מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא גואל היחידי ששרד

סבא גואל
סבתא בסנדה ונכדתה עדי
כל תשעת האחים של סבא גואל נפטרו בילדותם

עדי אלייב מתעדת את קורות חייו של סבא גואל סאזנייב כפי שסיפרה לה סבתה בסנדה סאזנייב.

סבי גואל ז"ל נולד להוריו יחזקאל וברכה סאזנאייב בשנת 1947 ונפטר בסוף 2017. הם חיו בעיירה קטנה באזור הררי עם מים וצמחיה – בפאניקט שנמצאת ברפובליקת טג'יקיסטן, שהייתה שייכת אז לברית המועצות. גואל היה הבן התשיעי מתוך אחד עשר ילדים שנולדו להוריו. כל תשעת האחים של סבא גואל נפטרו בילדותם, חלקם הצליחו לשרוד עד גיל עשר. ולכן רוב שנות ילדותו בילה סבא עם דודיו, ואותם החשיב לאחים, מכיוון שלא היו לו אחים ביולוגים. הוריו פינקו אותו כי הוא היה הבן היחיד ששרד. בגיל 18 הוא התגייס לצבא הסובייטי. סבא שירת בצבא שנה אחת, למרות שהוא היה הבן היחיד להוריו המבוגרים והיה רשאי לקבל פטור מלא משרות צבאי.

החלום והתשוקה של גואל היו לעלות לארץ ישראל. אך העלייה לארץ הייתה רצופה קשיים רבים. חמש פעמים הוריו הגישו בקשה לאישור יציאה מרוסיה אך נענו בסירוב מהממשלה הקומוניסטית. בשנת 1969 סבא גואל וסבתא בסנדה התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים. בשנת 1973 הם עלו לארץ ישראל עם שלושה ילדים ועם סבא וסבתא, ההורים שלהם. גואל עבד כצלם מוכר ומצליח בעל סטודיו לצילום "פוטו גואל" באור יהודה. בישראל נולדו להם עוד שלושה ילדים. עם השנים חיתן גואל את ילדיו בשמחה. בשנת 2013 גואל חלה במחלת הסרטן. אלו היו שלוש השנים הקשות ביותר בחייו. הוא נפטר בתאריך ג' טבת 2017.

יהי זכרו ברוך.

הזוית האישית

סבתא בסנדה: שמחתי להשתתף במפגשים ולהיות שותפה לתכנית היפה.

מילון

רפובליקת טג'יקיסטן
היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות והפכה למדינה עצמאית ב-9 בספטמבר 1991. המדינה גובלת עם אפגניסטן בדרום, הרפובליקה העממית של סין במזרח, קירגיזסטן בצפון ואוזבקיסטן במערב ובצפון. (ויקיפדיה)

ברית המועצות
מסגרת מדינית שהקימו הבולשביקים ב- 1922, ברית של רפובליקות סובייטיות. ראשיתה בברית בין 11 רפובליקות סובייטיות, ובהן - רוסיה, ביילורוסיה, אוקראינה ועוד. הברית התקיימה כ- 70 שנה, עד קריסת ברית המועצות ב-1991. במקומה הוקם "חבר המדינות העצמאיות". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מתפללת לה' שנהיה בריאים ומאושרים ושנצליח בחיים.“

הקשר הרב דורי