מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא וחבריו הזמינו את בגין לירוחם

שמעון שטרית מראיין את סבא שלמה
סבא שלמה
מועדון תנועת "חרות" בירוחם

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. במסגרת המפגשים ראיין התלמיד שמעון שטרית את סבא – שלמה אזולאי, שסיפר לו על ימי ירוחם הראשונים וכיצד הם הזמינו את בגין שאכן היגיע ונאם בירוחם.
 
תמונה 1
 
נולדתי בעיר מראקש שבמרוקו בשנת 1944. סיפור העליה , זה מקום לסיפור אחר. הגענו לישראל, בקשנו להתיישב בעיר דימונה ולא רצו לתת לנו להגיע לשם. במקום זאת נתנו לנו להגיע לירוחם. היינו בתחילה במעברות , ירוחם התחילה כמעברה. היו שם גם דברים טובים במעברה, היה טוב כי כל אחד הכיר את השני.
 
תל ירוחם – המעברה שאליה היגיע סבא
 

תמונה 2

 
המדינה קמה בשנת 1948, הייתי ילד בן ארבע, עדיין גרנו במרוקו, כך שמאירוע זה אין לי זכרונות. לא ידעתי ולא הבנתי. כמובן כשהתבגרתי, כבר היה ברור לי, זה כל הזמן היה בראש שלי, שאני אגיע ואבוא לארץ ישראל.  הייתי ילד, נער בן 16 עם תינוק על הידיים, כי זה היה החלום שלי, רציתי לבוא לישראל ולחיות כאן.
 
מנחם בגין מגיע לירוחם – סבא וחבריו מזמינים את בגין לירוחם
אירוע שאני זוכר במיוחד הוא את היום שמנחם בגין, בגין היגיע לירוחם. הזמנו אותו, אנחנו בתור ילדים, בנינו קבוצה של פעילים "חירות" יחד עם בן עמי מנשה. ארגנו קבוצה ועשינו פעילויות שונות. הוא בא לירוחם ונאם. הנאום התקיים במקום בו עמדה הצרכנייה בירוחם, שם הוא  נאם.
תנועת חירות
 
 תמונה 3
 
אני מתגעגע לימי ירוחם של פעם.
מתגעגי לתקופה של השנים ירוחם בשנים 1962-1964. הייתה פעילות חברתית במרכז של ירוחם. זה היה המרכז היחידי,כל היום היו שם מלא אנשים. מרכז קהילתי שבו התקיימו כל האירועים.  כל אחד הכיר את השני,כל אחד אהב את השני, לא היו מעשי פשיעות כמו היום. במרכז הזההיה בית קולנוע אחד,היו בו שלוש הצגות ביום. בערבים ובלילות היו פעילויות. שם שיחקנו גם כדורגל. הכל היה שם.
ירוחם בשנים 1962-1964
 
תמונה 4
 
טכנולוגיה היום
הטכנולוגיה של היום. כשלומדים דברים חדשים אז מתקדמים. אני לומד מהילדים ומהנכדים וכך מסתדרים. זה טוב שיש טכנולוגיה חדשה.
 
תמונה 5
 
המסר שלי, לכם הדור הצעיר 
צריך לשמוע ולהקשיב להורים., צריך ללמוד בבית הספר. בזמנו ההורים שלנו לא למדו,לא היה מי שידחוף אותנו ללמוד. עכשיו כשאנחנו יודעים ומבינים, אני רוצה שהילדים יקשיבו להורים ולמורים שלהם. 
ללמוד! אם לא לומדים לא מתקדמים!
 
העשרה
מנחם בגין: "מנחם בגין . 16 באוגוסט 1913, י"ג באב תרע"ג, ברסט ליטובסק – 9 במרץ 1992, ד' באדר ב' תשנ"ב, תל אביב) היה ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל, יו"ר תנועת החרות ומפלגת הליכוד, שר בממשלות ישראל, מפקד האצ"ל בתקופת המאבק במנדט הבריטי, חותם הסכם השלום בין ישראל למצרים וחתן פרס נובל לשלום לשנת 1978".
תנועת חירות: "תנועת החֵרוּת (ובקיצור חֵרוּת) הייתה מפלגה ימנית, שפעלה בישראל מתחילת ימי המדינה, ואשר נוסדה על ידי יוצאי הארגון הצבאי הלאומי בראשות מנחם בגין. ארבעה רעיונות מרכזיים של תנועת החרות תומצתו לכדי: "לשלמות המולדת, לקיבוץ גלויות, לצדק סוציאלי, לחרות האדם". במהלך 3 שנותיה הראשונות הייתה המפלגה ימנית רדיקלית.". ( ויקיפדיה)

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית: "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"  תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

חירות
תנועת החֵרוּת (ובקיצור חֵרוּת) הייתה מפלגה ימנית, שפעלה בישראל מתחילת ימי המדינה, ואשר נוסדה על ידי יוצאי הארגון הצבאי הלאומי בראשות מנחם בגין. ארבעה רעיונות מרכזיים של תנועת החרות תומצתו לכדי: "לשלמות המולדת, לקיבוץ גלויות, לצדק סוציאלי, לחרות האדם". במהלך 3 שנותיה הראשונות הייתה המפלגה ימנית רדיקלית.

מנחם בגין
מנחם בגין . 16 באוגוסט 1913, י"ג באב תרע"ג, ברסט ליטובסק – 9 במרץ 1992, ד' באדר ב' תשנ"ב, תל אביב) היה ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל, יו"ר תנועת החרות ומפלגת הליכוד, שר בממשלות ישראל, מפקד האצ"ל בתקופת המאבק במנדט הבריטי, חותם הסכם השלום בין ישראל למצרים וחתן פרס נובל לשלום לשנת 1978.

ציטוטים

”אם לא לומדים לא מתקדמים!“

הקשר הרב דורי