מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אלי מתנדב לפעילות ציבורית

סבא אלי תמונה משותפת עם מיקה.
סבא חוגג חנוכה בגן.
סבא אלי

החיים בשדה בוקר

נולדתי בשנת 1945 בישראל, בעיר תל אביב.

בזמן לימודי התיכון במסגרת "גדנע" השתתפתי במחנה עבודה בקיבוץ שדה בוקר אשר נמצא בנגב. באותה העת, גר בקיבוץ מי שהיה ראש הממשלה, דוד בן גוריון, ביחד עם אשתו, פולה בן גוריון, והיה כאחד מחברי הקיבוץ. כך יצא לי להכיר אותו בצורתו העממית. כחלק מעבודתי השתתפתי במחנה העבודה בעבודת גזירת הצמר בדיר הכבשים.

שירות צבאי

עם סיום לימודיי, בשנת 1963, התגייסתי לצבא והוצבתי בחיל הנדסה קרבית. בשנת 1966, סיימתי את שירותי הצבאי והחלתי את דרכי בחיים האזרחיים, כאשר הייתי בן 21.

זיכרון לאחי

בשנת 1970, בגיל 24, התחתנתי עם סבתא רינה ובאותה השנה נולד גם בני, יואב. האירוע היה מאוד משמעותי מפני שאני ואשתי היינו זוג צעיר ולידת בן בכור הייתה מאורע חשוב. בני יואב נקרא על שם אחי, שהיה טייס בחיל האוויר הישראלי ונפל במילוי תפקידו.

היינו שלושה אחים ולאחר נפילתו של יואב ז"ל נשארתי עם אח אחד שמבוגר ממני ב-13 שנים ושמו אמציה. כולנו חונכנו לתרום לבנייתה של המדינה בכל המסגרות (לימודים, צבא ועבודה).

עקב כך, שלושתנו, כל אחד בתחומו הצבאי עבר קורס קצינים ותפקדנו בתפקידי פיקוד והדרכה. חינוך זה, ניתן גם לבני ובתי שעשו שירות צבאי שהוא חובה לכל הצעירים במדינתנו באופן משמעותי וללא ספק בחובתם.

בבחינת "מה אני נותן למדינה ולא מה המדינה נותנת לי". בנוסף, אני אוהב לתרום לציבור ולקהילה.

תפקידים שונים בחיי

לאחר שירותי הצבאי התחלתי לעבוד בחברת "שקם" בתפקידי ניהול שונים והתקדמתי לתפקידי האחרון באגף השיווק של החברה במשך 25 שנים. לאחר סיום עבודתי ב- "שקם", עקב מכירת החברה, עברתי לעבודה עצמאית במתן שירותי משרד.

כיום, אני בן שבעים ושתיים, בעל חברת שליחויות לשירותי משרד, נשוי לרינה ויש לי שלושה ילדים (שני בנים ובת אחת) ותשעה נכדים.

"הקשר הישראלי שלי" – 70 שנה למדינה

כשהייתי בן 21, משוחרר טרי מהשירות הצבאי, התחילה מלחמת ששת הימים ועברתי לשירות במילואים. באותה התקופה גם שני אחיי שירתו כאנשי קבע. בזמן ההמתנה שלפני המלחמה, התכונן צה"ל והכין למדינות ערב הפתעה. בוקר אחד, המריאו משדות התעופה בישראל מטוסי קרב והפציצו את כל שדות התעופה שהיו במצריים. כך נוטרלה היכולת האווירית של הערבים והמצרים להפעיל את חיל האוויר ובכך הוכרעה המלחמה.

בעקבות המלחמה, היו הרבה נפצעים בישראל וגם במדינות ערב וכתוצאה מכך, אחי יואב נהרג במלחמה. עם סיום המלחמה, גדלה המדינה פי שלושה בעקבות השטחים שכבשנו מארצות ערב שנלחמו נגדנו. לאחר המלחמה, הייתה סקרנות בקרב הישראלים לבקר בשטחים הכבושים ונוצר דו קיום כלכלי ותיירותי. מלחמה זו זכורה לי במיוחד מכיוון שהמלחמה הייתה על עצם קיום המדינה.

סבא אלי עם צילום המסוק

תמונה 1

סבא אלי ומיקה

תמונה 2

"תוצרת הארץ"

השיר משמעותי בשבילי מכיוון שתוכן השיר מדבר על ייצור מוצרים הדרושים לתושבי המדינה וכל זאת על ידי ייצור עצמי. כמן כן, השיר מדבר על ארצנו הנפלאה שהולכת ונבנית במהלך השנים לקיום המדינה.

הזוית האישית

אלי: תכנית הקשר הרב דורי נתנה לי את האפשרות להכיר מקרוב את מיקה נכדתי. בנוסף, באמצעות הסיפורים למיקה ניתנה האפשרות להכיר את קורות חיי משפחתנו הרחבה. קשר זה מקרב אותי אל מיקה יותר מאשר אל יתר נכדיי.

מיקה: תכנית הקשר הרב דורי נתנה לי את האפשרות להכיר את סבי מקרוב וללמוד על חייו.

מילון

"גדנע"
גַּדְנָ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי. מקום המדינה ועד תחילת שנות ה-90 פעלה המערכת כפיקוד ייעודי שקם כהמשך ועל בסיס מסגרת הגדנ"ע המחתרתית שהפעיל ארגון ההגנה בשנות הארבעים, בה הוכשרו בני הנוער לשירות במסגרות כמו חי"ש ופלמ"ח.

קיבוץ שדה בוקר
שְׂדֵה בּוֹקֵר הוא קיבוץ בהר הנגב, כ-30 קילומטר צפונית למכתש רמון. נודע בין השאר כמקום מגוריו של דוד בן-גוריון בשנותיו האחרונות. במפות של אותה תקופה היה באזור הר בוקר, ונחל בוקר (מקור השמות בשם הערבי ואדי בקרא, שם שהצטלצל מתאים לחוות בוקרים) ועל פי זה נקבע שמו של הקיבוץ.

חיל הנדסה קרבית
חיל ההנדסה הקרבית (בראשי תיבות: חה"ן) הוא אחד מהחילות בזרוע היבשה של צבא הגנה לישראל. זהו כוח ההנדסה הקרבית של צה"ל. ייעודו של החיל הוא הבטחת יכולת התמרון של כוחות צה"ל תוך שלילת יכולת זו מהאויב תוך כדי התעסקות בחבלה והנדסה ולחימה רגלית וממוכנת.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”"מה אני נותן למדינה ולא מה המדינה נותנת לי"“

הקשר הרב דורי