מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא נפתלי וסבתא מלכה

סבא ישראל ניר והנכד אדר סולומון
סבא רבה נפתלי רדונסקי
סיפור חייהם של סבא נפתלי וסבתא מלכה, המסופר על ידי בנם סבא שרוליק ונכדם אדר סולומון

סבא ישראל ניר מספר לנכד אדר סולומון על הוריו נפתלי ומלכה, אותם אדר לא הכיר היטב היות והיה בן 5 בזמן פטירתם.

סבא נפתלי – ילדותו ונערותו

סבא נפתלי נולד בישראל בעיר פתח תקווה בתאריך 4.6.1930, למשפחת "רדונסקי". באותה תקופה העיר פתח תקווה נקראה בשם "אם המושבות" ומסביבה פרדסים לרוב. הבית שסבא נפתלי גר בילדותו היה צריף ובחצר גידלו תרנגולות, עז וחמור. מאחר והמצב הכלכלי היה לא טוב סבא נפתלי בתור ילד היה צריך  לעזור בכלכלת הבית. כילד הוא היה רוכב על החמור ומגיע לפרדס שהיה בשולי העיר פתח תקוה כדי להשקות ולטפל בעצי הפרי. בסוף יום העבודה בשעות החשכה הוא היה רוכב על החמור בחזרה הביתה כאשר מסביבו נשמעות יללות השועלים והתנים. סבא נפתלי סיפר "שזה היה מפחיד". סבא למד בבית ספר דתי בשם "נצח ישראל"

הזמן עבר ובשנת 1946 (סבא בגיל 16), התגייס ל"נוטרים" שזו הייתה המשטרה של היישוב היהודי דאז. הוא שיקר ביחס לגילו ואמר שהוא בן 18, כדי שיגייסו אותו. הזמן היה טרום הקמת המדינה, וסבא נפתלי התגייס למחתרת "לח"י".

בגיל 18, הוא הכיר את סבתא מלכה ומכאן מתחיל הסיפור המשותף "סיפור אהבתם של סבא נפתלי וסבתא מלכה".

סבתא מלכה – ילדותה ונערותה

תמונה 1

 

סבתא מלכה נולדה במקסיקו בתאריך 25.5.1931. למשפחת "גליקמן".

אביה של סבתא מלכה "יצחק"  חי בישראל, הכיר את אמא של סבתא מלכה "יוכבד", בעיר טבריה. לאחר שהתחתנו נולדו להם שני בנים "יצחק" ו"יוסף". המצב הכלכלי במדינה לא היה טוב ואז אבא של סבתא מלכה נסע לעבוד במקסיקו. כעבור שנתיים, הצטרפה אליו אמא של סבתא מלכה ושני ילדיה למקסיקו. כעבור שנה סבתא מלכה נולדה.

בגיל ארבע, אבא של סבתא מלכה נפטר. סבתא מלכה, אמא שלה ושני אחיה חזרו לארץ ישראל וגרו בתל אביב אצל אחות של אמא שלה (דודתה של סבתא מלכה). הימים היו ימי המנדט הבריטי "ימי המחתרות".

בגיל 17 היא הכירה את סבא נפתלי ומכאן מתחיל הסיפור המשותף "סיפור אהבתם של סבתא מלכה וסבא נפתלי".

סיפור אהבתם של סבתא מלכה וסבא נפתלי.

סבא בחור צעיר בן 18 וסבתא בחורה צעירה בת 17.

סבא נפתלי וסבתא מלכה הכירו דרך חברים משותפים "החברה". בזמנו, לסבא נפתלי היה אופנוע והוא לקח את סבתא מלכה לטיולים על אופנוע זה. התקופה הייתה סוף תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, תחילת מלחמת השחרור והקמת המדינה.

סבא כמובן היה מגויס לצבא. וכחלק מתפקידו קיבל מהצבא אופנוע. וכאשר היה מגיע לבקר את סבתא, הוא היה לוקח את סבתא מלכה לטיולים על אופנוע זה.

לאחר כשנה, הם החליטו להתחתן, אך לא היה להם כסף והם החליטו שהם יעשו את החתונה בדירה של אחד המקורבים של סבא נפתלי. בגלל חוסר מקום הוזמנו משפחה קרובה בלבד, השמחה הייתה גדולה והאהבה הייתה גדולה.

סבא קנה משאית ישנה ומצא עבודה כנהג משאית של קיבוץ "בארי" בצפון. כתוצאה מכך הם היו צריכים לעבור לגור באזור הצפון אבל בגלל שלא היה להם כסף, הם מצאו "צריף" באזור "סג'רה" שהיום נקרא "אילניה".

סבתא מלכה הייתה מספרת "לא היו רהיטים, לא היו ארונות ולא היו מגירות. כדי שהעכברים לא יוכלו את האוכל והלחם, אז היינו תולים אותם מהתיקרה. כיסאות ושולחן סבא עשה מארגזים שהוא פרק. מים היינו צריכים לשאוב מהבאר, שירותים היו בחוץ".

כדי להרוויח כסף ומהר, סבא נפתלי היה מעמיס סחורה על המשאית יותר ממה שהיה מותר. עד שיום אחד נשבר הציר של הגלגלים במשאית, כתוצאה מכך סבא היה צריך למכור את המשאית בהפסד.

הם חזרו לגור באזור המרכז, שכרו דירה קטנה ברמת גן ושם נולד בנם הבכור "יצחק" (צחי) הוא נולד בתאריך 20.1.1950. ואם נשים לב לתאריך אז סבתא הייתה בת 19 שנה וסבא היה בן 20 שנה.

סבא נפתלי התחיל לעבוד כנהג מונית וסבתא מלכה הייתה עקרת בית ולימדה שיעורים פרטיים. לאחר כשנה וחצי, נולד בנם השני "צבי" (צביקה). הוא נולד בתאריך 30.6.1952.

במקביל לעבודתו כנהג מונית, סבא נפתלי היה עוזר לאביו בעיבוד הפרדס, שזה היה כולל השקייה, קטיף, גיזום ועיבוד האדמה. במשך הזמן, סבא נפתלי הוציא רישיון על אוטובוס והתחיל לעבוד כנהג אוטובוס "שכיר" בחברת "דן". סבא וסבתא עברו לדירה באזור "פרדס כץ". כמו כן, באותה תקופה סבא נפתלי התחיל להתעסק בפוליטיקה דרך אירגון "איגוד העובדים הליברליים" והוא פתח את סניף האירגון בפרדס כץ.

השנה 1958, סבא נפתלי בן 28 וסבתא מלכה בת 27 ובשנה זו נולד בנם השלישי "ישראל" (ישרוליק). הוא נולד בתאריך 10.5.1958… (שזה אני, מספר הסיפור "סבא ישרוליק" שאני סבו של "אדר" שהוא כותב הסיפור).

המיוחד בסיפור לידתו של סבא ישרוליק היה – שהוא נולד "בבית" ולא בבית החולים ומי שיילד אותו היה סבא נפתלי. סבא נפתלי הניח את סבא ישרוליק (התינוק) על הבטן של סבתא מלכה וכשהגיע האמבולנס הם חתכו את חבל התבור ולקחו אותם לבית החולים. בבית החולים, לא היו מוכנים לשים את סבא ישרוליק כתינוק ליד שאר התינוקות כי טענו שבגלל שהוא נולד בבית אז הוא לא מחוטא.

באותה תקופה סבא נפתלי התחיל לעבוד כ"חבר" בחברת "דן" שזה נחשב בזמנו כעבודה טובה. וסבתא מלכה המשיכה לעבוד כעקרת בית. לאחר כ-3 שנים סבא נפתלי וסבתא מלכה ושלושת ילדיהם עברו לגור בעיר פתח תקוה. סבא נפתלי עבד מאוד קשה הוא היה קם בבוקר בשעה 4 ויוצא לעבודה בשעה 5 בבוקר, חוזר הביתה בצהריים לשעתיים ויוצא עוד פעם לעבודה עד השעה 12 בלילה. לפעמים בצהריים כשהיה חוזר הביתה לשעתיים במקום לנוח הוא היה נוסע לפרדס כדי להשקות ולעבד אותו.

סבא נפתלי וסבתא מלכה מאמצים את "ברוך ברגר"

ביום בהיר אחד סבא נוהג באוטובוס ומעלה נוסעים, הוא מבחין בילד כבן 12 שנראה מוכר. סבא נפתלי שואל אותו לשמו, ושמו הוא "ברוך". מתברר שהוא מכיר אותו ואת משפחתו. "ברוך" מספר לסבא נפתלי שהוא ואחיו נמצאים בבית יתומים ואמא שלהם נפטרה ואבא שלהם בשליחות בחו"ל כ"קצב" מטעם הסוכנות היהודית.

סבא נפתלי שמע את הסיפור והזמין את ברוך ואחיו לשישי שבת. וכך ברוך ואחיו היו באים מדי פעם לשישי שבת. במשך הזמן ברוך התמיד בביקוריו עד הגיעו לגיל בערך 17. ברוך התנתק למשך שנתיים ובגיל 19 פתאום הופיע והודיע לסבא נפתלי ולסבתא מלכה שהוא רוצה להתחתן ומבקש שהם ילוו אותו לחתונה שלו. מאז ועד מותם ברוך התנהג אליהם כבנם לכל דבר, וארבעת ילדיהם היו כאחיו עד עצם היום הזה.

סבא נפתלי ותחילת דרכו הפוליטית

סבא נבחר ליושב ראש אגודת החקלאים בפתח תקוה וכיהן בתפקיד זה כ- 35 שנה. כמו כן, סבא נפתלי הקים בפתח תקווה את הסניף המפלגתי "איגוד העובדים הליברלים" שלימים נהפך לסניף "הליברליים" שלימים נהפך לסניף הליכוד בפתח תקוה.

בתאריך 9.3.1965 נולד בנם הרביעי של סבא נפתלי וסבתא מלכה ושמו "יגאל".

לאחר כ- 10 חודשים, לסבא נפתלי קרתה תאונת עבודה, שכתוצאה מימנה הוא נפגע בראשו ולקה בזעזוע מח. סבא נפתלי היה צריך ללמוד מחדש לדבר וללכת. סבתא מלכה טיפלה בו במסירות רבה. ההחלמה היתה איטית אך סבא נפתלי היה עקשן ולא ויתר לעצמו ובמשך הזמן הזיכרון שלו חזר אליו.

מלחמת ששת הימים

בשנת 1967, נערכה מלחמת "ששת הימים" במהלך המלחמה סבא נפתלי הופקד כקצין ביטחון של אזור ירושלים והגדה המערבית. לאחר המלחמה סבא נפתלי לקח את כל המשפחה לטיול בירושלים העתיקה ובגדה המערבית (שכם, חברון, רמאללה, בית לחם, הר גריזים, ועוד…).

סבא נפתלי וסבתא מלכה החליטו לעבור דירה בשנת 1969, לדירה חדשה 5 חדרים כדי שיוכלו להכיל אותם ואת 4 ילדיהם.

החלפת שם המשפחה מ"רדונסקי" ל"ניר"

בשנת 1969, הועלה הנושא של החלפת שם המשפחה "רדונסקי". סבא נפתלי לא כל כך אהב את הרעיון, אבל הוא קיבל את הטענה ששם המשפחה הוא "גלותי" וצריך להחליפו לשם משפחה ישראלי. הועלו מספר הצעות לשמות משפחה ולבסוף הוחלט על שם משפחה "ניר". השם החדש בנוי מאותיות שנלקחו מהשם "רדונסקי", אות אמצעית "נ" אות אחרונה "י" ואות ראשונה "ר". סבא נפתלי שאל את אביו אם בסדר מבחינתו שנחליף את שם המשפחה ואביו נתן את ברכתו לשם "ניר".

"סבא וסבתא"

בשנת 1971 סבתא מלכה וסבא נפתלי חגגו בשנה זו שתי חגיגות, אחת בר המצווה של סבא ישרוליק, והחגיגה השניה הייתה נישואי בנם הבכור "צחי" לבחירת ליבו "מרים".

דרכו הפוליטית של סבא נפתלי

דרכו הפוליטית של סבא נפתלי, הביאה אותו להיות נבחר למועצת העיר פתח תקווה, הוא המשיך במקביל לעבוד כחבר "דן" וכמזכיר האגודה החקלאית בפתח תקווה.

לאחר מספר שנים של עבודה קשה בפוליטיקה, סבא נפתלי ניסה להיבחר להיות חבר כנסת אך הוא לא הצליח, כי היה חסר קול אחד. לאחר ניסיונו בפוליטיקה הארצית, החליט לנסות את הפוליטיקה המקומית, סבא נפתלי נבחר להיות "סגן ראש העיר" של העיר פתח תקווה. באותה תקופה הוא נבחר גם כ"יקיר פתח תקווה". הוא תפקד כסגן ראש העיר כ-8 שנים ופרש לגמלאות.

במהלך שרותו כשליח ציבור (חבר דן, פוליטיקה ובעיריית פתח תקווה) סבא נפתלי עזר להרבה אנשים בתחום הכלכלי, המוניציפלי והאישי.

תמונה 2

 

סיכום חייהם של סבא נפתלי וסבתא מלכה

סבתא מלכה וסבא נפתלי השאירו אחריהם ילדים, נכדים ונינים, אשר ספגו מהם ערכים בתחום המשפחתי, החברתי ואהבת ארץ ישראל.

תמונה 3

 

הזוית האישית

אדר: נהניתי מאוד מהשתתפותו של סבא בתכנית "הקשר הרב דורי". ביליתי איתו זמן איכות ולמדתי ממנו רבות על משפחתנו ובמיוחד על סבא וסבתא רבתא, אותם לא היכרתי היטב. תודה רבה לסבא ישראל.

מילון

שם משפחה גלותי
שם משפחה זר, לועזי, שמקורו מארץ המוצא של האדם הנושא אותו.

ציטוטים

”סבא נפתלי קיבל את הטענה ששם המשפחה הוא "גלותי" וצריך להחליפו לשם משפחה ישראלי. “

הקשר הרב דורי