מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מדליק משואה ביום העצמאות בהר הרצל בשם ההתיישבות העובדת

אני וסבא בהופעה שלי
סבא כשהיה בגילי
מה סבא עבר שהיה ילד?

הקשר הרב דורי של מזרחי יוסף סבא של לי-אם

החיים (הילדות) של סבא שלי, סבא מספר: הוריי עלו לארץ בשנת 1936 מעיראק. אני נולדתי בשנת 1937 וגרנו בעיר העתיקה בירושלים ברובע היהודי בתקופה שלפני הקמת המדינה בזמן המנדט הבריטי עד לשנת 1946.

כשהייתי בגיל 5 יצאתי מהבית והלכתי לאיבוד. כולם חיפשו ולא מצאו אותי במשך כמעט יום שלם ומכיוון שהייתה תקופה מסוכנת כבר חשבו שאני מת. לאחר יום חזרתי הביתה וכשראו אותי כולם שמחו וצעקו הוא חי הוא חי ומאז כולם קוראים לי חי.

בשנת 1946 עברנו לגור בשכונת נחלאות בירושלים. גרנו שם בדירה קטנה בת חדר אחד. הדודים שלי ומשפחתם נשארו לגור בעיר העתיקה. בשנת 1948 פרצה מלחמת העצמאות, אני זוכר את המלחמה ואת התקופה כאשר הערבים שמו מצור על העיר ואי אפשר היה להגיע לירושלים. את אבי גייסו לצבא בזמנו ואני נשארתי עם אימי ועם ארבעת אחיי אשר אני הגדול מביניהם.

תקופת המצור על ירושלים

בתקופת המצור לא היה מים ואוכל כמו היום והיו מחלקים לנו מעט מים ולחם וכל מיני מצרכים היו נותנים לנו במנות מוקצבות. היינו ישנים שני ילדים על מיטה אחת המקום היה צפוף מאוד, לא היה לנו חשמל, מקרר, תנור ואת האוכל אימי הייתה מבשלת על פתיליה.

בזמן המלחמה חלק מהעיר נכבש ע"י הצבא שלנו והעיר העתיקה נשארה בידי ירדן. בני משפחתי הדודים וילדיהם ברחו מהעיר העתיקה ועברו לגור בשכונת קטמון .לאחר מכן אני זוכר שהעיר הייתה מחולקת בגדר ובתיל עם עמדות צבאיות בצד אחד ישראל ובצד השני ירדן. בתקופה של אחרי המלחמה היו תקיפות של הפדאיון (מחבלים) שהסתננו לשטחי ישראל גם כדי לנסות לחזור לבתיהם הקודמים וגם לבצע הרג ביהודים.

בשנת 1952 עברתי עם משפחתי למושב כפר יובל בגליל העליון ובשנת 1953 עברנו למושב ירדנה בעמק בית שאן על גבול הירדן על מנת לעסוק בחקלאות. לאחר מכן כשבגרתי הייתי נהג האמבולנס של המושב כשחלק מתפקידנו היה לפנות פצועים והרוגים מאירועים שהתרחשו באזור על קו הגבול. התעסקתי בעבודות חקלאות בגידול ירקות בשדות וגם היה ברשותי גם לול תרנגולות הודו. במושב גם התחתנתי בשנת 1968 ונולדו לי שם 3 ילדים.

בשנת 1969 נבחרתי להדליק משואה ביום העצמאות בהר הרצל בשם ההתיישבות העובדת המתיישבת בגבולות מדינת ישראל.

בתקופה זו היה מסוכן באזורנו כי הייתה מלחמת ההתשה כשמירדן נורו לפעמים פגזים וגם היו חדירות לישראל לכן שהיינו זמן רב במקלטים. בשנת 1976 עברתי עם ילדי ואשתי חזרה לירושלים כאן נולד ילדי הרביעי עזבתי את עבודות החקלאות והתחלתי לעבוד בגינון והדברה שבהם אני עוסק עד היום.

הזוית האישית

יוסף מזרחי: הייתה לי חוויה ייחודית ונעימה, שמחתי לקחת חלק בפרויקט המקשר בין דורות, ולשתף את נכדתי בעברי.

מילון

מצור
מָצוֹר היא צורת לחימה שבה צד אחד מבקש לכבוש מתחם מבוצר ואילו הצד השני מבקש להגן עליו ולהמשיך להחזיק בו.

ציטוטים

”בשנת 1969 נבחרתי להדליק משואה ביום העצמאות בהר הרצל “

הקשר הרב דורי