מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא נולד על ה"אקסודוס" ונפגש עם קצין הרפואה הבריטי שיילד אותו

סבא יוסי והנכד יהל
הרופא שיילד את סבא על האנייה
תולדות חייו של סבא יוסי

האנייה אקסודוס נרכשה ע"י הפל-ים לצורך העלאת עולים מאירופה לישראל. זו הייתה אניית חופים, ששימשה אניית בית חולים והייתה לה תחתית שטוחה ולכן נרכשה ע"י הפל-ים מתוך כוונה להגיע למקום קרוב מאוד לחוף, אליו האניות האנגליות לא יכולות להגיע בגלל המבנה שלהן.
 
בשנת 1947 עלו על האנייה אקסודוס בנמל סט שבצרפת כ- 4500 מעפילים בדרכם לארץ ישראל. התנאים באנייה היו קשים ביותר, היה מחסור במזון ובמים וצפיפות קשה ביותר. למרות כל זאת הפליגה האנייה לכיוון ארץ ישראל. בתחילת דרכה ביציאה מהנמל נתקלה בקשיים רבים מכיוון שנתב הנמל לא הגיע והאנייה יצאה בלי נתב. כבר בתחילת הדרך עלתה האנייה על שרטון. המעפילים לא וויתרו ולאחר מספר תמרונים קדימה ואחורה הצליחו לרדת מהשרטון ולצאת מהנמל לים הפתוח.
 
כבר מרגע היציאה מהנמל עקבו אחרי האנייה מספר משחתות בריטיות ועם התקרב האנייה למים הטריטוריאליים של ישראל, תקפו המשחתות את האנייה והתחילו לנגח את האנייה, המעפילים התנגדו בכל כוחם ובכל הציוד שהיה בידיהם לעליית החיילים הבריטיים על האנייה. לאחר קרב קשה, שבו נהרגו ונפצעו מספר מעפילים, הצליחו החיילים לכבוש את האנייה. החיילים הבריטים הורידו את המעפילים לשלוש אניות מלחמה בריטיות ולא אפשרו להם לרדת לחוף. באנייה הם שיכנו את המעפילים בתנאי מחייה קשים ביותר, בצפיפות נוראה ובמחסור גדול של אוכל ומים. סיפון אניית המלחמה הבריטית היה מוקף בגדר תיל וחיילים בריטיים שמרו על המעפילים שלא ירדו מהאנייה לחופי ישראל. הם החליטו להחזיר את המעפילים לחופי אירופה, משם באו. אבל המעפילים לא נשברו ושמרו על מורל גבוה וקור רוח.
 
סבי נולד על אחת מאניות המלחמה הבריטיות בזמן שהפליגו מחופי ישראל חזרה לאירופה. המעפילים, לאות מחאה על זה שהאנגלים לא נותנים להם לרדת לחוף ומתנהגים אליהם בצורה קשה כמו אל פושעים, עלו על תורן האנייה, הורידו את הדגל הבריטי וציירו עליו צלב קרס ובזה הם רצו להגיד שהאנגלים מתנהגים כמו שהתנהגו הגרמנים הנאצים. את הדגל הזה צילמו צלמים מכל העולם והדבר עורר סערה בעולם, הבריטים החליטו להחזיר את המעפילים לנמל ממנו יצאה האנייה אקסודוס. כאשר הגיעה האנייה לנמל הצרפתי סירבו המעפילים לרדת וזאת למרות שהשלטונות הבטיחו להם דרכונים ותנאים טובים. לאחר שלושה שבועות שהאנייה עגנה מחוץ לנמל ואף עולה לא ירד ממנה, החליטו האנגלים להחזיר את האנייה לגרמניה. גם כאן העולים סירבו בתחילה לרדת אבל האנגלים הורידו אותם בכוח ושיכנו אותם במחנות. המעפילים, לפני שירדו מהאנייה הטמינו פצצה שתוכננה להתפוצץ אחרי שהמעפילים ירדו, אבל האנגלים חשדו והצליחו לנטרל את הפצצה שלא התפוצצה.     
תמונה 1 
בתמונה זו אנחנו רואים את רופא אניית המלחמה הבריטית, שהיה קצין בריטי. בשנת 1991, כאשר הרופא פרש לגמלאות, הוא החליט לאתר את הילד שהוא יילד על האנייה בשנת 1947. מכיוון שהוא שמר אצלו את תעודת הלידה של סבי, הוא פנה לשגרירות ישראל בבריטניה וביקש מהם לאתר את הילד שהוא יילד. השגרירות פנתה לסבי ושאלה אותו אם הוא רוצה להיפגש עם הרופא והוא ענה שכן. הם התחילו להתכתב והוא הזמין את הרופא לבקר בישראל, בה לא ביקר מאז 1947 כאשר היה קצין על האנייה. ואכן הוא הגיע לביקור והיה מפגש מאד מרגש בין סבי לבין הרופא.
תמונה 2 
זו תעודת הלידה של סבי שניתנה להוריו ע"י קפטן אניית המלחמה הבריטית שבה סבי נולד.
 
בשנת 1964, במלאות 30 שנה להעפלה לישראל, הזמין נשיא המדינה, זלמן שזר, שלושים ושישה ילדים שנולדו בדרך לישראל וחילק להם ולהריהם מדליית העפלה.
 
סבי יוסף הכיר את סבתי לונה ז"ל בזמן שירותם הצבאי, ומספר שנים לאחר מכן הם התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים: הבכור רן, שהיום הוא רופא, אחריו באה אמי עדי, שהיא כלכלנית בחברת 'הוט', ואחרונה קרן, שהיום היא עורכת-דין. לסבי וסבתי נולדו בישראל שבעה נכדים.
 
מושגים שלמדתי מסבי:
נתב – האדם שאחראי על הוצאת האניות מהנמל. הנתב מכיר היטב את הנמל וכאשר האנייה יוצאת או נכנסת לנמל הוא עולה על האנייה ומנווט אותה.
משחתת – אניית מלחמה מצוידת בתותחים וכלי נשק אחרים ומיועדת להגן על חופי המדינה.
אניית חופים – אנייה בעלת תחתית שטוחה. האנייה משייטת בדרך כלל בין חופים שונים, לא במים עמוקים ומסוגלת להגיע קרוב לחוף גם במקום שאין נמל מסודר, זאת בגלל המבנה השטוח שלה.
 
תודה לסבא יוסי שהשקיע מזמנו ובא להשתתף בפרויקט הקשר הרב דורי  
 
תשע"ה, 2015

מילון

אניית חופים
אניית חופים - אנייה בעלת תחתית שטוחה, שמשייטת בדרך כלל בין חופים שונים, לא במים עמוקים, ומסוגלת להגיע קרוב לחוף גם כשאין נמל מסודר, זאת בגלל המבנה השטוח שלה.

ציטוטים

”הנשיא זלמן שזר העניק ל-36 ילדים שנולדו בדרך לישראל ולהוריהם מדליית העפלה “

הקשר הרב דורי