מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא במלחמת ההתשה

אני וסבא בביקור הקשר הרב דורי בכיתה.
סבא צביקה בבירות במלחמת לבנון הראשונה
המצב הקשה במלחמה מפרכת

סבא לחם במלחמות: ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה. ועל כך אני גאה בו מאוד.

סבא צביקה נולד בארץ, חודשיים לפני קום המדינ והתגייס לצבא בתאריך 16.8.1966. הוא היה בתפקיד סגן מפקד פלוגה בצנחנים ובמלואים היה מפקד פלוגה. הוא מאוד אהב את האווירה בגדוד, עם החברים הלוחמים והחיילים שהוא פקד עליהם. המלחמה המשמעותית ביותר עבורו הייתה מלחמת ההתשה.

מלחמת ההתשה התחילה אחרי מלחמת ששת הימים בשנת 1969. השם מלחמת ההתשה ניתן לה על ידי המצרים שיזמו את המלחמה, בשונה ממלחמות אחרות המלחמה הזאת הייתה מלחמה סטטית. שני הצבאות צה"ל והצבא המצרי ישבו במוצבים בשני צידי תעלת סואץ, במרחק עשרות מטרים ביניהם וניהלו חילופי אש בנשק קל בתותחים וטילים, וניהלו קרבות אויר. בנוסף לזה היו מארבים שהציבו המצרים לכוחותינו ולהפך. בסביבות יום העצמאות 1969 צפון התעלה בצד הישראלי הייתה תחת מצור מצרי. המצרים מנעו תנועות לאורך ציר הסיורים שחיבר בין המוצבים, הציר היה לאורך התעלה כשממזרח לו היו ביצות וממערב לו היו המוצבים הישראלים שנקראו מעוזים בהם ישבו חיילי חיל רגלים ומעט טנקים, בין המעוזים צה"ל הקים סוללת עפר גבוהה כדי שתסתיר את הסיורים בצד הישראלי מפני התותחים המצרים, כדי להתגבר על הסוללה המצרים ירו עלייה כמות גדולה של פגזים נגד טנקים ויצרו פרצות בסוללת העפר. דרך הפרצות האלה היו תוקפים באש את הרכבים המשוריינים של סיורי צה"ל ואת שיירות ההספקה. הגדוד של סבי בצירוף כוח טנקים יועד לפרוץ את המצור על מוצבי צפון התעלה. כוח הפלוגה המסייעת של גדוד הצנחנים בפיקוד סבי,יחד עם כוח טנקים בפיקוד מגד הטנקים נועד לפרוץ את הציר מהעיר קנטרה צפונה ולהתמקם במעוז הנקרא צנים. פלוגה אחרת מהגדוד נכנסה ברגל דרך הביצות למוצב הצפוני ביותר הנקרא טמפו.

גדוד הצנחנים של סבא שלי ישב בקו שלושה חודשים כשהמשימה שלו הייתה למנוע מצור מצרי על צפון התעלה באמצעות הפעלת כוח אש על המצרים. המצרים מצידם ירו ללא הפסקה מנשק קל, מתותחי נ"ט , מארטילריה,וכן שלחו מארבים לשטח שלנו. זו הייתה  מלחמת חפירות שלא היינו מורגלים אליה כי התאמנו ונלחמו במלחמות תנועה עד אז. סבא שלי היה באותה תקופה מפקד מעוז צנים, הוא מספר שכל יום הם ספגו הפגזות כבדות והיו עסוקים בייצור אש מקלעים ומרגמות לכיוון החיילים המצרים. הצלפים המצרים ישבו על עצים גבוהים בצד המצרי והיו יורים לכיוון המוצבים כך גם נהרג סמל מפלוגתו של סבי. כמו כן נפגעו חיילים מהפלוגה ממארבים שהציב הקומנדו המצרי לסיורי כוחותינו. מצידנו נערכו מידי פעם פשיטות על הצד המצרי. למרות הנפגעים הרבים בשני הצדדים המלחמה הזאת בניגוד למלחמות אחרות לא הסתיימה בהכרעה ברורה, ולפיכך הובילה למעשה למלחמת יום כיפור שנערכה שלוש שנים לאחר מכן בשנת 1973.

לגבי ההרגשה של סבי במלחמת ההתשה בניגוד למלחמות אחרות הוא סיפר שהיה צריך להיות בכוננות ספיגה מפני הפגזות 24 שעות ביממה,ולפיכך השם "ההתשה" מתאים למה שהרגישו החיילים בקו הקדמי. חוץ מזה החיילים הרגישו נתק מן העורף האזרחי בגלל המרחק הגדול בין החזית לעורף. בעורף האזרחי המשיכו בחיים רגילים כולל החגיגות.

סבי נכה צה"ל. בין היתר נפגעה שמיעתו במלחמת ששת הימים כתוצאה מפיצוץ פצצת בזוקה שהתפוצצה בקרבתו וגרמה לו לחירשות במשך 24 שעות ולפציעה קשה של חבר שעמד על ידו. רק לאחר חמישים שנה נודע לו שהפצצה נפלטה מנשק מצרי שחבר אחר שלו שיחק אתה  לאחר שמצא אותה בעמדה מצרית.

הזוית האישית

סבא צביקה המספר: חוויתי תהליך של חשיפה של עברי שלא היה מוכר למעין נכדי בתקווה שתהליך ההיכרות ילך ויתפתח בשנים הבאות.

הנכד מעין המתעד: חוויתי תהליך מעניין וחדש לי, נחשפתי לדברים חדשים בנוגע לעברו ואל חייו של סבי, אני אזכור את תהליך זה כל חיי וכך גם בניי ונכדיי תמיד יוכלו לדעת על סבא רבה שלהם.

צביקה ויסברוד תרם שני סיפורים נוספים למאגר המורשת:

הוריי הם הגיבורים האמיתיים

איך הקמנו ישוב בגליל

מילון

מעוז
מוצב ישראלי וקו תעלת סואץ

ציטוטים

”"ניתוק בין העורף לחזית"“

הקשר הרב דורי