מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אורי מספר על העלייה לארץ

סבא ואיה בתכנית
סבא בשרות הצבאי
סוף שנת 1950 עליתי לארץ עם משפחתי מבגדאד

העלייה לארץ של סבא  אורי – מבצע עזרא ונחמיה

שלטונות עיראק החליטו לגרש את היהודים מעיראק. השארנו בעירק רכוש  רב בעירק בתים ועסקים וכמובן כל דברי הערך והמזכרות מהעבר. זה היה בשנת 1950. עלינו בעליית "מבצע עזרא ונחמיה" – מטוס שהמריא מבגדד ונחת בנמל התעופה בן גוריון. העלו אותנו על מטוסים ארצה והסוכנות בארץ הביאה אותנו ל"שער העלייה" – מעברה בפאתי חיפה. זה המקום הראשון שהגענו אליו כמובן בשמחה ובששון כי הנה סוף סוף אנחנו בישראל.

שער העלייה זה היה המקום שממנו נשלחו כל העולים החדשים לישובים בארץ. על השמחה שלי שהנה אני בארץ ישראל השפיעה עליי דבר מעציב מאוד שאני זוכר עד היום: אנשי הסוכנות הכניסו אותי לחדר וריססו עליי DDT לא הבנתי מה הייתה הסיבה. אנשים נפגעו מזה עם השנים השלטונות התנצלו על כך אבל זה השאיר בי זיכרון צורב. נתנו לנו מיטות נוער מברזל עם הזמן החזרנו אותם לסוכנות .

לאחר כשלושה חודשים במתקן ב"שער העלייה "נשלחנו למעברת אוהלים באשקלון ושם נשארנו כמה שנים בהן סבלנו  מגשמים, קור, סבל ועוני . רק אחרי מספר שנים העבירו אותנו לצריפון של חדר אחד ואנחנו היינו ארבע נפשות באזור השיכונים. הרגשתי את עצמי אבוד וחסר אונים.

אחרי כשנתיים הצטרפתי לחברת נוער של השומר הצעיר בקיבוץ יד מרדכי ליד אשקלון. רק אז הרגשתי שייך והרגשתי שאני חיי מחדש.

השרות הצבאי

התגייסתי לצבא לתוך מלחמת סיני, שירתתי בחיל הרגלים בקורס מ"כים ולאחר מכן בקורס מפקדי מחלקות. לפני סיום תקופת השירות עברתי לחיל האוויר כסמל בטחון, ושם פגשתי לראשונה את סבתא של איה (אשתי אהובה). לאחר שנה בקבע השתחררתי לאזרחות.

סבא בשרות צבאי

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%943

 

זכרון מאירוע משמעותי שיש לי מאירוע שהתרחש במדינה הוא זיכרון המצעד הצבאי שהיה בירושלים, ביום העצמאות, כאשר טס מעלינו המיג הרוסי, שחיל האוויר תפס בישראל.

המצגת של איה וסבא אורי

 

הזוית האישית

סבא אורי אני חייב לציין שאיה נכדתי מאוד אהובה עליי ויש לה הרבה חן, הרבה כבוד ומשמעת עצמית. מספר השבועות שבילינו יחד במפגשי הקשר הרב דורי היו עבורי נכס יקר. בילינו יחד כל הזמן והעלנו זיכרונות מימים שעברו. אני מקווה שאיה נהנתה כמוני בכל מפגש.

איה רציתי לומר לסבא, מאוד נהניתי בקשר הרב דורי ומאוד אהבתי לשמוע על העבר שלך. זה מאוד עניין אותי ואני רוצה להודות לך שפינית מזמנך כדי לבוא לקשר הרב דורי. אני מקווה שגם אתה נהנית.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”השבועות שבילינו יחד במפגשי הקשר הרב דורי היו עבורי נכס יקר“

הקשר הרב דורי