מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דוד מלכה מספר ילדותו בשכונת אבו-תור

אני וסבא באחד המפגשים
סבא וחברים שלו ליד הבית שלו
סבא מספר על חנוכה ועל המלחמות

קוראים לי דוד מלכה, נולדתי בשנת 1947. אנחנו ששה אחים במשפחה, שני בנים וארבעה בנות ואני הבן הכי קטן.

כאשר עליתי לארץ הייתי בן שמונה. נולדתי במרוקו בקזבלנקה לפני 69 שנים. אנחנו עלינו לארץ בגלל שההורים היו ציונים. עלינו ארצה כל בני הבית בשנת 1956. שיכנו אותנו במעברה ליד מגידו. אחרי כמה חודשים חווינו את המלחמה הראשונה מלחמת סיני.

התחלתי ללמוד בבית ספר וגם אחיותי. אחרי שנה אבא שלי נסע לירושלים ושם קנה דירה מכספו, הכסף  שהביא מחו"ל ועברנו לגור בירושלים, בשכונת אבו-תורשנקראת היום 'דרך בית לחם'. שם גרנו בבית קרקע והגינה הייתה מחולקת עם השכן הירדני.

אני וחברים ליד ביתי

תמונה 1

חג החנוכה

בבית הספר היינו עושים הצגות של חנוכה כמו מלחמות החשמונאים נגד היוונים וכדומה ובבית כל ערב היינו מדליקים נרות חנוכה ואמא הייתה מכינה ספינ'ג עם תה ונענע. בהיותנו ילדים הינו בונים בעצמנו סביבונים והיינו משחקים איתם. בדרך כלל במרוקו הדליקו חנוכיה עם כוסיות עם שמן ופתיל וככה הדליקו חנוכיה. את החנוכיה שהבאתי היום זה היה שייך לסבתא רבתא של סבתא של נויה.

החנוכיה בת כ- 100 שנה והביאו איתם מחו"ל כשעלו ארצה וכרגע היא אצל סבתא של נויה ואיתה אנחנו מדליקים נרות. היום בבית אצלנו אנחנו ממשיכים לחגוג את חג החנוכה ולפחות פעם אחת מגיעים כל בני המשפחה הקרובים לחגוג את החג בהדלקת נרות ואכילת ספינ'ג.

המלחמות

המלחמות שהשתתפתי בהם: מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה.

מלחמת יום כיפור המלחמה פרצה בשעה 14:00 חזרתי מההפסקה בבית כנסת קיבלתי צו 8 אחרי שעה כבר הייתי חייל ונלחמתי באזור תעלת סואץ. בצבא נשארתי מגויס עד חודש אפריל ונשארתי בין האחרונים לעזוב את אזור התעלה בעקבות הפסקת אש. יש חוויות שכואבות שאי אפשר לעלות למסך כיון שהמלחמה פרצה בפתע והצבא לא היה מוכן ככה שבימים הראשונים לא הייתה תחמושת ואספקה.

במלחמת לבנון, השתתפתי במלחמה כחייל מילואים ונלחמנו באזור צור וצידון היינו שם חודש ימים ובהמשך שירתי עוד כמה פעמים במילואים בארץ הארזים.

הזוית האישית

דוד מלכה: נהננו מאוד מיום העיון המשותף בבית התפוצות וממפגשי התכנית בימי שישי. המפגשים קירבו בינינו מאוד.

מילון

ספינ'ג
סופגניה במרוקאית

אבו-תור
אַבּוּ תוֹר (בערבית: أبو ثور), הידועה גם בשם גִּבְעַת חֲנַנְיָה, היא שכונה חצויה יהודית-ערבית בירושלים, מדרום לעיר העתיקה. היא תחומה מצפון על ידי גיא בן הינום, ממערב על ידי דרך חברון ומתחם הרכבת, ומדרום על ידי נחל אצל, יער השלום וטיילת שרובר. השכונה שוכנת במרומי גבעת אבו תור, ויקיפדיה

ציטוטים

”"סבא עלה לארץ בגלל ההורים שלו"“

הקשר הרב דורי