מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אלקיים עולה מעירק

סבי בתקופת החיילות בארץ ישראל
אני וסבא מתעדים את סיפור העלייה
מתאקלמים בארץ לאחר הגירוש

סבא שלי נולד בשנת 1945 בעיר בצרה שבעירק.

הוא חי עם ערבים באותו בניין כאשר היחסים בניהם היו יחסים טובים, עד הוראת הגירוש. לאחר הגירוש פיטרו את אביו של סבי ומצב הכלכלי הידרדר, ורק אז המשפחה ארזה את מה שמותר לקחת ועלו לישראל.

יש לציין שבאותה תקופה לא היתה אפשרויות לשחק כמו כן לבנות יהודיות לא הותר להסתובב אחרי החשכה והציקו להן. הורי סבי התחתנו בגיל צעיר מאוד, אבא של סבי התחתן בגיל 16 ואמא של סבי בגיל 14. בשנת 1951 סבי ומשפחתו עלו לארץ ישראל. בישוב שנקרא מעברת אונו ושוכנו באוהלים. בעלייה למטוס מעירק לישראל חתמו על הדרכון חותמת {רוחה בלה רג'עה} פירוש המשפט: הלוך בלי חזרה. עם סבי עלו הוריו 4 אחים וסבתו של סבי.

לאחר מספר שנים עברו לגור בצריף, ויותר מאוחר קיבלו בית פרטי. באותה תקופה היה צנע בארץ וקיבלו תלושי מזון. לסבי נולדו עוד 5 אחים ואחיות כאשר נוסף להם ילד שאומץ סך הכול גרו בדירת שניים וחצי חדרים 13 נפשות, היה צפוף מאוד.

סבי למד בבית ספר "תלמים" שבקרית אונו, סיים כיתה ח' ולאחר מכן למד מקצוע מכונאי רכב ועבד במוסך דן. בשנת 1964 סבי התגייס לצבא בתור מכונאי רכב, השתחרר בשנת 1967 ועבד במוסך צ'מפיון מוטורס.

באותה שנה פרצה מלחמת ששת הימים סבי התגייס חזרה לצבא כבוחן רכב. סבי שירת תקופה באילת ובשארם א-ש'ייח בשנת 1982 במלחמת לבנון השנייה הוחזרה שארם א-ש'ייח, סבי עבר לשרת בקריה והשתחרר מהצבא בשנת 1990 והיום הוא גמלאי צה"ל.

סבי התחתן בשנת 1971 ונולדו לו 4 ילדים וילדות. לאחר שחרורו מהצבא פתח עסק של חומרי בניין לאחר כעשור סגר את העסק והלך לעבוד בחנות חומרי בניין בתור שכיר. לצערי הרב סבתי חלתה ועברה ניתוח ראש ואז איבדה את הזיכרון. ביטוח לאומי נתן עזרה לבית עובדת זרה, העובדת עוזרת לסבתי בכול עבודות הבית כגון קניות, בישול ועזרה בלבוש.

לצערי הרב גם סבי חלה במחלת "פרקינסון" אשר מונעת מסבי לתפקד כראוי, סבי עומד לעבור ניתוח להשתלת אלקטרודות בראש, בתקווה לשיפור במצב הבריאותי שלו.

בתקופת עליית משפחת סבי לארץ אביו של סבי הלך לעבוד בעבודת בניין כדי לפרנס את המשפחה בכבוד. לאחר מספר שנים אב המשפחה התגייס למשטרת ישראל, והמשכורת לא הספיקה. המשפחה הייתה צריכה לעזור והתחילו לעבוד בתוך הבית בהרכבת שקעים לחשמל שעזר לפרנסת המשפחה.

הזוית האישית

היה לי מעניין וכיף ללמוד על סבי ועל סיפור העלייה לארץ, המלחמות בהן נלחם, סבא תודה!

מילון

'אלקטרודה'
מוליך חשמלי

ציטוטים

”סבי חי עם ערבים באותו בניין ביחסים טובים עד הוראת הגירוש “

הקשר הרב דורי