מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא הרועה

סבא אביגדור והנכדים עדי נווה ואריאל גלם
סבא אביגדור גלם
סבא רועה צאן בילדותו במושב שדה עוזיהו

שמי אביגדור גלם, נולדתי בשנת 1945 בטריפולי שבלוב. הוריי, רחמים ורזלה (איילה), עלו מלוב לארץ בשנת 1949. מלוב עלינו באונייה, הגענו לנמל חיפה ומשם העבירו אותנו למחנה עולים 'בית ליד'. לאחר מכן העבירו אותנו אל מושב שדה עוזיהו וגרנו באוהלים. מהאוהלים עברנו לבתים שההורים שלנו קיבלו מהסוכנות. היה לנו משק חי של עיזים, כבשים ותרנגולות, ומהחיות האלה ניזונו ושתינו.

בצעירותי

תמונה 1

יום אחד אבא שלי אמר לי לקחת את הצאן למרעה וכך עשיתי. הייתי אז ילד בן 9 -10 , לקחתי את הכבשים ויצאתי. הגענו אל הוואדי ליד המושב, השעה הייתה 8:00 בבוקר. אחת הכבשים המליטה שלישייה של טלאים. פתאום עוד כבשה המליטה –  וגם היא המליטה שלישיה נוספת של טלאים. היום עבר ואני צריך לחזור הביתה. אז חשבתי: "מה אעשה?". התחיל להיות מאוחר. החלטתי שאני לוקח את הטלאים עליי: שני טלאים בכל יד, אחד על הצוואר והאחרון על הראש. וכך התחלתי ללכת כשכל העדר רץ אחריי בגלל הטלאים הקטנים. כשהתקרבתי למושב ראה אותי אחי עם הטלאים ומאוד התרגש וכך הגענו הביתה בשלום.

בצעירותי

תמונה 2

סיפור רועים נוסף…

באחד הימים יצאנו לרעות בשדה, אני ועוד חברים. רועים אחרים באו לקראתנו ואמרו לנו לברוח מפני שפדאיונים תפסו סבא ונכד קשרו אותם בידיים וברגלים ולקחו להם את כל הצאן, ואולי עוד מחבלים נוספים מסתובבים בשטח. חזרנו למושב והזעקנו את התושבים. כל הגברים ששמעו את הידיעה התארגנו לצאת לתפוס את המחבלים. כל אחד לקח נשק או כלי עבודה שהיה בבית, וכולם רצו אחרי המחבלים. הם תפסו אותם והחזירו את הצאן לבעליו.

מהאלבום המשפחתי

תמונה 3

הזוית האישית

אריאל ועדי הנכדים: הייתה לנו חוויה מעניינת. למדנו המון דברים חדשים מסבא ובזכות זה שאנחנו וסבא שלנו מאוד קרובים זה אל זה מבחינה רגשית וגם פיזית החוויה הייתה פי כמה חווייתית. אנו מאחלים לסבא שיהיה תמיד בריא ושמח כמו שהוא עכשיו ושירבה נכדים ונינים. מאחלים הנכדים אריאל ועדי באהבה!

סבא אביגדור: החוויה הייתה מאוד מרשימה ותרמה לקשר שלי עם נכדי. סיפרתי להם קצת מסיפורי חיי. אני מאחל לכל הקבוצה ולנכדים שלי קשר טוב ופורה עם כל בני המשפחה. לכולם חזקו אמצו ותמשיכו בעשייה היפה הזו!

מילון

בית ליד (מעברה)
מעברת שבות עם או מעברת בית ליד הוקמה כמחנה עולים צפונית לפרדסיה בסמוך לצומת בית ליד. בשנת 1951 הפך המחנה למעברה שהתקיימה עד 1967. מחנה בית ליד היה אחד משבעה מחנות העולים הראשונים שהוקמו בישראל כדי לקלוט עולים חדשים עד שיימצא להם פתרון דיור, והיה מחנה העולים הגדול ביותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החלטתי שאני לוקח את הטלאים עלי: שני טלאים בכל יד, אחד על הצוואר והאחרון על הראש. התחלתי ללכת וכל העדר רץ אחרי“

הקשר הרב דורי