מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סעדיה על כנפי הנשרים

סבא מספר ואני מקשיבה
סבא וסבתא בדישון
העלייה של סבא סעדיה מתימן

שמי סעדיה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. מקור השם סעדיה הוא על שם אח של אמי שעלה לארץ מתימן בשנות השלושים ונפטר בארץ בשנות הארבעים, וזאת כדי להנציח את שמו של דודי. לשם המשפחה קטעי אין הסבר. נולדתי בשנת 1944 בתימן, באזור שנקרא בניס חם. יש לי אח ואחות גדולים ממני, ושלוש אחיות קטנות ממני. בהיותי ילד קטן התחלתי ללמוד תורה "בחדר" עם אבי שהיה מורה במקצועו.

בשנת 1949 עלינו ארצה כשהייתי בן 5 שנים, תאריך לידתי לא ידוע לי כי בתימן לא היו רושמים את התאריך, והלידות בדרך כלל היו בבית. הגענו בטיסה של מבצע עליית יהודי תימן שנקרא "מרבד הקסמים" והיה לו עוד שם: "על כנפי נשרים". כנראה שהסיבה לשם הוא שבתקופה ההיא לטוס היה נדיר ולא היה מוכר לתימנים, ולכן הנשרים היו כאילו מטוסים.

הגענו מתימן למעברה בראש העין ולא היו בתים, גרנו באוהלים. את השירותים והמקלחות עשינו בחוץ כשמים חמים לא היו. את המים חיממו בפיילות ובקערות על פרימוסים. אוכל לא היה מצוי וקיבלנו הקצבה לקנות ביצים, חלב, בשר, וכו'. לא היה בית ספר ולכן למדנו תורה באוהל. גרנו במעברה שבראש העין ארבע שנים, ולאחר מכן המשפחה כולה עברה לגור במושב דישון בגליל. גם בדישון עוד לא היו בתים, וגרנו שנתיים בפחונים. בדישון למדתי בבית ספר כשמורה אחד לימד באותה כיתה (באותו חדר) שלוש כיתות. אבל בכל מחזור היו בערך בין 2 ל- 4 ילדים בכיתה. כשהיינו ילדים אהבנו לשחק מלחמה ושלום, משפחה, ואהבנו לאכול לחוח, קובנה, ג'חנון, ומרק תימני עם חילבה וזחוק. היינו שרים בשבת שירי שבת תימניים שאבא והאחים שרים מתוך הספר של רבי שלום  שבזי.

בשנת 1961 התגייסתי לחיל השריון לחטיבה 7 בדרום, שירתי כלוחם בחטיבה. במילואים השתתפתי בשתי מלחמות: מלחמת ששת הימים שבה קיבלתי צל"ש על הקרב לכיבוש שכם. המלחמה השנייה בה השתתפתי היא מלחמת יום הכיפורים. במלחמה זו השתתפתי בלחימה ברמת הגולן, ובהמשך ירדה החטיבה לגבול מצריים ללחום ב״קרב החווה הסינית". שם אני שירתי בתפקיד נהג "זחלם" של המ"פ. באחת הנסיעות נכנסתי לבור עם הזחל וחטפתי מכה חזקה מאוד בגב התחתון שגרמה לי לפריצת דיסק. אושפזתי בבית החולים פוריה, ועברתי ניתוח בגב התחתון והוכרתי כנכה צה"ל. לאחר שהחלמתי מהפציעה המשכתי לשרת במילואים בתפקידים קרביים. אהבתי לשרת בצבא.

הזוית האישית

הנכדה עמית: שמחתי ונהניתי לשמוע את הסיפור של סבא שלי. היה לי מעניין לשמוע את העבר של סבא.

מילון

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים (נקרא גם ״מרבד הקסמים״) הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. (ויקיפדיה)

לחוח
לחוח הוא סוג של פיתה שמקורה בתימן, בסומליה ובג'יבוטי. היא פופולרית גם בישראל, אליה הובאה עם עלייתם לישראל של יהודי תימן. ללחוח מרקם ספוגי ולח והוא נאכל בדרך כלל עם מרק או חילבה. הלחוח המקורי יוצר בתימן מדורה או מדוחן או משילוב שתיהן. (ויקיפדיה)

דִּישׁוֹן
מושב בגליל העליון בין הערים קריית שמונה וצפת וליד הגבול בין ישראל ללבנון והשייך למועצה אזורית מבואות החרמון. היישוב הוקם בשנת 1953 על ידי יהודים ממרוקו וקבוצת רווקים שעלו ממזרח אירופה. מייסדיו תרמו רבות לעיבוי אחיזתה של המדינה הצעירה בגבולותיה בתקופה שהתאפיינה בחדירת מסתננים מלבנון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היינו שרים בשבת שירי שבת תימניים שאבא והאחים שרים מתוך הספר של רבי שלום שבזי“

הקשר הרב דורי