מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מוטי התעקש לשמור על זהותו היהודית

רם וליאור
סמל תנועת דרור של סבא מוטי
סבא מוטי נולד ב-7 ביולי 1933 בשם אדמונד עטיה

ליאור אבירם מביה"ס כפר אדומים, יחד עם אביה רם אבירם, משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי.  מתוך הסיפורים והנושאים שהועלו במפגשי התכנית בחרו להביא את סיפורו של סבא מוטי ולהתמקד בשלושה נושאים: 

נושאים מרכזיים בסיפור:

שלושה נושאים בסיפור שלדעתי הם מרכזיים: זהות-סבא מוטי (לדעתי), התעקש על זהותו היהודית בניסיון לעלות לארץ (אז כל הסיפור הוא בעצם על זהות). עלייה – סבא מוטי עלה לארץ). תחביב-בין לבין, בסיפור מסופר על כך שסבא מוטי אהב ספרים ותקליטים, (מסופר שהוא לקח אתו תקליטים וספרים, שנחשבו בעיניו הם חפצים אישיים, מה שאומר שהם חשובים לו).

סיפורו של סבא מוטי

ילדות

סבא מוטי נולד ב-7 ביולי 1933 בשם אדמונד עטיה, בכפר קטן בשם ג'לפה בהרי האטלס שבאלג'יר. בטקס ברית המילה, ניתן לו גם השם העברי מרדכי. סבא מוטי ידע טוב מאוד ערבית (לאחר שלמד אותה), וידע אפילו לשיר שירים בערבית.

אדמונד היה בנם האמצעי של משה עטיה וחנה לוי. שלוש שנים לפניו נולדה האחות הבכורה מטילד, ושלוש שנים אחריו נולדה האחות הצעירה קלודין. האב, איש מוכשר מאוד, עסק בעבודות שונות: צלם, צורף ופקיד בשלטון הצרפתי. אביו של סבא מוטי שלט בשפות שונות, ועסק בתרגום לערבית לצרכי השלטון הצרפתי. הבית היה בית מסורתי ליברלי, לא דתי קנאי.(אבא שלי אמר ש…) סבתא שלי אומרת על סבי: "כל חייו מוטי סלד מקנאות דתית".

כשסבא מוטי היה בן 7, נפגעה אמו בעת לידה נוספת והשתתקה(התינוק לא שרד). אמו הועברה לטיפולם של הוריה. ההורים, שלא אהבו את חתנם, התמסרו לטיפול בביתם, אבל לא עזרו בטיפול בילדיה שנותרו מיותמים. מאותו רגע, שלושת הילדים היו יתומים מאם.

בעת מלחמת העולם השנייה, בשנים 1941-2, הורחקו רוב התלמידים מבתי הספר הצרפתיים, בהם למדו עד אז.

הקהילה היהודית ארגנה בתי ספר מאולתרים בכדי לדאוג לכל אותם ילדים. באותם בתי ספר למדו קצת עברית וקצת תורה. מוטי, שהיה בן 8, רכש אז את העברית הטובה שלו, הוא תפס טוב כ"כ את העברית שהוזמן כבר בהיותו ילד, לקרוא בבית הכנסת תהילים והפטרה.

שנות נעורים

בהיותו בן 10, נפטרה אמו של סבא מוטי. אביו הביא מיד אישה אחרת במקומה, בת 19, והחיים בבית הפכו לנוראים ביותר, עד מהרה, נולד עוד תינוק (כיום הוא רופא בפריז), לב האב לא היה נתון לילדיו הגדולים, ואשתו הצעירה הפכה את חייהם לבלתי נסבלים. האחות הגדולה, מטילד, ברחה מן הבית, ועברה למנזר. האחות הקטנה, קלודין, בהיעדר חוק חינוך חובה, לא נשלחה לבי"ס, אך צוותה לעשות את עבודות הבית.

סבא מוטי, ברח אל הרב, שהיה מלמד אותו את פרשת השבוע, ומשנן איתו פרקי תהילים. אבל הרב בחוכמתו, הבין שהדת לא מדברת לילד החכם, והתחיל לחפש לו (לסבא מוטי) בי"ס. בגיל 14 הלך סבא מוטי לבחינות קבלה לבי"ס יוקרתי צרפתי באלג'יר, שרבים פנו אליו בכדי להתקבל. סבא מוטי התקבל לביה"ס בשל הידע שהפגין, ואתו התקבל רק עוד נער יהודי אחד.

סבא מוטי למד בבי"ס 4 שנים. במשך השנים האלה, הוא לקח חלק בפעילויות תנועת דרור הציונית, וכל רצונו היה לאסוף כסף כדי לעלות לארץ.

לפני העלייה

בתום שנת י"ב, מיד לאחר בחינת הבגרות האחרונה, ואפילו בלי לחכות לתעודת הבגרות, נסע מוטי לביתו, לקח כמה חפצים אישיים, קצת ספרים ותקליטים צרפתיים, והחליט לעלות לארץ לא משנה מה!

הגעה לארץ

כאשר הגיע ארצה, ביקש סבא לנסוע לקיבוץ רעים, שם כבר היתה אחותו הגדולה. מוטי נשאר בקיבוץ רעים, ועבד קצת בצאן. אחרי שלושה חודשים, גויס סבא מוטי לצבא, ושירת כטכנאי מטוסים. יוצא לדרך:

בסיום הצבא, שב מוטי לקיבוץ רעים. באותו זמן, נפתח בנהלל סמינר למורים. בשל הצורך הדחוף למורים, היה צריך רק להוכיח(בשביל להתקבל לסמינר) את היכולת לקרוא עיתון. בתום לימודיו, נשלח מוטי ללמד במעלות. שם נישא לרחל, ונולד בנו הבכור, רם. במהלך לימודי התואר הראשון של סבא מוטי, נפרדה דרכו מזו של רחל אשתו הראשונה. בתום לימודי התואר הראשון, זכה סבא מוטי במלגה של ממשלת צרפת, שהזמינה אנשים ממדינות שונות לעשות תואר שני בספרות צרפתית , והחליט לנסוע.

בתום הלימודים, הוא סירב לעשות דוקטורט בקוויבק שבקנדה, ורצה לחזור ולהיות עם בנו רם.

בעפולה

את דרכם המשותפת, החלו סבא מוטי וסבתא יפה בספטמבר 1973. עם פרוץ מלחמת יום כיפור, בקשה סבתא יפה מסבא מוטי שיבוא לגור אתה כדי לחזק את תחושת הביטחון שלה ושל אפרת (אפי). בחילת יולי 1975, עבר רם לגור בעפולה עם סבא מוטי, סבתא יפה ואפי. שלושה שבועות אח"כ, נולדה אילת.

העשרה

תנועת דרור: "תנועת דרור הייתה תנועה ציונית סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות".

תשע"ו

מילון

תנועת דרור
תנועת דרור הייתה תנועה ציונית סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות.

ציטוטים

”סבתא שלי אומרת על סבי: "כל חייו מוטי סלד מקנאות דתית".“

הקשר הרב דורי