מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יהודה פוטפוביץ שלי

סבא יהודה וסבתא הינדה בצעירותם
יואל ואליעזר שהיו פעילים באצ"ל
חלק מתולדות משפחתי

סבא יהודה אביה של אמי נולד במטולה בשנת 1903 כבן לאחת ממשפחות המייסדים. סבא יהודה היה הילד הראשון במושבה. הם התיישבו בשנת תרנ"ו באומטללה לאחר שפקידות הברון אספה אנשים דרוכי עוז שהיו נחושים להצליח בישוב הגליל.

מטולה, היישוב הצפוני ביותר במדינת ישראל, שוכנת על גבעה בגובה 527 מטרים. מטולה ואדמותיה נרכשו בשנת 1893 ע"י הברון רוטשילד בכדי להקים במקום מושבה של איכרים עובדי אדמה. בשטח ישב כפר בשם אומטולה שהיה מיושב על ידי דרוזים ועתיד היה להיות התיישבות דרוזית-יהודית משותפת, אך הצטרפות הדרוזים למרד כנגד השלטון הטורקי והתחזקות היישוב היהודי הביאה לשינוי השם למטולה ולקביעתה כמושבה יהודית. כיום מטולה הינה מושבה חקלאית ותיירותית עם איכות חיים גבוהה המשקיפה מכל עבר על נוף קסום..

מטולה ואדמותיה נרכשו בשנת 1893 ע"י הברון רוטשילד מידי ג'אבור ביי, נוצרי מצידון

הדרוזים באומטולה הטילו פחד על כל תושבי הסביבה, יהודים ולא יהודים כאחד. היהודים אומטולה היתה עתידה להיות התיישבות דרוזית-יהודית משותפת, אך הצטרפות תושבי הכפר הדרוזים למרד כנגד השלטון הטורקי (ב1895) גרם להם לעזוב את הכפר ובכך בא הקץ על היישוב המשותף. במאי 1896 הגיעו למקום כ-60 איכרים יהודים ממושבות הברון השונות. יום זה, שבו הפכה אומטולה למושבה יהודית, נקבע כיום ייסודה, והיא גם זכתה לשֵם עברי חדש – מטולה..(מתוך אתר מסולרי)

במהלך השנים התחתן עם הינדה ילידת 1905 מוילנה. נולדו להם 6 ילדים 4 בנות ו-2 בנים אליעזר, יואל, נחמה, חיה, ציפורה וחוה (אמי). בשנת 1944 נפטרה הינדה (שאני קרויה על שמה) מסרטן הריאות וסבא יהודה נשאר לבד לגדל את ילדיו. המשפחה התגוררה ברמת ישראל בתל אביב. במהלך שנות ילדותי סבא יהודה גר בביתנו ואני שמעתי ממנו את הסיפורים על מטולה ועל האצ"ל. הוא נפטר בשנת 1983.

יואל ואליעזר שהיו פעילים באצ"ל

תמונה 1

שני בניו אחיה של אמי היו פעילים באצ"ל. דודי יואל נהרג בהתקפת פדאיון בשנת 1950 בהר רפאים בהרי ירושלים במקום שלימים נקרא על שמו עין –יואל.

עין יואל – מעיין דל הנובע מתוך סבך משוכות פטל קדוש. בריכת בטון עגולה מציינת את מקומו של המעיין, שנודע בעבר בשם עין אבו עמאר, כשמו של הכפר הסמוך שהיה כאן. השם "עין יואל" מנציח את יואל בן יהודה פוטופוביץ', חבר בגרעין שעלה למושב הסמוך מבוא ביתר. יואל נרצח בשנת 1959 בידי ערבים כשיצא עם חברו לשאוב מים מהמעיין, והוא בן 17.

בעבר אפשר היה למלא במימי המעיין את בריכת הבטון שבמקום ולהזרימם לתושבי היישוב הסמוך מבוא ביתר. בשנים האחרונות המעיין חרב בקיץ, וכשהוא נובע כמה חודשים בשנה, מגיח זרם דק מבין סבכי הפטל וזורם לגיא. (מתוך אתר קק"ל)

הזוית האישית

יעל רם: במהלך שנות ילדותי סבא יהודה גר בביתנו ואני שמעתי ממנו את הסיפורים על מטולה ועל האצ"ל.

מילון

פדאיון
הפֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60. ויקיפדיה

ציטוטים

”ישוב הגליל לפני הקמת המדינה.“

הקשר הרב דורי