מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אמיר אשד במלחמת ששת הימים

סבא ואיתי במסגרת התכנית
סבא בנעוריו
סבא מול מדינות ערב

שמי איתי אשד, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומתעד את סבי, אמיר אשד.

סבי מספר: "כשסיימתי את בית ספר היסודי הכיתה שלי הייתה מאוד מגובשת. החברים לכיתה רצו לשמור על קשר, רוב חברי הכיתה החליטו להצטרף לתנועת הצופים. כשעמדנו להתגייס לצבא, החלטנו במסגרת תנועת הצופים להתגייס לנח"ל. עם סיום שירותי בנח"ל הוצבתי במסגרת מילואים לחיל הצנחנים.

בשנת 1967 החליטו מדינות ערב – מצרים, ירדן וסוריה למחוק את ישראל מהמפה. לפיכך החליטה מדינת ישראל לגייס את כל חיילי המילואים. במשך שלושה שבועות לפני המלחמה, שזאת הייתה "תקופת המתנה", שובצנו לפעולה. היינו בהתחלה ליד שדה התעופה בן גוריון בפרדסים, אחר כך עברנו ליד קיבוץ מוצא ולבסוף מוקמנו ליד קיבוץ גבעת ברנר.

התוכנית המקורית של החטיבה שלנו הייתה לצנוח באל עריש, היות וכוחותיו של רפול הצליחו לכבוש את אל עריש, נשלחה החטיבה להילחם בירושלים. אני זוכר שזה היה בשעות אחר הצהריים. היינו בפרדסים בגבעת ברנר, פתאום שמעתי שאגה של החיילים מהחטיבה. כולם התרגשו מההחלטה לעלות לירושלים. נסענו באוטובוסים עד לאזור מעבר מנדלבאום, משם ירדנו מהאוטובוסים לכיוון הפריצה. היינו שלושה גדודים בחטיבה: גדוד 66 נלחם בגבעת התחמושת, גדוד 71 נכנס באזור שייח' ג'רש. אנחנו, גדוד 28 נכנסנו אחרי גדוד 71 לדרך השכונה האמריקאית לכיוון מוזיאון רוקפלר. לפני הפריצה לתוך העיר ספגנו הפגזה של הירדנים ממרגמות 51 ושם חטפתי רסיס ביד. בסוף היום הראשון, התמקמנו במקום בו ניצבת היום האנדרטה לגדוד 28.

תמונה 1
בעת הלחימה

למחרת היינו אמורים להיכנס לעיר העתיקה אל הכותל, אבל הפלוגה המסייעת, שהייתה אמורה להפגיז את השטח שאליו היינו צריכים להיכנס, ירו בטעות גם עלינו, והחליטו שאנחנו לא ניכנס לעיר העתיקה. בסוף הקרבות היו לפלוגה שלי – פלוגה א'- עשרה הרוגים ויותר משלושים פצועים שפונו לירושלים. מאז ירושלים בידינו.

הזוית האישית

איתי: נהניתי לעבוד עם סבא. למדתי המון דברים שלא ידעתי קודם. אני מאחל עוד הרבה שנים של כיף וצחוקים עם סבא. סבא אומר שהיה כיף ומהנה לעבוד איתי ולספר את סיפורו.

מילון

פלוגה
פלוגה היא יחידה צבאית המורכבת ממחלקות כאשר מספר פלוגות מרכיבות גדוד.

ציטוטים

”היינו בפרדסים בגבעת ברנר, פתאום שמעתי שאגה של החיילים מהחטיבה. כולם התרגשו מההחלטה לעלות לירושלים“

הקשר הרב דורי