מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אברהם וסבתא אסתר חנוכה

ברכה של ראש השנה מפעם
סידור תפילה לחג ראש השנה
ילדות וחג ראש השנה

סבא אברהם 

סבא אברהם היה מאוד נער מאוד חרוץ. הוא סיפר לי שתמיד עבד ועזר להוריו. גם בהפסקות מהלימודים וגם  בסיום הלימודים, הוא היה רץ לחנות הבגדים של הוריו לעזור להם. הוא עזר לאמו להרים ולסדר את הבדים והמזרונים שהם היו מוכרים בחנות.

סבא סיפר שהוא היה מאוד קשור לסבתא שלו שקראו לה פרידה אברהמי. הוא אמר שהוא ראה בה אמא שנייה שלו. הוא היה מגיע אליה לביקורים רבים, היה יושב איתה והיה נשאר לישון בביתה שם לא מעט פעמים.

היו לסבא 7 אחים ואחיות והמשפחה הייתה משפחה טבריינית וותיקה ממייסדי טבריה במסורת מתכנסים כל האחים והמשפחה ביחד וחוגגים את כל החגים ביחד.

סבתא אסתר

סבתא אסתר נולדה בשנת 1935 בחיפה.

סבתא סיפרה לי על משפחתה ועל המנהגים שהיו נהוגים במשפחתה ובמיוחד איך הם נהגו חגוג את החגים, סבתא מספרת:

ראש השנה

אהבתי את חג ראש השנה זה חג שמבחינתי היה חג גדול. אני זוכרת שהייתי מבקרת בחג זה עם אבא שלי בבית כנסת. בכל חגי תשרי גם ביום כיפור נהגנו ללכת לבית הכנסת. בראש השנה בבית, היינו חוגגים אני וארבעת האחיות שלי והאח שלנו יחד עם אבא ואמא בלבד. ישבנו כולנו סביב השולחן שהיה ערוך ומקושט ביחודיות ובכיף שרנו את שירי החג ושתינו יין. היום כשאני נזכרת ומספרת על כך אני שמחה מאוד.

הזוית האישית

ליעד חנוכה מביא את סיפורם של סבא וסבתא

מילון

בְּלִי לַחְשֹׁב פְּעָמִים ללא היסוס
לפעול מיד

ראש השנה
ראש השנה החל בחודש תשרי הוא חג מהתורה ואחד מראשי השנה העבריים. הוא מצוין בימינו כחג יהודי בא' וב' בתשרי. א' בתשרי נחשב במסורת היהודית ליום המלכת האלוהים על האנושות, וליום דין שבו נידון האדם על השנה שעברה ונקבע מה יארע לו בשנה הבאה. כמו כן, יום זה נחשב ליום הראשון בשנה לצורך מניין השנים בלוח העברי ולצורך מניין שנות שמיטה ויובל. המצווה העיקרית של החג היא תקיעת שופר.

ציטוטים

”היום כשאני נזכרת ומספרת על כך אני שמחה מאוד.“

הקשר הרב דורי