מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא עמוס פיקרסקי ועין יהב

סבא עמוס והנכד מעין
סבא עמוס בעבר
התישבות בערבה בעין יהב וחזרה למושב חרות

שמי מעין וינשטוק, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי, עמוס פיקרסקי. סבא סיפר לי במפגשים על בניית היישוב עין יהב. הוא היה מראשוני ההתיישבות בערבה.

קצת על סבא עמוס

סבא נולד בשנת 1942. הוא נולד בבית חולים בפתח תקווה. בחרות העביר את ילדותו. ועד היום הוא מתגורר עם משפחתו בחרות, סבא התחתן עם בת המושב עם עפרה דונגי ונולדו להם ארבעה ילדים, וכיום יש להם שמונה נכדים.

הגרעין הנח"ל יהב

כשהגיע סבא לכתה י"ב, הוא הצטרף לגרעין נח"ל, ששמו היה גרעין יהב, שהיה מיועד להתיישב בעין יהב ולבנות את היישוב החדש. היה מרכז גרעין שתנועת המושבים שלחה אותו הוא הסתובב בין בתי הספר החקלאים ואסף חברים לרעיון ההתיישבות בעין יהב. כעשרים ושישה חברים בנים ובנות היו בגרעין ובניהם סבא עמוס.

סבא עמוס מספר על ההחלטה ללכת לנח"ל עם גרעין לעין יהב:

"חשבתי שהרעיון ללכת להתיישבות חדשה במסגרת השירות הצבאי לנח"ל (נוער חלוצי לוחם) ולהיות גם בחייל קרבי שהוא חלק מחיל הצנחנים, זה שבה את ליבי.

הטירונות ארכה כשישה חודשים ביחד עם כל חברי הגרעין. לאחר הטירונות כל הגרעין עבר לעין יהב. לאחר נסיעה מבאר שבע שארכה חמש שעות, דרך מעלה העקרבים (זאת הייתה הדרך הראשית לאילת כביש הערבה לא היה קיים אז, 1960) הגענו לעין יהב ובמקום היו רק מספר צריפים.

העבודה בעין יהב התחלקה לתחומים שונים: גן ירק, רפת, מטבח ונוי. היינו חיילים לכל דבר, התאמנו ושמרנו על  עין יהב.

עם חברי הגרעין בעין יהב

תמונה 1

בכל ערב היו פעילויות חברתיות היו רוקדים שרים ונהנים.

ביקורו של ראש הממשלה דוד בן גוריון והרמטכ"ל משה דיין ומפקד הנחל שמוליק אייל בעין יהב 1961

תמונה 2

אחרי שנה בעין יהב, חזרנו לצבא לאימון מתקדם שבו עברנו קורס צניחה והפכנו לחלק מצוות הנח"ל המוצנח. במשך שנה התגבשה החברה. בסוף אותה שנה עזבו הבנים מהגרעין לאימון מתקדם והבנות נשארו בעין יהב.

תמונה 3

מצנח בשפה הצבאית לדבר זה קוראים ג'יפ כי כשאתה צונח ונוחת על הקרקע הרוח סוחבת אותך יחד עם המצנח ואתה חייב להספיק לקפל אותו.

אחרי שישה חודשים באימון המתקדם חזרנו לעין יהב ויצאנו למבצע נטיעת תמרים בשטח המרזבה. לאחר בדיקות קרקע של משרד החקלאות, הוחלט לנטוע תמרים בשטח המרזבה שזה באזור שפך נחל ערבה.

חזרה למושב חרות

לאחר שלוש שנים בעין יהב החלטתי לחזור למושב חרות. התחתנתי עם עפרה חברתי מהילדות, הקמנו משפחה לתפארת."

מעיין מספר על הטיול שלו לעין יהב עם סבא וסבתא

"סבא וסבתא לקחו אותי לטיול של יומיים בעין יהב החדשה. בדרך דרומה עצרנו במצפה רמון. לאחר מכן הגענו לעין יהב. בכניסה לעין יהב היה שלט חדש. סבא סיפר לי שהשלט הישן נהרס על ידי הצבא למטרות צבאיות ולפינוי המקום.כשנבנתה עין יהב החדשה החליטו לשחזר את השלט. המקום מדברי. פגשנו חברים של סבתא וסבא מתקופת ההתיישבות. שוחחנו על התקופה שהייתה. סבא וחבריו העלו זיכרונות וסיפרו לי על ההתיישבות והסבירו לי איפה הם היו, איפה הם ישנו ועל ההוואי באותה תקופה. הנסיעה ממשמרת לעין יהב ארכה כשלוש שעות. בדרך עצרנו במצפה רמון והיינו במרכז המבקרים של מצפה רמון".

המצגת שלנו

הזוית האישית

מעין וינשטוק: היה לי מאוד מהנה לעבוד עם סבא שלי. הכרתי את צד העבר שלו, מה שלא ידעתי קודם. עצם המחשבה לחשוב שסבא היה חלק מאירוע היסטורי שכזה, אני מאוד גאה בסבא שלי ושמחתי שבחרתי בתכנית זו. העבודה שעשינו ביחד הידקה את הקשרים בינינו ומאוד מאוד התעניינתי בסיפורים ששמעתי מסבא.

סבא עמוס: העבודה עם נכדתי, מעיין על עין יהב החזירה אותי 60 שנה אחורה. נזכרתי באנשים שהיו איתי ואירועים שהיו משמעותיים בהתבגרותי וכן נהניתי לעבוד עם מעיין וגיליתי עד כמה מעיין שולט בחומר ושולט בסודות המחשב. למדתי ממעיין איך לפתור בעיות במחשב. הפגישות בימי חמישי בתכנית הקשר הרב דורי תרמו לשנינו וחיזקו את הקשר בינינו.

בשנת 2014, השתתפה אשתי עופרה פיקרסקי בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכדה אלה משולם והעלתה את סיפור על הוריה: סבא רבא יצחק היה בין מקימי קיבוץ נען

מילון

גרעין נחל
גרעין נח"ל הוא מסגרת שיתופית היוצאת מתנועות הנוער ונתמכת על ידי הצבא ותנועות הנוער, במסגרתו בני ובנות הגרעין משרתים בצבא במסגרת הנח"ל בשילוב עם משימות חברתיות

ציטוטים

”סיפור הצלחה של עין יהב, כשרוצים ונלחמים מצליחים “

הקשר הרב דורי