מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נשיא המדינה, סבא וצרור עליי פטרוזיליה

יאיר קסוטו והנכד עילי מטלון
יאיר קסוטו בילדותו
זיכרון מתקופת המצור על ירושלים

מייד לאחר החלטת האו"ם על הקמת מדינת ישראל, החלו הערבים לתקוף את תושביה היהודים של הארץ.
הם הטילו מצור על ירושלים ומנעו הכנסת מזון ומים. בעיר הורגש מחסור באוכל ובמים והתושבים נקראו לחסוך באילו ככל יכולתם.
 
הלימודים בבית הספר עדיין התקיימו כסדרם, (ככל שניתן היה).  מורה החקלאות שלי עודד את התלמידים לגדל גינות ירק בחצרות הבתים. הייתי אז קרוב לגיל הבר-מצווה, וכפי שבקש המורה גדלתי בגינה הקטנה בחצר הבית כמה ירקות: חסות, צנוניות, בצל ירוק, אבל הגידול היפה ביותר היה של הפטרוזיליה.
יום אחד בא מורי לחקלאות לבקר את הגינה, הוא התפעל ומיד הביא לגינה את הגברת רחל  ינאית בן-צבי. הגברת בן-צבי היתה חקלאית במקצועה והקימה חווה חקלאית בלב שכונת רחביה בירושלים. גם היא התפעלה מהגינה וכמובן שחזרה לביתה עם צרור גדול של פטרוזיליה מהגינה.  
סבי מאמין, כי ירק זה עזר לשמר את בריאותו של מר בן צבי במשך המצור ולהפוך בעתיד לנשיא השני של מדינת ישראל.   
     
    אני מצרף תמונות מילדותי  
 תמונה 1
הכותל המערבי לפני שחרור ירושלים  במרכז התמונה עומדות האמא והסבתא שלי (רב רב  סבתא שלי)   
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 תמונה 2
 
 
 
מצעד צה"ל ביום העצמאות השלישי למדינה, (1951). 
זו הפעם הראשונה והאחרונה בה התקיים מצעד צהל בירושלים, בו השתתפתי במסגרת הגדנ"ע, בגיל 16. 
 
 
 
 
 
 העשרה
החלטת האו"ם על הקמת מדינת ישראל – הכרזת העצמאות
"הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס שהתקיים כ-8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי, בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות". ויקיפדיה
 
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות…ביום העצמאות ה-3 בשנת תשי"א (1951), שוב נערך מצעד צה"ל בירושלים. גם הפעם היה מצומצם בגלל מגבלות הסכמי שביתת הנשק, אך למרות זאת, בניגוד להסכם, כלל טנקים מסוג "שרמן" שעברו ברחובות ירושלים. לאחר מכן ועד ליום העצמאות תשכ"ח, 1968, נערכו המצעדים מדי שנה בעיר אחרת. 
תשע"ו

מילון

משק הפועלות
רחל ינאית בן צבי הקימה על מגרש ביתה בשכונת רחביה משתלת צמחים שכונתה "משק הפועלות". במשתלה זו ביקשה רחל להכשיר חלוצות במלאכת החקלאות,

המצור על ירושלים
הערבים הצליחו לסגור את הדרכים לעיר.

הכרזת העצמאות
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס שהתקיים כ-8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי, בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות.

מצעד צה"ל
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות...ביום העצמאות ה-3 בשנת תשי"א (1951), שוב נערך מצעד צה"ל בירושלים. גם הפעם היה מצומצם בגלל מגבלות הסכמי שביתת הנשק, אך למרות זאת, בניגוד להסכם, כלל טנקים מסוג "שרמן" שעברו ברחובות ירושלים. לאחר מכן ועד ליום העצמאות תשכ"ח, 1968, נערכו המצעדים מדי שנה בעיר אחרת.

ציטוטים

”בעיר הורגש מחסור באוכל ובמים והתושבים נקראו לחסוך באילו ככל יכולתם.“

הקשר הרב דורי