מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מטפל בהידרותרפיה בעקבות מלחמת יום כיפור

גור קרן וסבו
אמי קרן
"מאז עבדתי בהידרותרפיה בשיקום נכים..."

סבא אמי מתחיל לטפל בהידרותרפיה בעקבות מלחמת יום כיפור

סיפורו של אמי קרן, סבא של גור קרן

"מאז עבדתי בהידרותרפיה בשיקום נכים…"

מדרש השם

"נקראתי על שם סבא שלי אבא שנקרא אלפרד וסבתא רבתא שלי רצתה שם עברי עם האות א’. הייתי תינוק מאוד קטן והשם אמנון נראה לה ארוך מידי לתינוק קטן כל כך, ולכן קראה לי אַמי. מאז קוראים לי אמי. שם משפחתי שיניתי מקרפן לקרן אחרי שבנינו הבכור, אביךָ נולד.(:

ילדות בתל אביב

גדלתי בשנותי הראשונות בצפון תל אביב בצריף קטן שדלף בחורף והמים נאספו בדליים במשך כל החורף. בגיל שנה עברה משפחתי לגור בדרום תל אביב בשכונה של חיילים משוחררים מהצבא הבריטי. חיילים שלחמו נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה. יש לנו אקורדיון ישן בבית שנלקח במלחמה באפריקה משבוי גרמני על ידי אבי, שמידי פעם ניגן איתו מוזיקה קלסית, שירי ארץ ישראל ושירים מילדותו.

בילדותי אהבתי מאד לשחק בגולות הייתי אלוף השכונה והיו לי הכי הרבה גולות לפעמים ההורים שלי בקשו ממני להחזיר את הגולות לחברים.

בהמשך פיתחתי תחביב שחייה התאמנתי בנבחרת שחיה בתל אביב. ובתיכון עברתי לשחק כדורסל שיחקתי בנבחרות בית ספר ואף בהמשך כחלק מעיסוקי אימנתי כדורסל. הייתי בצופים שרנו רק שירים ישראלים רקדנו ריקודי עמים אסור ריקודים סלונים. שיחקתי גולות, חמש אבנים, דודס, כדורסל, כדורגל, גוגויים, שלוש מקלות פינות. זו הייתה ילדותי.

לגבי בגרותי, אני רוצה לספר לך על הקמת מרכז השיקום והנופש לנכי צה"ל ופיתוח ההידרותרפיה לנכי צה"ל.

בדצמבר 1973 נפתח בית הלוחם בשכונת אפקה בתל אביב, כמה חודשים אחרי מלחמת יום הכיפורים. במלחמה זאת נפצעו אלפי חיילים והיה צורך לשקמם בדרכים שונות. אחת הדרכים הייתה טיפול במים. בתקופה זו נושא טיפול במים היה בחיתוליו ולמעשה הייתי בין הראשונים בארץ שהשתלמו בנושא זה.

הגיע מומחה מגרמניה שלימד אותנו את מקצוע ההידרותרפיה.

במקביל בגלל הצורך הדחוף לתת מענה מידי לפצועים הרבים שהגיעו מבתי החולים התחלנו לטפל ולרכוש ניסיון בתחום של טיפול במים. זכור לי מקרה אחד מיוחד של נכה משותק בארבעה גפיים שהחלום שלו היה לנהוג ברכב ולהיכנס אליו בלי עזרה של מלווה. לבחור הייתה יכולת לחזק את שרירי הכתפיים והחלק העליון של הזרוע לא יכולתי להבטיח לו אך בעזרת חריצותו והתמדתו הצלחנו כעבור חצי שנה של עבודה מאומצת במים לחזק את שריריו כך שהוא הצליח להגשים את חלומו.

מקרה נוסף של נכה קטוע שתי רגלים שרצה מאוד לצלוח את מפרץ אילת בשחייה. לאחר אימונים רבים וחיזוק כללי ותוך כדי לימוד שחייה בעזרת  הידיים בלבד ללמוד שחיית חזה וגב. מרחק השחייה היה ארבעה ק"מ והתלוותי אליו לשחייה ולשנינו הייתה חוויה מרגשת ביותר.

ידעתי אז שזה הופך להיות המקצוע שבו אני רוצה להתמחות ולעסוק. ולמעשה מאז עבדתי בהידרותרפיה בשיקום נכים, ילדים עם צרכים מיוחדים, אנשים אחרי תאונות דרכים ואנשים עם בעיות רגשיות וכן אחרי ניתוחים שהשתקמו דרך טיפול במים.

הזוית האישית

גור קרן מתעד את סיפורו של סבא אמי קרן המטפל המקצועי בההידרותרפיה.

מילון

הידרותרפיה
הידרותרפיה או הידרופתיה (מקור המילה בשפה היוונית: הידרו = מים, תרפיה = טיפול) היא שיטת טיפול בפיזיותרפיה הנעזרת במים. ניסיונות לפתח הידרותרפיה פסיכותרפיסטית לא צלחו.ויקיפדיה

דודס
משחק ילדים אותו נהג לשחק אמי בצעירותו

ציטוטים

”לסבתי השם אמנון נראה ארוך מדי ולכן קראה לי אַמי“

הקשר הרב דורי