מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא נבחר לעובד מצטיין

סבא ואני
אני וסבא עובדים ביחד במחשב
תיעוד סיפור החיים של סבא שלי ומשפחתו

תיעוד סיפור החיים של סבא שלי ומשפחתו

סבא שלי נולד במרוקו בשנת 1947 בעיר קזבלנקה הילדות של סבא שלי הייתה נורמלית. סבא מספר לי:

"נולדתי במרוקו בשנת 1947 בעיר קזבלנקה.

משפחתי מנתה 8 נפשות. הורי, ארמונד ומסודי ואחיי גדעון, אלי, מרים, אברהם ודוד. אני שהייתי מספר חמש ברשימה נולדתי אחרי מרים. היה לנו בניין בן שלושה קומות, היו גם עוזרים ומשרתים. משפחתנו הייתה משפחה עשירה. כך גדלנו עד שההורים החליטו לעלות לארץ ישראל. העלייה לארץ הייתה דרך הים באוניה. חנינו בעיר מרסה (צרפת). בצרפת היינו במחנה שם שהינו כשנה. לאחר תקופה זו המשכנו לארץ ישראל. שנת העלייה שלי הייתה 1954.

הגענו לעתלית ליד חיפה. לקחו אותנו במשאית כל המשפחה לעיר בית שאן. קיבלנו אוהל קיבלנו דברים מינימליים עד התארגנות. התקופה הייתה קשה מאוד. קיבלנו תלושים לקבל מנות של אוכל. עד שהחלטנו לעבור למקום אחר לעיר לוד (מחנה ישראל מעברה). וגם במעברה הקליטה הייתה קשה, קיבלנו בית מפחון שבחורף היה ניכנס גשם ובקיץ חום אימים. שוב עברנו מקום אחר לתל אביב (שכונת התקווה). סוף סוף היגענו לנחלה ולרוגע. כך כולנו גדלנו , אח שהתחתן מהמשפחה עבר למגורים אחרים. אבי היה מפרנס יחיד שהוא היה עובד במקצוע סנדלר מקצועי נעליים אורתופדיות.

אבא שלי התחיל להכניס כסף לפרנסת הבית. לאחר, שהיה לנו כסף עברנו לגור בתל אביב (שכונת התיקוה). וכך כל האחים שלי התחלנו ללמוד ולהתקדם בלימודים. וגם אמא התחילה לעבוד. היה לנו שוק ענק במחירים זולים מאוד. האח הגדול גדעון הבכור התגייס לחל הים היה רופא במשך השירות בצה"ל והתקדם. גדעון קיבל תפקיד להיות רופא הצוללת של חל הים (עתלית). גדעון נשאר עם כל הצוות של הצוללת למשימות וחוזרים לבסיס וחזר רק לאחר שישה חודשים מהים. ונמשך במשך 10 שנים. לאחר המשימה הוא עזב והמשיך להיות בצה"ל והמשיך בבסיסי צה"ל. האח השני ששמו אלי הוא התגייס לצה"ל לנחל קרבי. הוא היה בכור יפה תואר והבנות היו רודפות אחריו. לצערנו במלחמת ששת הימים נהרג בקרב. ונקבר בקריאת שאול.

כל המשפחה קיבלה את הידיעה בטראומה גדולה. אבא שלנו קיבל את הידיעה קשה מאוד לאחר שנתיים אבי נפתר ונקבר בחולון. אמא שלנו הייתה עובדת שתי משרות בשביל לספק את הצרכים שלנו (הילדים) אמא אמרה לנו אתם תמשיכו ללמוד מקצוע והכל יהיה בסדר. אחותי השלישית היא לא יתגייס לצה"ל (היא הצהירה שהיא דתייה) והיא מאוד עזרה בבית (היא הייתה אמא השנייה). היא הייתה מבשלת ותולה כביסה והייתה מכינה לנו אוכל לעבודה. האח אברהם (שכונה אבי) גם הוא התגייס לצה"ל ישירות לחל הים באילת. נשאר וחתם קבע. אחי אברהם היה קצין על צי רכב באילת. לאחר מכן יצא לגמלאות. לאחר תקופה התחיל לעבוד במוניות. לאחר 5 שנים הפסיק לעבוד והוא גם חלה במחלת ערמונית. וניפטר ונקבר באילת. ואחי האחרון שנולד אחי קראו לו דוד הוא התגייס לצה"ל השתחרר לאחר 3 שנים והוא התחתן והביא ילדים. המקצוע שלו היה נהג מוניות עד היום הזה. ברוב עומס של אמי חלתה והפסיקה לעבוד והתברר שהיה לה סרטן בראש ועברה ניתוח במשך 10 שעות לאחר אשפוז של שבועיים בבית חולים איכילוב בתל אביב.

העברנו אותה לבית חולים שיקומיים לוינשטין שברעננה. היא לא תפקדה טוב ולא יכלה להזיז את הרגל והיד. השיקום נמשך במשך חצי שנה , לאט לאט התחילה להזיז את היד. הרגל המשיכה לא לתפקד. אמי לא יכלה לתפקד לבד. אני בנה, נגשתי למשרד הביטחון לבקש עזרה לעובדת זרה. לאחר חודשיים קיבלנו תשובה חיובית. העובדת הזרה טיפלה במסירות טובה. לאחר שנתיים אמא שלי התעוורה בעיניים, וזה היה לה קשה מאוד וגם לילדים שלה. אמא נפטרה לפני 5 שנים ונקברה בחולון.

כעבור כמה שנים אני התחתנתי ועברתי לגור עם אישתי אילנה להרצליה. נולדו לנו ילדים 4 במספר הבכור ששמו אלי (הכינוי שלו הוא דודו), לימור, רויטל והקטנה עינב.

התחלתי ללמוד את מקצוע בניית מטוסים (הבנייה שלהם). וכל שנה למדתי והשתתפתי בהשתלמויות בנושא בניית מטוסים. לאחר תקופה קיבלתי תעודת הצטיינות במקצוע המטוסים. קיבלתי משימה לטוס לספרד שבחו"ל יחד עם כ-30 עובדים. היה עלינו ללמד את העובדים הספרדיים מקצוע מסוים שזה סודי (האזור בספרד נקרא גמשה השפה שלהם היא בסקים).

כל שלושה חודשים היינו חוזרים ארצה למשפחה שלנו לחופשה למשך שבוע ושוב פעם חוזרים לספרד. המשימה שלנו נמשכה שנתיים. לאחר שסיימנו את המשימה הסודית, נבחרתי לעובד מצטיין ארצי. הנושא פורסם בעיתון ידיעות אחרונות ההצטיינות הייתה על המשימה שביצעתי.

לאחר 40 שנה במקצוע אני פרשתי לפנסיה מוקדמת. בנוסף, הסיבה הייתה שגם אני חליתי ועברתי ניתוח קשה מאוד (שהוא סרטן במעי הגס) הניתוח עבר בהצלחה. ההחלמה נמשכה במשך שנה. לאחר שהחלמתי מהמחלה. התחלתי להתנדב באייזי שפירא לילדים מוגבלים אני מתנדב 3 פעמים בשבוע חצי יום. בנוסף אני מתנדב ועוזר לחיילים בודדים פעמים בשעות הערב. בשאר הזמן אני עוזר לנכדים בהכנת שיעורי הבית שלהם ולילדים שלי אני גם עוזר בבייביסיטר ומחליף אותם בכל מיני מקומות.

אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה ושכאני מספר את הסיפורים לנכדה שלי אני נורא מתרגש עד דמעות. אני מאוד נהניתי  להיות עם הנכדה שלי, ישבנו יחד וכתבנו את הסיפור החיים של סבא שלי היה מאוד כיף לספר ולהתרגש."

מילון

מעברה
ישוב קליטה למחנות עולים באופן זמני ללא חשמל קבוע וללא אספקת מים שוטפת תנאי השירותים והמקלחות בעייתיים ובעיקר מגורים היו באוהלים.

ציטוטים

”"האור עיניו"“

הקשר הרב דורי