מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יהודה שחל – אמן רב תחומי בינלאומי

אני וסבא מציירים
יהודה שחל
שמי יהודה את ילדותי העברתי בכפר הנוער בן שמן

שמי יהודה את ילדותי העברתי בכפר הנוער בן שמן- בשנים אלה למעשה התגבשה אצלי האהבה לאומנות ולכתיבה בעקבות החוגים בציור ומלאכה. כעת אני מתגורר בכפר סבא. את כל חיי אפשר לסכם במילה אחת "אומנות".
מאז ומתמיד, אני עוסק בתחומים שונים באומנות. למדתי באוניברסיטה של רומא אומנות פלסטית והיום אני מוגדר כאומן רב תחומי. אני עוסק בציור, פיסול וכתיבה.
 
ציור: במשך השנים השתתפתי בתערוכות רבות גם משותפות ותערוכות יחיד באיטליה, ספרד ,ארצות הברית אירלנד וישראל.
פיסול: קיימים פסלים סביבתיים בארצות שונות באירופה.
כתיבה: כתבתי חמישה ספרים בנושאים שונים.
בימים אלה רצה תערוכה שלי בבית ספיר, כפר סבא בשם "סלפי חיות"
אני מתנדב בעמותת דרור רעננה בה אני מעביר שיעורים בציור.
אני חבר באגודת הציירים והפסלים של אונסק"ו.
 
העשרה:
מתוך האתר "שחל" – יהודה שחל – אמן רב תחומי בינלאומי

"יהודה שחל נולד בשם לאונרדו בנסלבס מדינה, Leonardo Benasalvas Medina, באלכסנדריה שבמצרים. רוחות המלחמה שנשבו באיטליה בה שלט מוסוליני ובספרד של פרנקו, הניסו את הוריו למצרים. כעבור שנה אחת בלבד, עם תום המלחמה, עברה המשפחה לספרד, עד עליתם ארצה בהיותו בן שש.

כיום משתמש שחל בשמו הלועזי בתערוכות בינלאומיות אשר הוא מקיים בחו"ל.

עוד בהיותו ילד, בכפר הנוער בן שמן התגלו אצל יהודה כישוריו באמנות, בעיקר בייצור צעצועי עץ ומודלים מדויקים של ספינות מפרש. תחביביו התרחבו לכדי כתיבה וציור, אותם פיתח בעת שירותו הצבאי. עם סיום שירותו הצבאי, תחביבו בבניית מודלים הפך למקצוע והתקבל כמודליסט בחברה אדריכלית. באופן טבעי פנה ללימודי אדריכלות באוניברסיטה של רומא, אך נטייתו לאמנות הפלסטית לא פסקה. נוסף ללימודיו בארכיטקטורה פנה ללימודים אקדמיים בציור ובפיסול ריאליסטי. יחד עם זאת התמחה בציור דיוקנאות בטמפרה אצל המאסטרו האיטלקי סאלוטי. עבודותיו הוצגו תחילה בתערוכות משותפות ברומא.

הישגיו בציור זיכו אותו בשנת 1971 במדליית זהב בתחרות ציורים ברומא. עם סיום לימודיו, שב יהודה שחל עם משפחתו ארצה ועסק באופן עצמאי בפיתוח מודלים ותבניות עבור מפעלי הפיברגלס הגדולים בענף, תכנן עשרות מתקנים במגרשי משחקים, יצר מודלים תעשייתיים לחברות מובילות בארץ וכמו כן לתעשיות צבאיות, למיני ישראל, הארגז, מרכבים וכן סימולאטורים עבור הטכניון, המדען הראשי ותערוכת ה"גנום האנושי" במוזיאון המדע בחיפה, הקיימת עד היום.

בד בבד, עם עיסוקו לימד יהודה במכללת בית-ברל מודלים ארכיטקטוניים ופרספקטיבה. בעקבות הצעת עבודה, הגיע יהודה לאירלנד בה שהה במשך שלוש שנים (2008-2005) בערים מונהן ודבלין. שחל עסק בהוראה במתנ"סים ובמכללות שונות בנושאי אומנות. שנים אלו היו פוריות במיוחד, הן בפיסול והן בציור בהן צייר סוסי מרוץ להנאתו ולפי הזמנה. פסליו המרשימים מפוזרים ברחבי אירלנד. מעבודותיו באירלנד: "יד של תקווה" (2.5 מטר) – פסל סביבתי עבור אגודת ה"אל סם" בחצר כנסייה בדבלין אשר משמש היום כאתר תיירות. "הנבל" (3.5 מטר) – פסל סביבתי המוצב בעיר קסלבלייני. "הנמר הקלטי" בדבלין (6 מטר) – הזמנה עבור חגיגות סן פטריק. "המפלצת" (8 מטר) – מתקן גלישה לילדים, לחגיגות ההלוהין בדבלין. "מסכות הלוהין" שפוסלו עבור תהלוכת "הלוהין" שהתקיימה בעיר מונהן. "פסל שלשת הסוסים" – מבנה הנישא לגובה של 3.5 מטר ובו שלושה סוסים.

בכפר סבא (2013) העלה תערוכת יחיד בבית ספיר בשם "הדיוקן" בספרד, לה מנשיה. בשנת 2013 הוזמן להציג שלוש תערוכות ציור יחיד ותכנן פסל בשם "היונה הלבנה" עבור העיירה טומיוסו שהיא מרכז היין. בנוסף לכל יצירות האמנות, כתב יהודה עד כה ארבעה ספרים, שמהם יצאו לאור: "בינו לבינה", "הכוח לשנות" ו"קורבן אדם". יתרונותיו של יהודה שחל הוא בעצם היותו אמן רב תחומי ויכולתו ליצור ולנוע מנושא לנושא, בין אם זה בפיסול, ציור, כתיבת פרוזה ושירה או ייצור של מודלים למבנים היסטוריים, כפי שייצר עבור מיני ישראל, מתקני פיברגלס למגרשי משחקים (כ-200 מתקנים שונים) או אבי טיפוס ותבניות לתעשיית הרכב ולמפעלים המובילים בארץ. או מודלים וסימולאטורים שונים למחקר ולתעשייה. יהודה שחל הנו חבר באגודה הבינלאומית לאמנות פלסטית של אונסקו וכן חבר בעמותת אמני כפר-סבא. יהודה הציג את עבודותיו בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובחו"ל (איטליה, ספרד, ארה"ב ואירלנד).

כיום חי ומלמד בכפר סבא, ישראל."

מן העיתונות

תמונה 1

הישגיו בציור זיכו אותו בשנת 1971 במדליית זהב בתחרות ציורים ברומא.

תמונה 2

גלריית תמונות של שחל

 גלריית הפסלים של שחל

 ספרי האומן

תמונה 3

מילון

אונסק"ו
אונסק"ו (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - UNESCO) הוא ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם. מדובר בסוכנות מקצועית של האו"ם, שנוסדה ב-16 בנובמבר 1945, שמטרתו המוצהרת היא, לתרום לשלום ולביטחון על ידי קידום של שיתוף פעולה בינלאומי בתחומים של חינוך, מדע ותרבות, מתוך שאיפה להנחיל ברחבי העולם רגש של כבוד כלפי ערכי הצדק, שלטון החוק, זכויות האדם והחירויות הבסיסיות שהוכרזו בהצהרת האו"ם.

ציטוטים

”יהודה שחל - אמן רב תחומי בינלאומי“

”הישגיו בציור זיכו אותו בשנת 1971 במדליית זהב בתחרות ציורים ברומא.“

הקשר הרב דורי