מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא השחיין

סבא אסף והנכדה זהר
סבא אסף השחיין
ילדותו של סבא אסף בקיבוץ נווה איתן

אמו של סבי עלתה לארץ בשנת 1933 לפתח תקווה ולאחר מכן הייתה ממקימי קיבוץ נווה איתן במסגרת יישובי חומה ומגדל.
 
במלחמת העולם השנייה הייתה בפולין בביקור הורים והצליחה לשוב לארץ בדרך לא דרך. אבא של סבי עלה לארץ כמעפיל באנייה טייגרהיל. הוא הצטרף לקיבוץ חניתה ומילא תפקידים חשובים בקיבוץ. בנוסף היה שומר בנוטרים ובהגנה. אחר  כך בא לקיבוץ נווה איתן.
 
קיבוץ נווה איתן נמצא בעמק בית שאן, האקלים קשה. בקיץ יום יום הטמפרטורה עולה ל-40 מעלות בחורפים קר, בלי מזגנים ומאווררים. בחורף הכל בוץ תובעני ובקיץ הרוחות חזקות במיוחד מעלות אבק. הדרכים ללא מדרכות וכבישים. סבי אומנם לא היה מאומץ אך גדל עם אחות מאומצת. אחרי השואה הגיעו ארצה הרבה יתומים אותם וחילקו אותם בין המשפחות בקיבוצים. אמה של הילדה ציפורה נפטרה כשציפורה היתה קטנה והילדה גדלה במשפחתו של סבי.
 
ילדי הקיבוץ חיו בבתי ילדים ובנפרד מהוריהם. בבתי הילדים היו ישנים אוכלים ולומדים, בית הילדים שימש גם מקום, למשחקים ולעברת זמן. לכל כיתה הייתה מטפלת ששימשה כאמא לכל הכיתה. בילדותו של סבא לא הייתה טלוויזיה בישראל לכן בילו הרבה זמן במשחקים בבית או בחוץ היו משחקים בכדרים באים, תופסת, מחבואים. מחנאים, הקפות (בית שדה), מקלות מחודדים, סכין בחול וכן כדור רגל וכדור סל. היו משחקים משחקי קופסה: דומינו, לוטו, מונפול, סולמות ונחשים, שח ודמקה.
 
האידיאולוגיה בקיבוץ הייתה שיש להרגיל את הילדים מגיל צעיר לעבודה בחקלאות. לכן מכיתה א' בכל יום היה זמן המוקדש לעבודה. היינו עובדים בעבודות העונתיות: מסיק זיתים וקטיף רימונים, עישוב ודילול סלק סוכר, וכותנה. כל כיתה יחד עם בני גילה מקיבוצים בכל רחבי הארץ יצאו למחנה אוהלים בגליל. כל מחנה היה בנושא אחר. התחרינו בקבוצות מקיבוצים שונים בבניית מתקני צופיים שונים. בנוסף נערכו תחרויות ספורט בין הקיבוצים והכיתה המצטיינת זכתה בגביע.
 
מדי יום שישי היו עורכים קבלת שבת במסגרת הכתה או במסגרת חברת הילדים. בחגים ערכנו מסיבות וטקסים. לפני כל מסיבה היו מתכוננים זמן רב. מסיבת בר המצווה נערכה במשותף לכל ילדי הכיתה.
 
מהילדות סבא התחיל להתאמן בשחייה. הוא היה שוחה יום יום שעות רבות. החזיק בכל השיאם הארציים בסגנון פרפר. הוא נבחר עם עוד שני שחיינים לייצג את ישראל באליפות אסיה בג'קרטה שבאינדונזיה. התנאים האירגוניים היו קשים מאד. היה עליו לדאוג לכל הנושאים הארגוניים לבד.
 
משוב של סבא
"נהנתי מאוד לבלות זמן איכות עם זהר גליתי הרבה סקרנות, רצון לחקור התעניינות. התבררו לי מחשבות ורצונות של זהר. השתדלתי לשזור את השתלבות חייהם  של אימא ואבא שלי בהקמת המדינה בתנאים קשים ביותר.
 
משוב של זהר
"נהניתי מאוד מהעבודה עם סבא ומהספורים שלו על המשפחה ובפעם הראשונה סיפרו לי על סבא וסבתא רבתא שלי הרבה".
 
העשרה
קיבוץ נווה איתן: "נווה איתן (נְוֵה אֵיתָן) הוא קיבוץ בבקעת בית שאן ליד העיר בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות (בקעת בית שאן). הוקם בשנת 1938 כישוב חומה ומגדל על ידי עולים מפולין. אל היישוב נוספו עוד תושבים ילידי הארץ בשנת 1952". ויקיפדיה
 
מורה מובילה לביאה צינגוט
מדריכה אילת שחק
תשע"ו 2016

מילון

נווה איתן
נווה איתן (נְוֵה אֵיתָן) הוא קיבוץ בבקעת בית שאן ליד העיר בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות (בקעת בית שאן). הוקם בשנת 1938 כישוב חומה ומגדל על ידי עולים מפולין. אל היישוב נוספו עוד תושבים ילידי הארץ בשנת 1952.

ציטוטים

”האידיאולוגיה בקיבוץ היתה שיש להרגיל את הילדים מגיל צעיר לעבודה בחקלאות“

הקשר הרב דורי