מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אורי גרצר

במהלך העבודה המשותפת בתכנית הקשר הרב דורי
סבא בפורים
סבא אורי מספר ליותם ולאלמוג על חייו ועל עבודתו בפלחה

שלום, קוראים לי אורי גרצר ושם החיבה שלי הוא בובי. נולדתי בסלובקיה בתאריך 25.12.1937.  אני הייתי הכי צעיר במשפחה והרגשתי בסדר גמור, לא הכי מיוחד, כי היו לי אח ואחות בוגרים יותר. היינו חברי ׳חוליות׳ וגרנו בשדה נחמיה.

גדלתי בזמן מלחמת עולם השנייה בעיר גדולה בצ’כיה תחת שלטון הנאצים, גרנו בהסתר והיו הרבה הפצצות. הינו משוטטים ברחובות והיינו צריכים להסתתר במרתפים. בילדתי אימא הייתה שרה לנו בצ'כית. אני זוכר חלק מהמילים של השירים אבל לא שר את השירים האלו היום. שיחקתי בילדותי את המשחקים: מחניים, דודס, סוס ארוך, כדורגל, כדורסל, קלאס, חמש אבנים. שיחקנו עם כל הילדים מהשכונה, בילדותי לא הייתי בגן בקיבוץ. למדתי בבית הספר היסודי בחוליות. בבית הספר התיכון המשותף בכפר בלום אני זוכר מהילדות את מסיבות הפורים שהייתה בחוליות. המקום הראשון שעבדתי בו היה הפלחה: גידולי שדה וחקלאות. את המקום בחרו בשבילי ואני נהנתי שם מאוד. עבדתי שם 20 שנה. החקלאות לא מלווה אותי לחיים.

אני והמשפחה שלי נפגשים כול יום שישי, ובחגים אנחנו נוסעים לוילה או מלון או טסים לחוץ לארץ. אני אוהב את כל החגים וביום העצמאות אנחנו עושים מנגל. יש לי בן אחד ובת אחת, והם נהדרים. גם יש לי שמונה נכדים שכולם דואגים להם.

הזוית האישית

יותם ואלמוג: היה לנו כיף וחיבור לסבא. יותם גילה עוד פרטים על הסיפור של סבא שלו שלא ידע עליהם קודם.

מילון

שלאגר
להיט

חקלאות בעל (פלחה)
חקלאות בעל (מוכרת גם בכינוי פלחה) היא צורת גידול חקלאית המבוססת על השקייתם של הגידולים החקלאיים במשקעים טבעיים בלבד, באופן ישיר, ללא אגירתם או הזרמתם לחלקות. "גידול הבעל" הנפוץ בישראל הוא גידול החיטה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המקום הראשון שעבדתי בו היה הפלחה: גידולי שדה וחקלאות“

הקשר הרב דורי