מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בצלאל בשרות המדינה

סבא בצלאל ועידו במפגש הקשר הרב דורי
סבא בצלאל וסבתא בצעירותם
סבא שלי תורם לפיתוח מדינת ישראל

לסבא שלי קוראים בצלאל על שם סבא שלו. הכינוים היו צלי וצלקה. שם המשפחה הוא לוין והוא השם המקורי, השיך לשבט לוי.

ילדות

תמונה 1
סבא בצלאל תינוק

 

סבא נולד בישראל בכפר יונה ב- 9 בסמפטמבר 1938.

בילדותו גדל בכפר יונה סבא גדל כאח אמצעי. יש לו אחות הגדולה ממנו בשנתים ואחות הקטנה ממנו בחמש שנים.

סבא גדל בכפר יונה והאירוע הגדול הזכור לו היה בגיל 10- הקמת מדינת ישראל. בזמן הכרזת העצמאות סבא הרגיש שמחה רבה וגם בניצחון מלחמת השחרור.

הבית בכפר יונה היה בית קטן בן שני חדרים. בשנים הראשונות כל המשפחה ישנה באותו חדר וההורים השכירו חדר לעולים חדשים. בגיל 6 הדיירים עזבו ומאז שלושת הילדים ישנו בחדר אחד וההורים ישנו בחדר שני.

התחביב של סבא שלי היה לאסוף בולים. שיר הילדות של סבא היה "האינטרנציונל" ששרו בחג הפועלים, השיר "סלינו על כתפינו" בחג הביכורים, "מעוז צור" בחנוכה ושירי חגים נוספים כמו בראש השנה לג בעומר וחג סוכות.

בילדותו הוא אהב לשחק מלחמות גושים ומשחקי כדור מסמרטוטים. בגיל יותר מבוגר סבא שיחק דמקה ושחמט. סבא וחבריו שיחקו בחוץ ובבית ואף היום משחקים משחקים אלה.

סבא למד בגן ובבית הספר בכפר יונה. בתיכון למד סבא בנתניה ומאוחר יותר לימודיי הנדסת חשמל בטכניון בחיפה. את לימודי התואר השני סבא למד באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

הקמת משפחה

סבא הכיר את סבתא שלי, סבתא טובה, במסגרת חוג לריקודי עם. בגיל  19 סבא הציעה לסבתא שלי חברות. הם היו חברים במשך 4 שנים וב 1961 הם התחתנו. סבא היה אז בן 23 וסבתא הייתה בת 20.  החתונה הייתה באולם בתל אביב. סמדר הבת הבכורה נולדה כשסבא היה בן 24. אבא שלי קובי נולד כשסבא היה בן27, ותמר נולדה כשסבא היה בן 38.

תמונה 2
כל המשפחה מחופשת בפורים

 

צבא וקריירה

סבא שירת בצה"ל 24 שנים. בהתחלה בחייל השריון, לאחר לימודים בטכניון שירת בחייל הקשר כמהנדס אלקטרוניקה. את הלימודי ההנדסה סיים בהצטינות. סבא שירת במלחמת ששת הימים בפקוד המרכז כקצין טכני וגולת הכותרת של התפקיד הזה הייתה בחירת אתרי השליטה ביהודה ושומרון וכן אחריות על מערכת השמע במצעד הניצחון של מלחמת ששת הימים בירושלים. התפקיד השני היה במרכז התחזוקה של חייל הקשר. גולת הכותרת הייתה בניית מערכת תקשורת למעוזים בסיני. משם סבא נישלח ללימודי תואר שני בארצות הברית. התפקיד השלישי היה במרכז הלוחמה האלקטרונית בו גם סבא קיבל דרגת אלוף משנה. תפקידו הרביעי היה ראש תכנון ארוך טווח – גולת הכותרת היא מערכת אבן יקרה. לאחר שסבא השתחרר מצה"ל הוא החל לעבוד בחברת "טלרד".

תמונה 3
                                                            סבא מקבל פרס מיצחק רבין ז"ל

 

בחברת "טלרד" סבא מילא שני תפקידים: הראשון היה אחראי על תחום מרכזיות הטלפון. גולת הכותרת של תפקיד זה הייתה המעבר ממרכזיות אנלוגיות למרכזיות ספרתיות מבוקרות מחשב. כתוצאה מהצלחת הפרוייקט, חברת הידע הקנדית העבירה ל"טלרד" ביצוע עבודות פיתוח עבורה. פעילות זאת הפכה את טלרד לחברת הייטק.

התפקיד השני היה מנכ"ל "טלרד"- כמנכ"ל החברה המשיך לפתח את החברה. החברה זכתה בפרס הייצוא לשנת 1996 וזכתה בפרס האיכות הלאומי לשנת 1997. לאחר 5 שנים כמנכ"ל סבא סים את עבודתו ויצא לגימלאות.

סבא יצא הרבה פעמים לחו"ל למשימות הקשורות לעבודתו. הוא היה במדינות דרום אמריקה, בארצות הברית,קנדה, אירופה, אפריקה – בפפואה גינאה, בורמה, רוסיה ועוד… האתגר היה לייצא את תוצרת "טלרד " ולהגדיל את עסקיה.

לסבא וסבתא שלי יש שתי בנות ובן, 10 נכדים שכולם מוערכים על ידי סבא שלי. הוא אומר שאנחנו "הכי חכמים ומתוקים בעולם" והוא מאוד אוהב אותנו. אנו כמשפחה חוגגים יחדיו את החגים ואת השבת.

תמונה 4
סבא ואני

 

גמלאות

החיים של סבא השתנו ללא הכר מאז שיצא לגמלאות. מפעילות אינטסיבית מרובת שעות עבר לחיים שלווים ושקטים. סבא הולך להרבה טיולים עם סבתא והם מבקרים בהרבה מקומות בעולם. סבא עושה פיעילוית ספורטיביות, הוא קורא הרבה, פותר סודוקו ואפילו משחק במשחק מחשב.

הזוית האישית

החוייה שלי היתה להיות ולעבוד בכל יום חמישי עם הסבא הכי חם ואוהב.

סבא מאחל לי שאני אגדל ואצמח ואחכים ואצליח בחיים ואני מאחל לסבא שלי שימשיך להיות סבא טוב, נחמד, אכפתי ודואג.

מילון

גוגל מוגל
משקה מדבש סוכר וביצה כנגד כאב גרון

ציטוטים

”"הנכדים שלי הכי מתוקים ונפלאים בעולם"“

הקשר הרב דורי