מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ממרוקו בחשאי לארץ ישראל, והקמת משפחה לתפארת

עם המשפחה המורחבת
בשירותו הצבאי
קורות חייו של סבא יוסי בן שיטרית

ילדותו של סבא יוסי בן שטרית

סבא נולד במרוקו, בעיר מידלט שבמחוז הרי האטלס, בשנת 1944. תאריך הלידה שלו נקבע כאשר נאמר לו שהוא נולד בין פסח לשבועות. התאריך הנבחר הוא שישה במאי. ילד שישי מתוך ששה עשר אחים ואחיות והילד הקטן ביותר מאימו הביולוגית שנפטרה זמן קצר אחרי לידתו. אבא שלו התחתן שוב, ונולדו לסבא יוסי עוד עשרה אחים ואחיות אחריו. סבא היה קרוב מאוד לאחיו ואחותו הבכורה מהאמא הביולוגית, בעיקר לשני אחיו הגדולים ממנו בשנתיים ובארבע שנים, ניסים ושלמה.

הזיכרון המשמעותי ביותר מהתקופה היה לגדול באזור כפרי, פשוט, עם כבשים שמטיילות בבית ובני משפחה רבים שגרים כולם בקרבה אחד לשני. חוויה טובה של סבא מהתקופה היא כאשר עבר להתגורר עם דודתו בעיר הגדולה קזבלנקה בגיל 16, רכב על אופנוע ונהנה מחיי חברה תוססים שהציעה העיר הגדולה קזבלנקה.

גיל ההתבגרות

סבא גדל יחד עם אחיו וגילה עצמאות רבה מגיל צעיר מאוד. כפי שציינתי, בגיל 16 עבר לקזבלנקה ולמד בבית הספר המקומי.

בגיל 17, עלה סבא בעלייה בלתי ליגאלית לבדו לישראל. הוא עזב את מרוקו באישון לילה, כאשר לא היה אישור יציאה ליהודים והוברח על אנייה למארסיי שבצרפת על ידי דודו שהיה פעיל מוסד ידוע במרוקו וסייע רבות ליהודים לעלות לישראל. במארסיי, סבא שהה במחנה עולים ולמד עברית מספר חודשים. באביב 1961 עלה סבא לישראל, באונייה, ללא בני משפחה. הוא הגיע לבאר שבע ונקלט אצל אחיו הגדול שכבר שהה בישראל מספר חודשים לפניו.

בגרות

סבא התגייס מהר מאוד עם הגעתו לישראל לחטיבת גולני וזה היווה עבורו מסלול קליטה מזורז. את החופשות העביר סבא בין ביתו של אחיו בבאר שבע ובין בית דודתו בחיפה. שם דאגו לכל צרכיו הבסיסיים של חייל המגיע לחופשה כמו: כביסה, מקום לינה, דמי כיס, ועוד…

סבא לחם במלחמות ישראל בסדיר ובמילואים. יש לנו בבית את אותות המלחמות בהם השתתף ואלו הן: מלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים, מלחמת ששת הימים, מלחמת לבנון הראשונה בה לחם לצידו של הדוד שלי (אח של אבא שלי) שרק התגייס לצבא.

סבא ראה בשירות הצבאי חשיבות עליונה להגן על המולדת ומיטב חבריו עד היום נמנים על בסיס החברים מהצבא לאורך השנים.

חתונה

סבא פגש את סבתא ג'נט בנסיעה באוטובוס. סבתא חזרה מקיבוץ עין שמר (בו למדה) לעירה כפר סבא בה התגוררה, וסבא חזר מחופשה צבאית מהבסיס בצפון לבאר שבע.

הם נישאו בשנת 1965 בכפר סבא, מייד עם סיום שירותו הצבאי של סבא. מאז ועד היום הם מתגוררים בכפר סבא.

סבא עובד כיום בחוות שיח, חווה לגידול קנאביס רפואי שנמצאת בבעלות בנו של החבר הטוב ביותר של סבא מהצבא. סבא עבד במגוון רחב של עבודות. הוא החל כפועל בניין, עבד בתעשייה הצבאית, במושב גבעת חן כמנהל מחסן התערובת של המושב, בעיריית כפר סבא עבד סבא כמנהל הלוגיסטי של החווה החקלאית ומשם יש לי זכרונות קסומים כילדה ואף את יום ההולדת הראשון שלי חגגנו שם.

לסבא וסבתא נולדו שלושה ילדים, ויש להם כיום שבעה נכדים. שניים מהם כבר סיימו את השירות הצבאי, אחת משרתת כקצינה בחיל התותחנים ועוד 4 לומדים במסגרות החינוכיות השונות.

חתונת היובל

בשנת 2015, במלואות 50 שנות נישואין חגגנו לסבא וסבתא מסיבת חתונה מחודשת בהפתעה גמורה כולל חופה והחלפת טבעות. הייתה גם מסיבה מהנה שבה השתתפו משפחה וחברים של סבא וסבתא. האירוע גרם לי להבין המון דברים על סבא, ובעיקר גיליתי כמה חברים יש לו. סבא התרגש מאוד מאחר והוא לא אוהב להיות באור הזרקורים. ראיתי בפעם הראשונה את סבא מתבייש קצת מכל ההמולה מסביבו.

תמונה 1

אהבה למשפחה

סבא עבר ילדות לא פשוטה שעיצבה את דמותו ואישיותו. הוא אדם שנותן גם את מה שאין לו, הוא תמיד חיובי, אף פעם לא מעיר, ותמיד דואג שיהיה לנו הכל מכל, שנאכל, שנהיה שמחים, בריאים ומאושרים. הוא מתבטא בדאגנות רבה כלפינו, הילדים והנכדים. הדאגנות שלו מתבטאת בכך שהוא כל הזמן מנסה לדאוג לנו בכל דרך אפשרית שיהיה לנו קל יותר גם כשלא ממש צריך. אני מאוד אוהבתאותו  ויודעת שזה מגיע מאהבה גדולה אליי ובעיקר מכך שלסבא לא היה את החיבוק, הדאגה והאיכפתיות בילדותו.

תמונה 2

הזוית האישית

סבא יוסי: הרגשתי מאוד שמח לספר את הסיפור שלי לנטע, סיפור עמוס בחוויות שעיצבו את חיי. בסיפור שלי יש קשיים רבים אך יש יצירה נפלאה של משפחה, ילדים, נכדים ודור המשך שממלא אותי בגאווה אדירה שממחישה לי שכל רגע במסע שלי שווה את הדרך שעברתי.

נטע: הרגשתי בתחילה עצובה לשמוע שלסבא הייתה ילדות לא פשוטה ולא הבנתי איך אפשר לעזוב מדינה לבד ולעלות לארץ לא מוכרת בלי ההורים, להתגייס לצבא ולמצוא חברים חדשים, כל זאת לבד. במהלך העבודה, גיליתי שסבא מאוד גאה בדרך שהוא עבר ולמדתי בעיקר שאפשר לגדול ולהצליח גם אם קשה וזה יכול לעזור ולהפוך אותי לאדם חזק יותר כי אם סבא שלי עבר את זה ואני חלק ממנו אז ברור שאני יכולה לעבור את זה גם. עכשיו גם הבנתי למה קבוצת הווטסאפ המשפחתית שלנו נקראת ״הבן שטריתים הכי טובים״ אני גאה להיות חלק מהמשפחה שלי. אני גאה בסבא שלי.

מילון

עלייה בלתי לגאלית
התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948.

ציטוטים

” אם לכם טוב, לי טוב“

הקשר הרב דורי