מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אוטו, מגרמניה לגבעת ברנר

סבתא לילית והנכד רום
סבא אוטו
דרכו של אוטו, אבא של סבתא לילית, מגרמניה לישראל

סבא אוטו היה אבא של לילית. הוא נולד ב-1905 בגרמניה בכפר וורנדורף. הוא ומשפחתו: אבא זיגמונד, אמא אומי, אוטו בן 5, אחיו קורט בן 4 ואחותו אני בת שנה – עברו לרוסיה (משנה מקום משנה מזל) כדי לקנות תבואות חיטה תירס ועוד… (אביו של אוטו היה סוחר תבואות).
 
הם חיו ברוסיה שם הוא למד רוסית וכמעט שכח לדבר גרמנית. עם פרוץ המהפכה הקומוניסיטית  ברוסיה חזרה המשפחה לגרמניה (1914). תוך חודשיים סבא שכח את הרוסית. הם היו המשפחה היהודית היחידה באותו הכפר ואוטו היה התלמיד היהודי היחידי בכיתה וכמובן סבל גילויי אנטישמיות. עם סיום התיכון סבא עבר ללמוד עריכת דין וסיים בהצטיינות. בשנת 1933 היטלר עלה לשלטון והתחיל לרדוף את היהודים. החנויות של היהודים סומנו, היהודים הוכרחו לענוד טלאי צהוב, סבא פוטר ממקום עבודתו כעורך דין, אחותו פוטרה מעבודתה כאחות, וסבא החליט לעזוב את גרמניה.
 
הוא נסע ליוגוסלביה להכשרה, שם פגש את מרים. הוא התאהב והזוג החליט להינשא כאשר יעלו לארץ. סבתא מרים עלתה לישראל ב-1935 והתקבלה בגבעת ברנר. אחיו של סבא ברחו מגרמניה לדרום אפריקה ושם הם לא הסתדרו וקראו לו לעזרה. לאחר כ-שנה, בשנת 1936, סבא עלה לארץ גם הוא. הם התחתנו והקימו משפחה – יהודית, מיכאל, ולילית –  בגבעת ברנר.
 
סבא התחיל לעבוד כעגלון ומאוחר יותר כפועל בבית חרושת לשימורים "רימון". במשך השנים סבא למד טוב אנגלית מהבריטים ששלטו אז בארץ. הודות לאנגלית הוא היה איש הקשר של גבעת ברנר והאנגלים. כאשר הגרמנים החליטו לפצות את היהודים שנפגעו מהשלטון הגרמני סבא קיבל הרבה מאוד כסף בגלל שהפסיד את מקצועו (עורך דין). לאחר מלחמת השחרור סבא עבר לעבודות קלות יותר ושימש כמזכיר טכני בקיבוץ.
 
שלושת האחים: אוטו, קורט ואני – 1923                                         סבא אוטו עגלון – גבעת ברנר
תמונה 1
תמונה 2

מילון

משנה מקום משנה מזל
כאשר המזל לא טוב ניתן לשנות אותו על ידי שינוי המקום.

המהפכה הקומוניסטית
מלחמה שבה הודח הצאר הרוסי על ידי המהפכנים הקומוניסטים. נמשכה שלוש שנים עד שנצ 1917.

ציטוטים

”הודות לאנגלית שסבא למד מהבריטים הוא היה איש הקשר של גבעת ברנר והאנגלים“

הקשר הרב דורי