מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חנינה נולד בארץ מספר על משפחתו שעלתה מתימן

אני וסבא שלי בתחילת הדרך
אנחנו מתחילים לחקור את המורשת
הסיפור המשפחתי של משפחת נדב

הורי סעדיה ושושנה נדב הגיעו מתימן לארץ ישראל בגיל צעיר. אבא היה בן 16 ואמא בת 12.
 
בדרך לארץ מתו רבים מהעולים ממחלות, מקשיי הליכה ולעתים משודדים שתקפו אותם.הם הלכו ברגל חודשים והגיעו לישראל בשנת 1906. הם התיישבו בבן-שמן ושם בנו סוכות למגורים.בסוכות הם חיו עד שעזרו להם יהודי צרפת הם לקחו את העלייה ופיזרו אותם ובכל מקום בו פיזרו את היהודיים היו צריפים בו הם השתקמו. הורי עבדו וחסכו כסף וקנו מגרש ובנו עליו צריף ושם הם גידלו משפחה ענפה (משפחה מרובת ילדים).
שני אחי הגדולים התגייסו לבריגדה הבריטית (בריגדה: הגדוד העברי שהשתתף במלחמת העולם השנייה) האח הגדול נהרג במלחמה ומקום קבורתו במצריים אחד מאחי הגדולים בשם ששון התגייס לפלמ"ח יתר אחי הצעירים עבדו בעבודות יזומות לעזרת המשפחה ואבא שלי היה עגלון ( נהג עגלה המוביל חפצים). 
 
בבן שמן חיו בסוכות יחד עם עולים נוספים. יהודי צרפת עזרו להם כי היה חורף קשה ופיזרו אותם אצל החוואים האיכרים ברפתות. שם הם ישנו והתאכסנו. הם ביצעו כל עבודה שנקרתה בדרכם וכך הצליחו גם לחסוך מעט כסף. בכסף שחסכו, קנו מגרש ברחובות ובנו עליו צריף.
 
למדתי בבית ספר תורני דתי  "מוריה" ברחובות ובהפסקות היינו משחקים כדורגל לאחר הבית ספר ההינו נפגשים ומשחקים. מדי פעם היינו הולכים לפרדסים וצדים יונים בעזרת רוגטקה לאחר מכן היינו הולכים לשוחט והוא שחט לנו אותם ואחר כך הלכנו לגבעה שמאחורי בית ספר והדלקנו אש ובישלנו אותם. 
 
חגיגת פורים
כל שנה בחג פורים אחי הגדול היה תופר תחפושת של גמל אנו האחים הקטנים הינו מביאים נפט בפחית או בבקבוק ואחי הגדול היה מביא עצים והינו מדליקים מדורה ענקית ובמדורה היינו עושים בובה של המן והיינו תולים אותה על העצים.
 
עצמאותנו 
הייתי ילד בן שמונה כשמטוסים של המצרים היו מפציצים את רחובות עד שכוחותינו פגעו במטוסי האויב קשות לימים ניצחנו את צבאות ערב ולאחר פגרה קיבלנו את עצמאותנו.
 
מכבי שעריים 
בגיל שש עשרה וחצי שיחקתי במכבי שעריים בנבחרת הבוגרים וכל שבת כשהיה משחק אבא שלי היה בא למגרש פעם אחת עם כבש ופעם אחת עם חמור והיה קושר אותם מאחורי הגדר אני שחקתי בתור מגן. פעם אחת הכדור פגע בראש החמור והוא התפרע מעוצמת המכה. הוא התפרץ למגרש. המשחק הופסק והשחקנים רצו לתפוס את החמור. אבא שלי נכנס למגרש בשביל לקבל את החמור שהם תפסו השופט צעק "של מי החמור?" אבא שלי אמר לו "החמור שלי" והשופט צעק "למה החמור נכנס למגרש?" אבא שלי אמר לו "הוא שמח על ניצחון מכבי שעריים …".
 
העשרה
בריגדה – חטיבה: "הגדוד הישראלי שהשתתף במלחמת העולם השנייה".
חטיבה (בריגדה) היא יחידה צבאית שכפופה לדיוויזיה או לאוגדה, מורכבת משניים עד חמישה גדודים ומפקדת חטיבה אחת או מרגימנט אחד או שניים. בצה"ל חטיבת חי"ר כוללת בין 2,000 ל-4,000 חיילים. מפקד חטיבה (מח"ט) בצה"ל הוא קצין בדרגת אלוף-משנה ובצבאות העולם קצין בדרגת קולונל או בריגדיר, הראשונה מקבילה לדרגה הישראלית והשנייה מקבילה לדרגת תת-אלוף. שמה של הדרגה בריגדיר (או בריגדיר גנרל) נגזר למעשה מהמילה הלועזית לחטיבה: בריגדה".
מכבי שעריים: "מכבי שעריים היא קבוצת כדורגל משכונת שעריים ברחובות, המשחקת בליגה א' דרום, הליגה השלישית בישראל, נכון לעונת 2015/2016. לקבוצה שתי קדנציות בליגה הבכירה, כאשר הראשונה שבהן הייתה בעונת המשחקים 1962/1963 ונמשכה עד לעונת 1968/1969, בסיומה נשרה הקבוצה לליגה השנייה לאחר כ-6 שנים רצופות בליגה הבכירה. הקדנציה השנייה של מכבי שעריים בליגה הבכירה הייתה בעונת 1985/1986, אך בעונה זו נשרה הקבוצה לליגה השנייה לאחר עונה אחת בלבד, ולא הצליחה לשחזר את הצלחתה משנות ה-60'".
 
תשע"ו

מילון

בריגדה - חטיבה
הגדוד הישראלי שהשתתף במלחמת העולם השנייה. חטיבה (בריגדה) היא יחידה צבאית שכפופה לדיוויזיה או לאוגדה, מורכבת משניים עד חמישה גדודים ומפקדת חטיבה אחת או מרגימנט אחד או שניים. בצה"ל חטיבת חי"ר כוללת בין 2,000 ל-4,000 חיילים. מפקד חטיבה (מח"ט) בצה"ל הוא קצין בדרגת אלוף-משנה ובצבאות העולם קצין בדרגת קולונל או בריגדיר, הראשונה מקבילה לדרגה הישראלית והשנייה מקבילה לדרגת תת-אלוף. שמה של הדרגה בריגדיר (או בריגדיר גנרל) נגזר למעשה מהמילה הלועזית לחטיבה: בריגדה.

מכבי שעריים
מכבי שעריים היא קבוצת כדורגל משכונת שעריים ברחובות, המשחקת בליגה א' דרום, הליגה השלישית בישראל, נכון לעונת 2015/2016. לקבוצה שתי קדנציות בליגה הבכירה, כאשר הראשונה שבהן הייתה בעונת המשחקים 1962/1963 ונמשכה עד לעונת 1968/1969, בסיומה נשרה הקבוצה לליגה השנייה לאחר כ-6 שנים רצופות בליגה הבכירה. הקדנציה השנייה של מכבי שעריים בליגה הבכירה הייתה בעונת 1985/1986, אך בעונה זו נשרה הקבוצה לליגה השנייה לאחר עונה אחת בלבד, ולא הצליחה לשחזר את הצלחתה משנות ה-60'.

ציטוטים

”חשוב ללמוד את מקצועות היסוד כדי להיתקדם בחיים“

הקשר הרב דורי