מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אבינועם שומר על גבול ישראל

סבא אבינועם בעת התיעוד
שלד המשאית
אבינועם חייל מצטיין בחיל הקשר ומוצב בסיני מצרים

אבינועם התגייס בשנת 1968 לחיל הקשר, אחרי שסיים תיכון בבית אורט סינגלובסקי (אנחנו מכירים אותו בתור: אור סינגלובסקי) שהיה בזמנו התיכון הכי טוב בארץ.

טירונות ספטמבר 1968

במשך חודשים עשינו אימונים ואבינועם זכה בגביע בריצת אלפיים מטר (9 דק') לאחר מכן אבינועם עשה קורס קשר אל-חוטי בבית הספר של חיל הקשר שבצריפין במשך 4 חודשים. הוא סיים את הקורס בהצטיינות ושלחו אותו לגדוד הקשר הארצי המצליח ביותר בחייל הקשר.

הגדוד הזה היה מסייע לכוחות הנלחמים בגבול ליצור קשר עם המפקדה שיושבת בתל אביב. בגדוד הקשר הזה שירת אבינועם 3 שנים ואנו מביאים שני סיפורים מעניינים מתקופות שרותו:

חוויות ממלחמת ההתשה

"מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים". ( ויקיפדיה)

אירוע זה קרה בשנת 1969 בתעלת סואץ שבמצרים. זו הייתה מלחמת ההתשה שבה החיילים המצרים היו מפגיזים עלינו והיינו הרבה מאוד שעות בבונקר וכן היו צלפים מצרים שיורים על חיילנו מרובי צלפים. יום אחד, כשהיה שקט חיילים הלכו להתרחץ באגם המר, שהוא המשכה של התעלה הגדולה, ונפתחה בהפתעה הפגזה חזקה על החיילים בעודם בתוך המים. זה היה יום עצוב.

יום אחד היה דווקא שמח, מכיוון שזמרת מפורסמת מאוד בשם יפה ירקוני שרה להם כדי לשמח אותם. באותו יום אבינועם היה תורן מטבח והכין לה ארוחת צהרים. בסוף הארוחה הצטלמו אבינועם ויפה ירקוני תמונה למזכרת. בתעלת סואץ שירת אבינועם במשך חצי שנה ויצא לחופשות רק פעם בשלושה שבועות למשך יומיים (כולל שבת).

אסון משאית התחמושת

"אסון משאית התחמושת הוא תאונה שהתרחשה בנמל הצבאי באילת ב-24 בינואר 1970, ובה התפוצצה משאית עמוסה בתחמושת. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 24 איש – מתוכם 17 במקום ושבעה נפטרו מפצעיהם בימים שלאחר הפיצוץ – ועשרות נפצעו. להרוגי האירוע הקטלני לא הוקמה מצבה או הנצחה כל שהיא". (ויקיפדיה)

בשנת 1970 יצאה הפלוגה של אבינועם למבצע בשארם-א-שיך שהיא הנקודה הדרומית בחצי האי סיני. הדרך לשם אורכת שלושה ימים שחלק ממנה היא על גבי אניית מלחמה, נחתת "בת שבע". המטרה של המבצע היה להשמיד את הצבא המצרי הנמצא באי שדואן שליד שארם א-שיך. המבצע התנהל בסדר גמור וצה"ל מילא את משימתו בהצלחה ולאחר שסיים חזר הכוח מהאי שדואן לשארם א-שיך ושם הועמסו כל כלי הרכב וחיילים על הנחתת בת-שבע שתחזיר אתם לאילת.

בזמן שהנחתת עגנה בנמל אילת פרקו את הרכבים והמשאיות ליבשה ואחת המשאיות לא הצליחה לעבור את כבש האוניה  ואז הזעיקו עשרות חיילים שהיו בסביבה על מנת לדחוף את המשאית ולהורידה מהאנייה. לאחר מס' דחיפות התפוצצה המשאית. אבינועם היה בזמן הפיצוץ בקומה השנייה של הנחתת בזמן שהפיצוץ היה בקומה הראשונה. מעוצמת הפיצוץ התרוממה הספינה לגובה 2 מטר מעל פני המים וצנחה בחזרה לאחר מכן.

לאחר הפיצוץ הנורא השתררה דממה ואבינועם רץ לטפל בחייל פצוע. אבינועם השכיב את החייל על רצפת האנייה ותוך כדי הטיפול בחייל בחושך זיהה אבינועם שהחייל הוא חבר שלו משכונת ביצרון. אבינועם אמר לחייל שלא יזוז ממקומו ורץ לטנדר שלו כדי להביא ערכת ראשונה צבאית. כשחזר לטפל בחייל הפצוע ראה שהחייל קם וברח מהמקום מרוב שפחד.

הסתבר לאחר מכן שהפיצוץ נגרם כתוצאה ממוקשים רבים שהיו על המשאית וכנראה אחד מהם התפוצץ ופוצץ אחריו את כל המוקשים שהיו על המשאיות. מהפלוגה של אבינועם נהרגו 3 חיילים ונפצעו עוד 3. המקרה העצוב הזה נקרא עד היום: "אסון הנחתת באילת".

שלד המשאית שנותר לאחר הפיצוץ 26 ינואר 1970 – ויקיפדיה

תמונה 1

 

הזוית האישית

דור לייפנברג מביא את סיפורו של סבא אבינועם השומר על גבול ישראל.

מילון

נחתת
נַחֶתֶת היא כלי שיט המאפשר הַנְחָתַת כוחות (כלי רכב משוריינים ולוחמים) על חופי אויב. נחתות שימשו את חילות הים בעולם במלחמות רבות,

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים.

אסון משאית התחמושת
אסון משאית התחמושת הוא תאונה שהתרחשה בנמל הצבאי באילת ב-24 בינואר 1970, ובה התפוצצה משאית עמוסה בתחמושת. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 24 איש - מתוכם 17 במקום ושבעה נפטרו מפצעיהם בימים שלאחר הפיצוץ - ועשרות נפצעו. להרוגי האירוע הקטלני לא הוקמה מצבה או הנצחה כל שהיא.

ציטוטים

”סבא אבינועם היה בזמן הפיצוץ בקומה השנייה של הנחתת“

הקשר הרב דורי