מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סלמאן

העיר מוסול בה נולד סבא
הקשר הרב דורי חט"ב אורט אורן
סבא סלמאן מוכר תבלינים וצמחי מרפא.

בס"ד.

שמי שפיק עובדיה נולדתי בשנת 1945 בעיראק, בעיר מוסול, אני משתתף יחד עם דניאל עובדיה בתכנית הקשר הרב דורי ומספר לו סיפורים על המורשת המשפחתית. סיפרתי לו על סבא סלמאן.

רקע – העיר מוסול

"מוֹסוּל היא עיר בצפון עיראק ובירת מחוז נינוה. העיר משתרעת על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו. העיר נמצאת כ-396 קילומטרים צפון-מערבית לבגדד…העיר מוסול בגדת נהר החדקל, כאשר בגדתו השנייה נמצאת נינוה העתיקה… בשנת 1903 דווח על 1100 יהודים מתוך 45,000 תושבי העיר. מסורת יהודית טוענת שבעיר קבורים הנביאים עובדיה, יונה ונחום. במחוז בסביבות מוסול היו בשנת 1903 עוד כשלושת אלפים יהודים, בהם תושבי הכפר "בר תנורא" אשר כל תושביו יהודים. את העלייה ההמונית של קהילת מוסול ליוותה פעילות מחתרתית. עלייתה של הקהילה התרחשה במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". רבים הותירו רכוש רב מאחור. חלק עלו ארצה עוד קודם המבצע בדרכים שונות". (ויקיפדיה).

סבא סלמן מספר:

סבא סלמאן היה מוכר תבלינים וצמחי מרפא בעיראק

"יום אחד הגיע אליי קצין עירקי בדרגה גבוהה שיש לו בן עם פצעים בראש. הוא אמר לי שאף אחד לא הצליח למצוא לבנו תרופה ,אפילו לא הרופאים. מי שהוא ממשפחת הקצין אמר לו שהוא מכיר בחור בשם סלאמן "האתר" שזה כמו רוקח והוא ימצא מזור לבנו.

בהתחלה הקצין התנגד ואמר שראה רופאים בארץ ובחו"ל והם לא הצליחו "מה כבר אדם פשוט יכול לעשות?"

בסוף הוא הסכים ואמר שהוא מוכן לנסות וסבא סלמאן נתן לו את התרופה לטיפול. התרופה עזרה ובנו החלים. סבא סלאמן לא רצה לקבל תשלום עבור הטיפול ובמקום זאת הוא ביקש בקבוק ערק. הקצין אכן שלח לו כד חרס מלא בערק.

נפלאות דרכי הגורל – היה מקרה נוסף שדרכיהם שוב הצטלבו.

"היה לי דוד בצבא העירקי שנידון למלקות אשר מובילות למוות. הדבר נודע לסבתא פהימה והיא רצה למחנה הצבאי להתחנן על נפש אחיה. היא בכתה ליד השער, התחננה ואמרה:  "אני בתו של סאלמן "האתר", אנחנו משפחה טובה, רחמו עלינו".

במקרה עבר בכניסה למחנה הקצין שהאבא של סבתא הציל את בנו. הקצין ביקש להכניס את סבתא פהימה, כי השם סלאמן "האתר" נשמע לו מוכר. הקצין סיפר לסבתא שהוא מכיר את אבא שלה ושאבא שלה עזר לו והציל וריפא את בנו ועכשיו הגיע זמן שהוא יחזיר להם טובה, וכך שיחררו את אח של סבתא פהימה. הקצין אמר לדוד שיתן לאחותו נשיקה שהצילה את חייו ונתן לדוד חופשה לשבוע.

הזוית האישית

דניאל עובדיה מתעד את סיפוריו של סבא סלמאן.

מילון

מוסול
"מוֹסוּל היא עיר בצפון עיראק ובירת מחוז נינוה. העיר משתרעת על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו. העיר נמצאת כ-396 קילומטרים צפון-מערבית לבגדד...העיר מוסול בגדת נהר החדקל, כאשר בגדתו השנייה נמצאת נינוה העתיקה... בשנת 1903 דווח על 1100 יהודים מתוך 45,000 תושבי העיר. מסורת יהודית טוענת שבעיר קבורים הנביאים עובדיה, יונה ונחום. במחוז בסביבות מוסול היו בשנת 1903 עוד כשלושת אלפים יהודים, בהם תושבי הכפר "בר תנורא" אשר כל תושביו יהודים. את העלייה ההמונית של קהילת מוסול ליוותה פעילות מחתרתית. עלייתה של הקהילה התרחשה במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". רבים הותירו רכוש רב מאחור. חלק עלו ארצה עוד קודם המבצע בדרכים שונות". (ויקיפדיה)

"האתר"
רוקח.

ציטוטים

”היינו משפחה מאוד ענייה, אבל אוהבת ומאושרת, ידענו שאין כלום והסתפקנו במועט.“

הקשר הרב דורי