מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חיים בדרך לדמשק

סבא חיים דנון והנכד יותם טלר
סבא חיים השריונר
סיפורו של סבא חיים במלחמת יום הכיפורים בגזרה הסורית ברמת הגולן

 בשבת של יום כיפור ה-6 לאוקטובר בשעה  14:00 נשמעה  צפירה עולה ויורדת המסמנת לאזרחי המדינה לרדת למקלטים. סבי פתח את הרדיו, ושמע  ברשת bbc  שפרצה מלחמה בישראל. הוא נסע להוריו שגרו מרחק 10 דקות נסיעה מביתו. כשהגיע לבית הוריו כל דיירי הבניין היו במקלט. סבי התקשר לחטיבה וכך נודע לו שיש גיוס חירום ועליו להתייצב במהירות. סבא נסע לחטיבה שהייתה במחנה יפתח שליד ראש פינה. בדרכו  אסף חבר, קצין מהיחידה. הם הגיעו לחטיבה בשעה 15:45. החטיבה הייתה בתהליך גיוס, רק מספר קצינים הגיעו. המח"ט אורי אור עדכן שהמצב ברמת הגולן חמור ויש להתארגן במהירות. לפי דבריו כל טנק שיהיה מוכן יעלה לרמת הגולן. רק לקראת חצות הגיעו האוטובוסים הראשונים עם אנשי צוות. טנקים ראשונים של החטיבה יצאו למעלה גמלא. בשעה שתיים לפנות בוקר נתקלו טנקי החטיבה בכוחות סורים משוריינים המנסים לגלוש לירדן בקרב שריון. בשריון מנעו כוחות החטיבה מגלישת הסורים לכנרת.
 
ביום א' עלה סבי עם מספר טנקים לרמת הגולן על זחלים דרך ראש פינה. ילדים שחזרו מבית הספר נופפו להם לשלום. הם חצו את גשר בנות יעקב.  באזור בית המכס העליון עצר אותו סגן מפקד האוגדה והודיע לו שהסורים כבשו את מחנה נפח, המפקדה הראשית של רמת הגולן. בדרך נראו שיירות של נגמ"שים ומשאיות דוהרים לכוון גשר בנות יעקב.  סבי הגביר את המהירות וירד לשטח שמדרום למחנה נפח, שם זיהה טנקים סורים חודרים למחנה. הוא פתח לעברם באש תותחים והשמיד מספר טנקים סורים שעלו באש. תוך כדי התקדמות הבחין בנסיגת הסורים מהמחנה לעבר הרמתניות. בהגיעו לציר הנפט ראה טנק ישראלי הפוך על צדו כשלידו אנשי צוות עם דגל צהוב המסמן טנק פגוע. אנשי הצוות סיפרו לו שבטנק נמצאים מפקד חטיבה 188 יצחק בן שוהם וקצין האגם בני קצין. יצחק בן שוהם היה מפקד הגדוד שלו כאשר היה מפקד פלוגה בחט.7 בני קצין היה חברו מהשרות הצבאי.
 
בשחר יום שני תקפו הסורים בעוצמה רבה בניסיון לכבוש את נפח שנית. למרות העדיפות המספרית בכמות הטנקים הצליחה החטיבה לבלום את הסורים ולגרום להם אבדות רבות. עם צהריים נסוגו הסורים לעבר הרמתניות. בהתקפת הנגד אחר הצהריים התקדם סבי לכיבוש הרמתניות. תוך כדי קרב והשמדת טנקים סורים הגיע סבי לאוכף הצופה לעבר חושניה. הוא נשאר לבד כאשר יתר כוחות החטיבה מדווחים על גמר מלאי התחמושת וכי הם חוזרים על עקבותיהם. סבי פתח באש לעבר טנקים סורים והשמיד כעשרה טנקים עד אשר הגיבו הסורים באש תופת .הטנק של סבי נפגע מפגז בצריח והתחיל לבעור. טען הקשר, סעיד, נפצע קשה באזור האגן ונפל בצריח. סבי ביחד עם אנשי הצוות האחרים חילצו אותו מהטנק לפני שהתפוצץ.
בלילה שבין שני לשלישי הציבה החטיבה מארב על סינדיאנה ומתחת לתל שיפון לקדם את הסורים במתקפת הבוקר של יום שלישי. הסורים תקפו עם שחר בעוצמה רבה בחסות ארטילריה וטנקי גישור. החטיבה לא אפשרה לסורים לעבור את "עין וורדה". בבוקר החליף סבי חמישה טנקים שנפגעו עד אשר עלה לטנק "שוט" קל מתקדם מחטיבה אחרת. בשעות אחה"צ הוא יצא להתקפה לכיוון הרמתניות. בהגיעו לעין וורדה, בוששו יתר כוחות החטיבה להצטרף למתקפה. סבי יצא עם גדודו למתקפה והשמיד את הטנקים הסורים בטווחים של חמישים-מאה מטר.
נסיגת הכוחות הסורים מרמת הגולן החלה בשעות הבוקר של יום רביעי כאשר תקפה החטיבה את חטיבת הקומנדו הסורי שהתבססה על גבעת הקלעות שהיו מצוידים בטילים נגד טנקים. עד השעה 10:00 נסוגו הכוחות הסורים האחרונים מרמת הגולן. לאחר ארבעה ימים ללא שינה התארגנה החטיבה למנוחה, הצטיידות, חימוש, ותכנון הפריצה לכיבוש המתחם המבוצר של מתחם "חאן ארנבה" על הכביש המוביל לדמשק.
 
ביום חמישי בצהריים פרצה החטיבה  את ציר דמשק לכיבוש "חאן ארנאבה" כאשר חטיבה  179 חוזרת על עקבותיה פצועה וחבולה. בתנועה מהירה על הציר תוך כדי ירי תותחים הבחין סבי שהנגמ"ש שעליו פיקד המח"ט אורי אור עולה באש. המח"ט היה שרוע בצידי הדרך. סבי עצר, חילץ אותו והעבירו לטנק שלו. עם ערב סיימה החטיבה את כיבוש המתחם המבוצר של חאן ארנאבה. בהמשך נלחמה החטיבה גם כנגד כוחות עירקים וירדנים שחשו לעזרת הסורים. כוח המשלוח העירקי הושמד ברובו והכוחות הירדנים איבדו 30 טנקים ונסוגו חזרה לירדן. בהתקפה על תל קורין נסוגו הכוחות הסורים לעבר "דמשק".
 
לפני כ-10 שנים פגש סבי במפקד החטיבה הירדנית ברמת הגולן והחליפו רשמים מהמלחמה. סבי סימן את גבולות המובלעת הסורית יחד עם כוחות האו"ם. השתחרר מהמילואים לאחר שבעה חודשי שרות.

משוב הנכד יותם: למדתי הרבה מאוד דברים חדשים על סבא שלי שלא ידעתי ועל כל מהלך המלחמה. עכשיו אני יודע שסבא שלי גיבור מלחמה! נהניתי מאוד בעבודה עם סבא כיוון שהיה לי הרבה זמן איכות איתו והוא סיפר לי דברים מדהימים!!! אני חושב שכל תהליך העבודה קירב בנינו עוד יותר ונתן לנו חוויה מיוחדת אחד עם השני, חוויה שלא כל נכד זוכה לה עם סבא שלו…

 
משוב סבא חיים:  היה לי עונג רב ונחת עצום להשתתף בפרויקט "קשר רב דורי". מצאתי נכד בוגר, רציני, אינטליגנטי שיודע להתמודד עם נושא קשה כמו מלחמה. אני גאה ביותם נכדי האהוב.  

מילון

רמתניה
תל המתנשא מעל סביבתו, שעליו כפר סורי שהוקם על אתר מהתקופה הביזנטית. לגבעה זו עלו בסוף המאה ה-19 אנשי היישוב הישן והקימו את המושבה בני יהודה, שהמשכה מוכר לכל כמרכז האזורי של דרום רמת הגולן

ציטוטים

”לפני כ-10 שנים פגש סבי במפקד החטיבה הירדנית ברמת הגולן והחליפו רשמים מהמלחמה“

הקשר הרב דורי