד של סבא שלי קראו רבי כלפון הכהן, שהיה רב ראשי, מקובל מפרש תנ"ך איש ציוני, שהתכתב עם בן גוריון  על מדינת ישראל וכיצד תראה. הוא הנהיג את חגיגת יום העצמאות בג'רבה (לאחר קום מדינת ישראל). וסבא שלי למד ממנו על מדינת ישראל, ישב על ברכיו ושמע ממנו סיפורים על מדינת ישראל. רבי כלפון, סיפר לסבא שלי שבמסגרת היותו נציג הקהילה היהודית,  הוכרח ע"י הנאצים לאסוף 50 ק"ג זהב, תוך יממה אחת (בשבת). למזלם, הנאצים היו בנסיגה ולכן לקחו את מה שהצליחו לאסוף ללא הרג.

סבא שלי היה בג'רבה עד גיל 12, למד בבית ספר צרפתי ודיבר צרפתית וערבית. עברית למדו מספרי הקודש אחרי הצהריים, בבית מדרש, הם ישבו על ספסלים מאבן, והרב היה מלמד אותם. סבא שלי סיפר לי הם שיחקו במשחקים שונים. סבא שלי סיפר שהמשחק שהוא אהב היה דומינו. להורים של סבא שלי היה מפעל לטחינת קמח והגרמנים (הנאצים) הרסו שברו להם הכול ולקחו להם את כל הכסף, לכן האבא שלו הלך להיות נהג משאית.

סבא שלי סיפר לי, שבאחת הימים, בנסיגת הנאצים, אחד החיילים הגרמניים דרש מאבא של סבא שלי, להחליף גלגל בשבת. אבא שלו סירב, הנאצי איים עליו באקדח, אך למזלו העובד מוסלמי שלו החליף במקומו גלגל ובזכות נסיגת הנאצים והעובד המוסלמי אבא שלו ניצל ואנחנו ואני כאן.

העלייה לארץ והחיים במבשרת ירושלים

בשנת 1956, בגיל 12 סבא שלי עלה עם המשפחה שלו לארץ באוניה שקראו לה "תיאודור הרצל". זאת הייתה אניית הדגל של מדינת ישראל באותה תקופה. המשפחה של סבא שלי הגיעה לארץ והם קיבלו בית קטן ביישוב שניקרא "מבשרת ירושלים", היום מבשרת ציון. מסביב לבית היו הרבה עצי פרי ופרי הדר.

לסבא שלי היה קשה להתרגל למקום החדש ולכן הוא אהב להיות בין עצי הפרי ולקטוף תפוזים והוא אהב לשבת שם ולכתוב שירים. יום אחד הוא ראה גור של כלב, הוא אימץ אותו, ולימד אותו. הכלב הפך להיות החבר הטוב שלו. לכלב הוא קרא "רוקי". סבא שלי למד בירושלים והמקצוע האהוב היה מתמטיקה וכן אהב לנגן בגיטרה. בגיל 16 סבא שלי קנה אופנוע וביחד עם החברים שלו הם אהבו להסתובב.

הם אהבו לבלות בירושלים בקולנוע "סמדר" סבא שלי אהב כדורגל והיה שוער של קבוצת הנערים  "בית"ר ירושלים". סבא שלי סיפר לי איך הם שיחקו כדורגל וגם אני אוהב לשחק כדורגל כמוהו.

לסבא שלי הייתה תאונה עם האופנוע והוא נפצע בפנים והוא סיפר לי שהוא החליט לא לעלות יותר על האופנוע. בגלל זה רק בגיל 30 למד נהיגה. בגיל 17 סבא שלי התגייס לצבא לגולני.  בגיל 22 נילחם במלחמת "ששת הימים" בחטיבה הירושלמית הוא היה  מש"ק קשר.

אחרי הצבא סבא שלי פתח חנות ירקות בישוב מבשרת ירושלים אבל אחרי חצי שנה הוא הפך את החנות למסעדה כי הוא אהב מאוד לבשל. במסעדה היו שולחנות של משחקי ביליארד. בגיל 23 סבא שלי הלך ללמוד את מקצועת הטקסטיל והניהול בירושלים. אחרי הלימודים, הוא היה מנהל עבודה במפעל טקסטיל ברמלה במשך שנתיים.

החיים בלוד

בגיל 26 ההורים שלו החליטו לעבור לעיר לוד, ששם גרו אחיות שלו. סבא שלי הלך ללמוד במשך שנה קורס מטעם "התעשייה האווירית" קורס שניקרא: C. N.C (מכניקה ממוחשבת). הוא מאוד אהב את הלימודים וקיבל תעודת הצטיינות. בסיום הלימודים הוא התקבל לעבודה "בתעשייה אווירית" והוא עבד שם במשך 40 שנה ושם התקדם למנהל מחלקה.

סבא, סבתא, אבא ואני

בגיל 26 סבא הכיר את סבתא מזל שהיא גם מג'רבה, טוניס וגם ממשפחת כוהנים ואחרי שנה התחתנו וגרו בלוד ושם נולד אבא שלי וסבא שמח מאוד וכתב שיר לאבא שלי. לסבא ולסבתא נולדו עוד בן ובת. אבא שלי התחתן עם אמא שלי ואני נולדתי. כשנולדתי סבא שלי שמח מאוד וטיפל בי גם כשהייתי תינוק כשאבא ואמא הלכו לעבודה. סבא שלי עבד בלילה לכן היה פנוי בשעות היום לטפל בי, להכין לי אוכל ולהאכיל אותי, לשיר לי שירים ולשחק איתי משחקים וגם היה יוצא איתי בחוץ לטייל  בעגלה.

כשגדלתי וידעתי לדבר, סבא שלי שיחק איתי במשחקי מילים לדוגמה: הוא התחיל ואמר אות ואני מצאתי מילה שמתחילה באות הזו.

הכי אהבתי לשחק משחקי קופסה: דומינו, לוטו ,דמקה ,שש בש. סבא לימד אותי את המשחקים האלה ורציתי לנצח אותו אבל סבא לא נתן לי לנצח וכשניצחתי אות בפעם הראשונה שמחתי כול כך וקפצתי על השולחן. כשהייתי יותר גדול סבא לימד אותי לשחק רמי קוב ובמשחק הזה הוא למדתי איתו גם מספרים.

סבא גם סיפר לי סיפורים על הכלב שלו רוקי ועל המשחקים שהוא שיחק כשהוא היה קטן. הרבה פעמים הלכנו לטיולים בארץ עם סבא. לפעמים היינו משחקים כדורגל. כול יום שישי היינו באים לסבא ולסבתא וסבא היה עושה קידוש. בזמן הקידוש סבא היה מרים אותי ושם לי כיפה על הראש. סבא חסך לי כסף והיא נותן לי כול חודש כדי שאני אקנה מה שאני רוצה.

סבא שלי אהב מאוד לבשל והכין לי לפעמים אוכל שאני אוהב. סבא שלי אמר לי שבבר המצווה שלי הוא יבשל  הארוחה. סבא שמח מאוד כשעליתי לכיתה א' וקנה לי את התיק הראשון שלי. אהבתי מאוד את סבא שלי וחיכיתי לראות אותו. כשהייתי בכיתה ב' סבא וסבתא באו לגור בגדרה לידנו ושמחתי מאוד.

סבא שלי סיפר לי שהוא נלחם במלחמת ששת הימים ואח"כ גם במלחמת יום כיפור ובמלחמת יום כיפור הוא לא היה בבית במשך חצי שנה ולא היו אז טלפונים, אלא רק מכתבים, שהיו מגיעים לאחר זמן רב. וגם במלחמת לבנון הראשונה, סבא שלי נלחם ולא יצא לבית במשך זמן רב.

כשהייתי בכיתה ב' עברתי ניתוח בבית חולים וסבא שלי היה עצוב אבל הוא עודד אותי ואמר  שאני גיבור. סבא היה מדבר איתי הרבה ומספר לי סיפורים והיה לי כייף איתו. כשהייתי בכיתה ג' סבא שלי חלה וכשביקרתי אותו בבית חולים הוא אמר לי שהוא למד ממני להיות גיבור ואני הייתי דוגמה בשבילו שנינו התרגשנו.

לפני שנה כשהייתי בכיתה ד' סבא שלי היקר נפטר והייתי עצוב אני מתגעגע אליו מאוד וזוכר את המשחקים, הטיולים והדברים שעשינו יחד. סבא לא הספיק להיות בבר המצווה שלי והוא כל כך חיכה לראות אותי גדל…..  אבל אני יודע שהוא רואה אותי   ושמח.

אני כותב הכל כאן כדי לספר לכם ולכולם על סבא שלי ואני אוהב אותו ומתגעגע אליו מאוד.

הייה שלום סבא של.י

הזוית האישית

היה לי כייף ללמוד על המשפחה ועל ההיסטוריה של המשפחה שלי.

מילון

טקסטיל
בדים

ציטוטים

”אחרי הצבא סבא שלי פתח חנות ירקות בישוב מבשרת ירושלים“

הקשר הרב דורי