מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יפתח במבצע סיני 1956

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מרחבים
מתוך אתר בית ספר מרחבים, כפר יהשוע
זכרונותיו של סבא מהשהות במקלט בזמן ההפגזה

סבא יפתח ברקין נולד ברחובות בשנת 1945. סבא בחר לתעד את זיכרונותיו כנער בימי מבצע סיני שנקרא גם מבצע קדש, שהתרחש בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956.

סבא היה בן 11 וחצי כאשר פרצה מלחמת סיני. סבא גר בקיבוץ גבת. בזמן ההוא כל ילדי הקיבוץ גרו ליד המקלטים, כדי שיוכלו להיכנס מהר בזמן אזעקה.

סבא אליעזר ז"ל, אבא של סבא שלי, היה קצין בצה"ל והשתתף במלחמה. בלילה הייתה האפלה, כלומר כיבו את כל האורות כדי שמטוסים של האויב הסורי והמצרי לא יוכלו לדעת  את מיקום היישובים.

בערב, באו כולם לבית הילדים כדי ללכת לישון, אבל במקום להירדם הם השתוללו והשפריצו מים אחד על השני עד שהגיעה המטפלת וכולם קפצו למיטות ונרדמו.

באמצע הלילה נשמעה פתאום  אזעקה. כל הילדים קמו מהר ורצו בחושך למקלט הקרוב. המקלט היה עמוק ואפל. הילדים ירדו במדרגות וישבו על ספסלים שאפשר גם לישון עליהם. השעות עברו ושום דבר לא קרה פתאום נשמעו רעמי תותחים. כל הילדים נבהלו ונעשה חושך מפחיד. אחר­­­­­­­-כך נידלק האור והילדים חיכו לבוקר.

בבוקר כשיצאו כולם מהמקלט ושמעו ברדיו את החדשות ב"קול ישראל", שמעו שבלילה התקרבה ספינת מלחמה מצרית בשם "איברהים אל אוואל", אל חופי ישראל והפגיזה את נמל חיפה. מטוסי חיל האויר של ישראל צללו על המשחתת ושיתקו אותה. אניית המלחמה המצרית ספגה פגיעות מאוד קשות והקברניט החליט להיכנע.

ביום העצמאות, בשנת 1956 עגנה אח"י חיפה בנמל וסבא יפתח יחד עם כל הישראלים באו לראות אותה ואף עלו עליה, כדי לראות את אניית המלחמה המפורסמת ואת הפגיעות שפגעו בא מטוסי חיל האויר הישראלי.

המלחמה נמשכה שישה ימים בלילות החשוכים היה קשה למצוא את השבילים בקיבוץ כדי להגיע לבית הילדים.

ערב אחד סבא חגג עם סבתא רחל יום הולדת לאחיו אודי שהיה בן 4.5. באמצע החגיגה נשמעה אזעקה והיו צריכים לרוץ למקלט בחושך. זה היה מאוד מפחיד, אבל סבא יפתח, שהיה בן אחד עשרה בלבד, לא איבד את העשתונות, אסף את כל הסוכריות והוופלות וירד איתם בחושך למקלט שם נמשכה החגיגה.

הזוית האישית

איתמר: היה טוב וכייף לקחת חלק בתכנית הקשר הרב דורי.

סבא יפתח: זו הייתה הזדמנות טובה להיפגש ולהתאמן בכתיבת הסיפור המשותף.

מילון

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ) הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). (ויקיפדיה)

איברהים אל אוואל
אִבְּראהים אל-אוול הייתה משחתת ששירתה בשלושה חילות ים באמצע המאה העשרים, תחת ארבעה שמות שונים. אבראהים אל-אוול הוא שמה השלישי של המשחתת, ששירתה בחיל הים הישראלי תחת השם אח"י חיפה (ק-38). אניית קרב זו הייתה במקורה משחתת בריטית, מדגם Hunt, אשר שירתה במלחמת העולם השנייה בצי המלכותי הבריטי ונקראה בו "(‏HMS Mendip (L60" (אנגלית: אה"מ מנדיפ, שם מקום באנגליה). בהמשך היא נמסרה לחיל הים המצרי ונקראה בו תחילה "מוחמד אל-כביר" (ערבית: מוחמד הגדול). מאוחר יותר, שונה שמה לאבראהים אל-אוול, (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1956 עגנה אח"י חיפה בנמל וסבא יפתח יחד עם כל הישראלים באו לראות אותה“

הקשר הרב דורי