מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא במעברת מחנה ישראל

סבא איציק ואני בנמל תל אביב
איציק בצד שמאל ליד אחיו שמואל בחתונה.
סבא איציק מספר על מלחמה, אהבתו לספורט ולשחמט

סבי נולד בשנת 1946 בפולין. הוא עלה לארץ בשנת 1951 יחד עם הוריו ואחיו הצעיר. הם הגיעו למעברה שנקראת "מחנה ישראל" שבאזור לוד. הם עלו לארץ ללא ידיעת השפה העברית. סבי חי במעברה עד כיתה ד'. הילדים שחיו אתו במעברה דיברו פולנית, יידיש ועברית וזו הייתה תקופה טובה. בזמן שהיו במחנה ישראל פרצה מלחמת "מבצע קדש" עם המצרים. מאחר והיו בקרבת נמל התעופה הם שמעו את רעש המטוסים. כאשר נשמעה האזעקה ומכיוון שלא היו להם מקלטים, הם נאלצו להתחבא בתעלות ממוגנות. במחנה ישראל למד סבי לשחק שחמט מהפולנים ובגיל המצוות סבי היה אלוף המתנ"סים בשחמט בחולון לגילאי נוער.

בשנת 1956 אחרי מבצע קדש, קנו הוריו של סבי דירה בחולון בשכונת נווה ארזים. סבי למד שם בבית ספר יסודי ובתיכון אורט חולון עד לגיוסו. במהלך תקופה זו פגש סבי את החברים שלו עמם הוא שומר על קשר עד היום, למעלה מ-50 שנה.

מצעירותו אהב סבי לשחק בכדורסל ובכדורגל, התעניין גם במשחקים שהתקיימו בחו"ל. בכל הזדמנות, בהפסקות, חוגים ובמסגרת המתנ"סים הוא שיחק במשחקי כדור. בגיל 16-17 הצטרף לקבוצת כדורסל מקצועית לנוער בחולון, עד לגיוס הצבאי. לאחר השחרור מצה"ל הפסיק סבי לשחק במסגרת מקצועית ועבר למסגרת חובבנית. למרות גילו של סבי עדיין יש בו רוח ספורטיבית.

הזוית האישית

הנכד אופיר: תכנית הקשר הרב דורי הייתה חוויה מהנה מאוד עבורי, להכיר את סבי ואת סיפור עלייתו לארץ, תחביביו וסיפור חייו. ביליתי זמן רב עם סבי במהלך הפגישות וזה מאוד קירב בינינו. אני מאחל לסבי עוד שנים רבות של בריאות ופעילות, שימשיך לעסוק במה שהוא אוהב.

סבא איציק: הפגישות עם אופיר היו מהנות ומעניינות, ראיתי מקרוב את חווית הלימודים של אופיר ושל חבריו, ולמדתי להכיר את חבריו וקרוביהם. אני מאחל לאופיר הצלחה רבה בהמשך לימודיו בחטיבה, עם החברים ובחיים בכלל.

מילון

מעברה
יישוב קליטה

מחנה ישראל (מעברה)
מחנה ישראל היה מגדולי מחנות העולים ומעברות העולים בישראל, שכן צפונית לעיר לוד ומזרחית לכביש לוד - פתח תקווה. מועצה מקומית לשעבר (בשנים 1965-1957). כיום שטח המעברה נמצא בתוך מתחם התעשייה האווירית לישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי היה אלוף המתנ"סים בשחמט בחולון לגילאי נוער“

”להסתפק במה שיש“

הקשר הרב דורי