מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא הרצל על שם חוזה המדינה

חצר בית הספר "אלדד" נתניה.
הרצל כיום
ילדותו בצל השואה

שמו של סבי הוא הרצל ברדה והוא נקרא על שם חוזה המדינה. סבי נולד בבנגאזי, לוב בתאריך 17.04.1939 בגיל שלוש נלקח סבי למחנה הריכוז ג'אדו. במחנה סבי היה לבד עם אחותו הגדולה שהייתה בת שמונה. בשנת 1945 הגיעו האנגלים ללוב והצילו את היהודים ששהו במחנה הריכוז והחזירו אותם לבנגאזי.

לסבי שישה אחים ואחיות סבי הוא האמצעי, בתקופת מחנה הריכוז לקחו האיטלקים בהוראת הגרמנים את הוריו ציון ומנטנה (דינה) לעבודות פרך. כששוחרר סבי מהמחנה, הוא עבר להתגורר באזור שבו גרו גם מוסלמים שעשו ליהודים חיים קשים….

בגיל עשר סבי עלה לארץ כשהוא דחוס במשאית עמוסה באנשים בדרך לטריפולי ומשם הוא עלה באוניית "העצמאות". ראשית היו במחנה עולים בפרדס חנה ולאחר מכן העבירו אותם לכפר "ביריה" השוכן ליד צפת בצפון. בתור ילד המצב הכלכלי של משפחתו לא היה טוב וסבי נאלץ לעבוד בקק"ל.

סבי למד בבית הספר בישראל ארבע שנים, הוא סיפר שמוריו לא היו קשוחים אלא מתחשבים ונחמדים. סבי ציין לטובה את מנהל בית הספר שממש אהב אותו והיה עוזר לו בכל דבר. המקצועות האהובים ביותר שהיו על סבי בבית הספר הם ערבית וחשבון.

סבי חגג בר מצווה ביישוב רק עם הוריו. המאכל האהוב ביותר שהיה על סבי הוא מקרונים בסלסה והעריץ את הזמר אביהו מדינה, בגיל 17 סבי התגייס לצה"ל. סבי התחתן עם בת דודתו בשנת 1956 ובמשפחה יש חמישה ילדים, ארבע עשרה נכדים ושלושה נינים.

במשפחתנו אין חפצים שעברו מדור לדור, אך יש את המנהגים שעברו בין יהודי לוב שאנו עושים מדי שנה, לדוגמה בראש חודש ניסן כל המשפחה מתאספת אצל סבי וסבתי, סבתי מכינה תערובת של חיטה, שקדים, תמרים, סוכר ועוד תבלינים הנקראת בסיסה. בזמן שסבתי שופכת שמן לתערובת כל אחד בבית מסובב את המפתח של הבית של סבא וסבתא בבסיסה ומבקש דברים מנהג זה הוא סגולה לברכה ופרנסה.

הזוית האישית

אגם רבינו, לאה ניופילד: היה מאוד מעניין וכיף לשאול את הרצל על סיפור חייו, התחברנו ונקשרנו אליו מאוד וזה העמיק את הקשר שלנו עם השואה ואיתו.

מילון

קק"ל
קרן קיימת לישראל

ציטוטים

”"במשפחתנו אין חפצים שעברו מדור לדור אך יש את המנהגים שעברו בין יהודי לוב שאנו עושים מדי שנה"“

הקשר הרב דורי