מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מספר

סבא כשהיה צעיר עם חברים שלו
עם נכדתי נויה במפגש הקשר הרב דורי
סבא מספר על חג החנוכה והמלחמות

שמי דוד מלכה סבא של נויה, נולדתי בשנת 1947. אנחנו 6 אחים, שני בנים וארבעה בנות ואני הבן הכי קטן. כאשר עליתי לארץ הייתי בן 8. נולדתי במרוקו בקזבלנקה לפני 69 שנים. עלינו ארצה כל בני הבית בשנת 1956. עלינו לארץ בגלל שההורים שלי היו ציונים.

שיכנו אותנו במעברה ליד מגידו. אחרי כמה חודשים, חווינו את המלחמה הראשונה מלחמת סיני, ואני התחלתי ללמוד בבית ספר וגם אחיותיי. אחרי שנה, אבא שלי נסע לירושלים ושם קנה דירה מכספו, שהביא מחו"ל ועברנו לגור בירושלים בשכונת אבוטור, שנקראת היום דרך בית לחם. שם גרנו בבית קרקע והגינה הייתה מחולקת עם השכן הירדני.

בחג החנוכה בבית הספר, היינו עושים הצגות של חנוכה כמו מלחמות החשמונאים נגד היוונים וכדומה ובבית בכל ערב היינו מדליקים נרות חנוכה ואמא הייתה מכינה ספינ'ג עם תה ונענע. בהיותנו ילדים היינו בונים בעצמנו סביבונים והיינו משחקים איתם. בדרך כלל במרוקו הדליקו חנוכייה עם כוסיות עם שמן ופתיל.

החנוכייה שהבאתי היום, היתה שייכת לסבתא רבה של סבתא של נויה. החנוכייה בת כ- 100 שנה והביאו איתם מחו"ל כשעלו ארצה וכרגע היא אצל סבתא של נויה ואיתה אנחנו מדליקים נרות.

היום, בבית שלנו אנחנו ממשיכים לחגוג את חג החנוכה ולפחות פעם אחת מגיעים כל בני המשפחה הקרובים לחגוג את החג בהדלקת נרות ואכילת ספינג'.

סבא השתתף במלחמת יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה.

מלחמת יום כיפור

המלחמה פרצה בשעה 14:00. חזרתי מההפסקה בבית הכנסת וקיבלתי צו 8. אחרי שעה כבר הייתי חייל ונלחמתי באזור תעלת סואץ. בצבא נשארתי מגויס עד חודש אפריל ונשארתי בין האחרונים לעזוב את אזור התעלה בעקבות הפסקת אש. יש חוויות כואבות, שאי אפשר להעלות למסך, כיוון שהמלחמה פרצה לפתע והצבא לא היה מוכן, כך שבימים הראשונים לא הייתה תחמושת ואספקה.

במלחמת לבנון, השתתפתי במלחמה כחייל מילואים ונלחמנו באזור צור וצידון. היינו שם חודש ימים ובהמשך שירתי עוד כמה פעמים במילואים בארץ הארזים.

מילון

ספינג'
סופגניות שמכינים בחנוכה

ציטוטים

”החנוכייה בת כ- 100 שנה והביאו איתם מחו"ל כשעלו ארצה“

הקשר הרב דורי