מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אהרון חסדאי מספר על משפחתו מגירוש יהודי ספרד

סבא ואני ב-2012 בספארי
סבא ומשפחתו ביום העלייה לארץ
סבא נולד באיסטנבול, טורקיה ועלה עם משפחתו לארץ בשנת 1950 מוצא משפחתו מיוצאי ספרד

שמי אהרון חסדאי, נולדתי באיסטנבול, טורקיה בשנת-1939 בסיפור זה אספר לכם על מוצא משפחתי.                                            
מוצא משפחתו של סבא – גירוש יהודי ספרד
סבא מספר כי מוצא משפחתו מיוצאי ספרד שגורשו בשנת 1492 על ידי איזבלה הראשונה מקסטיליה מלכת ספרד והשפעת האינקוויזיציה שרדפה את היהודים או הכריחה אותם להתנצר (היו יהודים אשר "התנצרו" אבל שמרו על יהדותם בסתר  ונקראו אנוסים).
 
צו הגירוש של יהודי ספרד
 

תמונה 1

 
השלטון הטורקי העותומני הסכים לקלוט את היהודים המגורשים בארצות ששלט בהם. משפחתי הגיעה באנייה והתיישבו בעיירה: קירקלרלי בטורקיה באזור האירופאי. מאז ועד היום כל צאצאי המשפחה מדברים ספרדית לדינו וטורקית כשפת המקום. במאה ה-9 ו-10 השם חסדאי היה נפוץ בספרד ואישים מפורסמים כמו חסדאי איבן שפרוט, חסדאי יעקב וחסדאי קרקש פעלו בתפקידים בממשל הספרדי בתקופה של השלטון הערבי בספרד. הם שימשו בתפקידי שר האוצר, רופאים של השליטים וראשי הקהילה היהודית שהייתה בתקופת פריחה ונהנו מתמיכת השליטים הערבים.
 
תמונה 2
 
 
העלייה לישראל
המצב השתנה עם כיבוש הנוצרים את ספרד וסילוק הממשל הערבי. בטורקיה למדתי עד  כיתה ד' ואז החליטו הוריי בשנת 1950 לעלות לישראל. בארבע השנים הראשונות גרנו במעברה באוהל בתנאים מאוד קשים (בגשם וסופות בחורף ושמש יוקדת בקיץ) האהל היה קטן מאוד וכל משפחתי גרנו בתוכו ללא שירותים ומקלחת. השירותים והמקלחת היו משותפים בצריפי פח לכל תושבי המעברה שכלל אלפי עולים חדשים שהגיעו מכל הארצות לישראל. האהל עשוי מבד שבקושי מנע כניסת הגשם בחורף.
 
לאחר מכן המשפחה קיבלה צריף קטן בקובבה ליד רחובות. בתקופה זו למדתי בבית ספר עממי במעברה. בגיל 14 נרשמתי ללימודים בבית ספר תיכון חקלאי, נחלת יהודה. זה בית ספר תיכון רגיל המשלב למודים כללים עם לימודי נושאים חקלאיים כמו גידול פרות ועופות, הזנה הדרושה להם, מטעים, גידול ירקות ועוד.
 
בארבע השנים האלו נוצרו לי חברים רבים שאני איתם בקשר עד היום. בסיום הלימודים ניגשתי לבחינות הבגרות וקיבלתי תעודה עם ציונים גבוהים, לאחר מכן בשנת 1958 התגייסתי לצבא לחטיבת הנחל בתקופה זו שילבנו אימונים צבאיים של חיל רגלים עם תקופות של שהות במשקים חקלאים בהם עבדנו בענפים שונים.
 
בשנת 1967 השתתפתי כחייל מילואים  במלחמת ששת הימים ובשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים. בתקופות אלו הייתי ביחידה להבטחת שדות תעופה צבאים ובסיסי טילים של הצבא. בשנת 1962 התחלתי ללמוד בפקולטה לחקלאות לתואר ראשון ואחר כך המשכתי לתואר שני ולתואר שלישי דוקטורט.
בשנת 1965 התחתנתי עם קורין שהייתה מזכירה במחלקה לפיזיקה במכון וייצמן . נולדו לנו שלושה בנים: ארז, אלון ועמית.
תמונה 3
 
שלושתם שירתו בצבא בתפקידים קרביים ארז שירת ביחידת מורן שפעילותה עד היום סודית. אלון שירת כלוחם ביחידה של סיירת גולני .עמית התגייס לקורס חובלים ולאחר סיום הטירונות הצטרף לחטיבת הנח"ל . בשנת 1994 לקראת סיום תקופת שירותו של עמית בצבא, נהרג בהתנגשות עם מחבלים בלבנון בגזרת עשייה. ארז היום משמש כמנהל כספים בחברת בזק, נשוי למיכל, מנהלת חינוך מיוחד בעיריית רחובות. להם 3 ילדים, יובל בת 21 המסיימת בימים אלה שרות צבאי כתצפיתנית בגזרת עזה, תומר, תלמיד בכתה יא' ואני יעל לומדת בכיתה ו'. אלון נשוי לסיוון וגם להם 3 ילדים: יולי בכיתה ו', איתי בכיתה ג' והילי בת 3.5 שנים.
 
בסיום לימודי באוניברסיטה התחלתי לעבוד כמדען במכון וולקני. במשך 40 שנה עסקתי בחקר הדרושות התזונתיות של עופות ובקר. במסגרת תפקידי יצאנו כל המשפחה בשנת 1981 לשנת השתלמות באוניברסיטה סנט פול במינסוטה, ארצות הברית. זו הייתה שנה קסומה לכל המשפחה בה שילבנו טיולים והנאה במקומות רבים ברחבי אמריקה . בין המקומות שהיינו: שמורות טבע בילוסטון, יוסמטי, קניון בריס.
בשנת 1982 חזרנו לארץ ושמחנו לראות את חברינו ומשפחתנו שאותם לא ראינו שנה.
 
העשרה
יהדות ספרד: "יהדות ספרד היא הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד המוסלמית ולאחר מכן בממלכת ספרד הנוצרית, עד גירוש ספרד בשנת 1492. שיא תפארתה היה במאות ה-9 ועד ה-13, בתקופה הנקראת תור הזהב, תקופה שציינה את הפריחה התרבותית והכלכלית של יהודי ספרד, היוותה את המרכז הדתי, התרבותי והכלכלי של יהודי העולם. בעקבות גירוש ספרד, נאלץ חלקם של היהודים להגר למערב אירופה, לאימפריה העות'מאנית ובכלל זה לארץ ישראל ולבלקן, לאיטליה ולצפון אפריקה, וחלקם האחר לפורטוגל"
תשע"ו

מילון

יהדות ספרד
יהדות ספרד היא הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד המוסלמית ולאחר מכן בממלכת ספרד הנוצרית, עד גירוש ספרד בשנת 1492. שיא תפארתה היה במאות ה-9 ועד ה-13, בתקופה הנקראת תור הזהב, תקופה שציינה את הפריחה התרבותית והכלכלית של יהודי ספרד, היוותה את המרכז הדתי, התרבותי והכלכלי של יהודי העולם. בעקבות גירוש ספרד, נאלץ חלקם של היהודים להגר למערב אירופה, לאימפריה העות'מאנית ובכלל זה לארץ ישראל ולבלקן, לאיטליה ולצפון אפריקה, וחלקם האחר לפורטוגל,

דולמאס
ממולאים בספרדית

ציטוטים

”התפוח לא נופל רחוק מהעץ“

הקשר הרב דורי