מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי כשחקן כדורגל בליגת העל

אני וסבא בחזית ביתו באבן-יהודה ב-2018.
סבא, שני אחיו הגדולים, אמו ואביו ב-1946.
ספורט כדרך חיים

סבא נולד בתאריך 11.9.1944 (תאריך יום משמעותי, יום פיצוץ מגדלי התאומים בנוי-יורק, ארה"ב בשנת 2001)  באבן יהודה, בן שלישי להוריו, סלבה ויצחק רוזנצויג, מתוך ארבעה.

יצחק, אבא של סבא היה ממייסדי אבן יהודה בשנת 1932 ואהרון ומישקט, סבא וסבתא של סבא, הגיעו לאבן יהודה מפולין בשנת 1936 וגרו בה עד יום מותם, כמו כן דודים ודודות מצד אבא של סבא. כיום, רונה הנכדה הקטנה, היא דור חמישי באבן יהודה. לאחר התחלה מאפס, רק חול וחול, הקימו הוריו של סבא משק חקלאי, לול, פרדס וגם מאפיה שסיפקה לחם ליישובי האזור, כשגולת הכותרת הייתה אספקת  לחם למעברת פרדסיה, בתחילת שנות ה-50, כאשר היו במקום עשרות אלפי עולים מצפון אפריקה.

כילד בילה סבא את זמנו הפנוי במרכז המושבה, במגרש המשחקים שם רכש את כישוריו ואהבתו לספורט בכלל ומאוחר יותר התמקד בכדורגל. סבא התחיל לשחק כדורגל בקבוצת הנערים של אבן יהודה בשנת 1957 בהיותו בן 13, כחלוץ ושחקן מרכזי בקבוצה. כאשר היה סבא בכיתה ד' הגיע לאבן יהודה מורה להתעמלות בשם ישראל בן-דרור, כדורגלן מכבי פתח תקווה ונבחרת ישראל והוא השפיע על המשך דרכו של סבא ככדורגלן, כאשר לקח אותו בהמשך למכבי פתח תקווה. סבא התחיל לשחק בקבוצת הנוער של מכבי פתח תקווה בשנת 1958 בהיותו בן 14, כאשר גילאי נוער היו 16-18. בכדי להגיע ולחזור מאימונים ומשחקים היה סבא נוסע באוטובוס "אגד" והיה חוזר הביתה בשעות הלילה.

בגיל 16 קנה סבא קטנוע שעזר לו להגיע ליעדיו. תוך כדי עיסוק בכדורגל, סבא למד בתיכון "טשרניחובסקי" בנתניה, עזר להוריו בעבודה במאפיית הלחם,  בחלוקת הלחם לחנויות, בטיפול בלול התרנגולות ובשאר העבודות במשק. נבחרת הנוער של פתח תקוה ייצגה את שתי הקבוצות הבכירות של העיר, מכבי פתח תקוה והפועל פתח תקוה, במשחקים שהתקיימו בין נבחרות של ערים שונות בישראל.

סבא התחיל לשחק בקבוצה הבוגרת של מכבי פתח תקווה בליגה הלאומית בשנת 1960 בהיותו בן 16,  כאשר המאמן היה אליעזר שפיגל ז"ל (נפטר בתאריך 26.11.2017 בגיל 95), אשר היה גם הוא בצעירותו כוכב כדורגל במכבי פתח תקווה ובנבחרת ישראל. הוא שיחק בקבוצה שבע עונות (עד שנת 1966) לאחר מכן עבר למכבי נתניה. סבא התחיל לשחק בנבחרת הנוער של ישראל בשנת 1961 בהיותו בן 17. חלק מהנבחרות הזרות ששיחק נגדן היו: טורקיה, הולנד, אנגליה ועוד… סבא עבר לקבוצה הבוגרת של מכבי נתניה בליגה הלאומית בשנת 1967 בהיותו בן 23 ושיחק בה שתי עונות. לאחר מכן פרש מפעילות במסגרת כדורגל מקצועי והמשיך בפעילות חובבנית במסגרת שכונתית במקום מגוריו.

תמונה 1

בשנת 1962 בהיותו בן 18 התגייס סבא לצבא והיה מדריך כושר גופני וכן עוזר קצין כושר גופני של פיקוד המרכז והיה אחראי על פעילויות הספורט הפיקודיות. לאחר שהשתחרר מהשירות הצבאי הסדיר, שובץ סבא בגדוד תותחנים שאיתו עבר את מלחמת ששת הימים בשנת  1967, מלחמת ההתשה בשנת 1969, מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 ומלחמת לבנון הראשונה בשנת 1980. בשנת 1969 התחתן סבא יוסי עם סבתא ליאורה ונולדו להם 3 ילדים, גיא (אבא שלי), ניר וענת. סבא וסבתא גרו בנתניה במשך שנתיים, אחר כך עברו לאשדוד (בעקבות עבודתו של סבא כסוכן ביטוח), לאחר מכן עברו למושב עשרת שליד אשדוד ושם גרו במשך 9 שנים, בשנת 1981 חזרו לגור ברמת פולג בנתניה ובשנת 2010 עברו לגור באבן יהודה, מקום הולדתו של סבא.

כיום סבא מנהל סוכנות ביטוח בבעלותו (מושקוביץ סוכנות לביטוח בע"מ), אשר הוקמה ע"י אבא של סבתא בשנת 1951.

קישור למצגת שהכנו: סבא יוסי כשחקן כדורגל בליגת העל

המצגת שלנו

הזוית האישית

נכדה נועם: היה לי מאוד כיף לעשות עם סבא את העבודה. למדתי הרבה דברים חדשים על עברו. אני שמחה שהוא הסכים לעשות איתי את העבודה, לא הייתי מחליפה את הסיפור שלנו עם אף סיפור אחר. אני אשמח לעשות איתו עוד עבודות כאלה.

סבא יוסי: שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולעשות את העבודה עם נועם ואני מקווה שהיא למדה משהו על ההיסטוריה של המשפחה, דבר שבנסיבות אחרות היה עוד "נדנוד" כדרכם של צעירים. נועם, שלא כדרכם של אחיה, כן פתוחה לשמוע סיפורים על העבר המשפחתי.

מילון

מעברה.
מחנות של אוהלים ופחונים בהם גרו העולים החדשים בתחילת שנות ה-50.

ציטוטים

”נפש בריאה בגוף בריא“

הקשר הרב דורי