מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא החורג והאהוב שלי

אנחנו מתעדים סיפור . שנה 2020
צולם במוסקבה בשנת 1956
החיים הקשים של סבא

אמא של סבא  הגיבורה 

סבא איליה נולד אחרי מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו משפחתו של סבי נתקלו לא במעט קשיים. הילדות של סבא הייתה די קשה. הוא למד בבית הספר ועזר לאמו בעבודות מזדמנות בבית.  סבא איליה  סיפר לי על משפחתו שלא הכרתי.

תמונה 1

לאמא של סבא  קראו בסה  בלילובסקיה. היא נולדה  בעיר ברדצ"ב  באוקראינה,  למשפחה מרובת ילדים. בגיל 18 היא התגייסה לצבא. בתום מלחמת העולם השנייה בסה המשיכה להילחם באויב במזרח הרחוק. בקרב עם היפאנים, בסה נפצעה קשות וקיבלה הלם קרב. בסה אף פעם לא סיפרה על מלחמה לסבא שלי, כנראה ממן הסיבה שרצתה לשכוח את התקופה הנוראית זו. כל הסיפור הזה סבא שמע מהשכנים שלו וסיפר גם לי.

חיים בברית המועצות

סבא  אילה סיפר לי על  עבודתו המעניינת ברוסיה. תפקידו היה  ללוות/להעביר קרונות  מקררים ממקום למקום. סבא  דאג לכך, שהמקררים לא התקלקלו. בזמן הפנוי  אחרי עבודתו הוא טייל בהרבה מקומות יפים בברית המועצות והתרשם מנופים מרהיבים. סבא סיפר על מוזיאונים ותיאטרונים מפורסמים במוסקבה, עיר הבירה של רוסייה, על נמל יפה וענק בולדיבוסטוק, על לילות לבנים בסנקט-פטרבורג, לבנסיית "פצ'רסקייה לאברה" ואנדרטות בקייב, בירת אוקראינה, מצודה בעיר בריסט שבבלורוס, כנסיות בעיר נובגורוד והרי געש בקאמצ'אטקה. כשאגדל אשמח גם אני לבקר במקומות היפים  מהסיפור של סבא.

תמונה 2
מרוסיה לישראל

סבא סיפר לי, שכל העולים  החדשים רצו לעלות לארץ ישראל, הם עלו דרך מדינות תומכות בישראל.  משפחתו של סבי הגיעו להונגריה או לפולין. שם חיכו כמה ימים עד שיהיו מספיק אנשים ואז טסו לישראל. את כל הדרך הלא חוקית נאלצו לעבור, כי לא היו טיסות ישירות לארץ. רק בשנת 1992, חברת "אל על" פתחה את השמים ומשפחתו של סבי הגיעו לישראל בטיסה ישירה.

סבא  טס בטיסה הראשונה של חברת "אל על ".  זאת הייתה חגיגה, גם לו וגם למדינה. כשסבא עם משפחתו ירדו מהמטוס הוא ראה אנשים רבים עם  דגלי ישראל. כולם שרו  ורקדו. הייתה חגיגה אמיתית. סבי היה  מאושר!

אחרי כל כך הרבה שנים שהוא חלם לעלות לארץ ישראל, ללא הצלחה, סוף סוף הוא זכה לקבלת פנים מדהימה, מרגשת במינה ומיוחדת.  עד עכשיו סבא  זוכר את היום הזה – 8 באפריל 1992.

הזוית האישית

אני הרגשתי שבמהלך התכנית .הקשר שלי עם סבא התחזק. סבא שמח לספר לי את ההסטוריה של משפחתו.

מילון

מוסקבה
מוסקבה-עיר הבירה של רוסייה

קאמצאטקה
חצי אי במזרח הרחוק הרוסי; שנמצא בחבל קמצ'טסקי קראי.

ציטוטים

” אם תשקיעי בלימודים אז תצליחי בחיים“

הקשר הרב דורי