מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יצחק ליס מספר לנכדו איתי

2
2
סבא יצחק ליס מספר לאיתי

על המשפחה

הורי עלו לארץ ממזרח אירופה (פולין וליטא) במחצית שנות ה -30. אבא אריה ליס הגיע מפולין היה בעל נגריה מצליחה ואימא פרידה ליס שפטל, הייתה 42 שנים מורה בבית ספר כשחלק מהזמן הייתה מנהלת בבית ספר יסודי. מרבית השנים גרו הורי בראשון לציון. ניהלו אורח חיים צנוע נהנו ממה שהיה להם.

 בצעירותי

תמונה 1

בתום לימודי באוניברסיטה העברית בירושלים (בסוף שנות ה-60) יצאתי לניו יורק במטרה להשלים לימודי תואר שני במינהל עסקים – הספקתי לסיים מכינה ב-NYU כשבמקביל עבדתי במשלחת הכלכלית של ישראל במנהטן ולאחר מכן בביטחון של אל על בניו יורק. לא סיימתי את לימודי התואר השני כי הסתבכה בריאותו של אבי החולה ומיהרתי לחזור הביתה – מספר חודשים לאחר מכן הוא אכן נפטר.

מאלבום התמונות שלי

תמונה 2

לאחר שחזרתי לארץ, עבדתי שנים רבות כעיתונאי כלכלי.

את אשתי אורה ליס לבית משפחת בר, מרמת גן, הכרתי במסיבה של חברים לפני קרוב ל 50 שנה ומאז אנחנו ביחד. אורה שירתה בצבא, ביחידה מסווגת בחיל מודיעין ובתום השרות הצבאי עבדה כמורה במערכת החינוך בראשון לציון במשך כ-30 שנה וכיום היא גמלאית.

מלחמות בהן השתתפתי במהלך חיי:

כמו כל בני דורי גם אני נטלתי חלק במלחמות ישראל.

ברצוני לספר בקצרה על חוויותיי במלחמת יום הכיפורים, בה הייתי משק מודיעין בחטיבת שריון. זו הייתה אחת המלחמות הקשות של המדינה שאני זוכר אותה עד היום. למי שלא יודע נספר כי העיסוק במודיעין נועד לספק מידע לחיילים הנלחמים בשטח מול האויב.

כידוע הצבא שלנו הופתע על ידי המצרים בדרום הארץ וגם על ידי הסורים בצפון המדינה שלנו. ביום בו פרצה המלחמה הייתי בבית הכנסת בראשון בתפילה של יום כיפור, זה היום היחידי שבו הייתי הולך לבית הכנסת. השארתי בבית את אורה אשתי ואת בני הבכור אריק שהוא אבא של הנכד שלי איתי. אריק נולד שנה קודם לפריצת המלחמה.

באותו היום החלו להופיע מכוניות בכבישי העיר למרות שהיה יום כיפור. לקראת הצהרים הופיע חייל במדים והודיע שבא לגיס אותי. בתחילה הגענו לבסיס בצפון הארץ הצטיידנו בנשק ובבגדים מתאימים ונסענו לדרום.

מתקופת מלחמת יום כיפור

תמונה 3

הייתי במילואים 4-5 חודשים ונחשפתי לדברים לא קלים כבר אז למדתי עד כמה חשוב להיות חזקים מצד אחד, ולא פחות חשוב לשמור על כל ניסיון לקיים יחסי שכנים טובים כדי להימנע מפגיעה  הדדית.

 עם חברי היחידה שלי

תמונה 4

מתקופת מלחמת יום כיפור

תמונה 5

במהלך השנים נולד לנו בבית ערן אח לאריק, המשפחה התרחבה כאשר אריק התחתן עם חנה ונולדו לו 3 ילדים תומר הבכור ואיתי ונעם התאומים. לערן אחיו של אריק נולדו שלוש בנות: נועה, הבכורה תמר ואיילה. אריק וערן היו בצעירותם גם שחקני שחמט מצטיינים, אלופי הנוער והילדים בישראל ואף השתתפו בתחרויות שחמט בעולם. מאוחר יותר הפכו אריק וערן לעורכי דין מצליחים בארץ.

הזוית האישית

סבא יצחק: באשר לתוכנית הקשר הרב דורי אומר רק זאת – בדרך כלל באתי לכל האירועים שהוזמתי וכמובן התרשמתי מאוד מההשקעה ומהמאמץ של המורה, ענת שמואלי לחזק את הקשר בין בני הדור שלי לדור של איתי נכדי. אני נהניתי ונדמה לי שגם איתי נהנה אז מה צריך יותר …!!!

 אני ואיתי מתעדים סיפור בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 6

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום כיפור; בערבית: حرب تشرين, תעתיק: חַרְבּ תִּשְרִין או حرب أكتوبر – חַרְב אכתובר: "מלחמת אוקטובר" וגם حرب رمضان – חַרְבּ רמצ'אן: "מלחמת רמדאן") פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בסיני ועד מאי 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן בתום מלחמת ההתשה במובלעת הסורית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני נהניתי ונדמה לי שגם איתי נהנה אז מה צריך יותר ...!!!“

הקשר הרב דורי