מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נקודות ציון בחיי איציק ברוקמן

איציק ורועי
איציק בסיום קורס קצינים
מלחמות ישראל

נולדתי בשנת 1943 בעיר חיפה.

רקע תקופת ילדותי

בארץ היו אז הבריטים. היינו ילדים בני 4-5 ובשעת העוצר נשארנו לשחק בגינה ולפעמים השוטרים הבריטים תפסו אותנו והכריחו אותנו לעלות הביתה. בתקופת מלחמת השחרור אנייה מצרית בשם קינג פרוק – "אמיר פארוק", ניסתה להיכנס מאזור עזה לכיוון חופי ישראל כדי לתקוף את ישראל. צוות חיל הים בראשותו של יוחאי בן נון (שהיה הראשון להקים את שייטת 13) נשלחו עם פצצות טורפדו והשמידו את האנייה. בצוות של יוחאי בן נון השתתף בן דודי, ששמו גם איציק ברוקמן, (שנינו נקראים על שם אותו הסבא). על אותו מבצע ראש ממשלת ישראל, שהיה אז דוד בן גוריון, העניק ליוחאי בן נון שהיה מפקד המבצע את אות הגבורה.

תקופת הצנע

עם קום המדינה נכנסו לתקופת הצנע. כל משפחה קיבלה פנקס עם תלושים והקצבות וקניית מוצרי יסוד במכולות. בכל חודש לכל מוצר יסוד הוקצב מספר פעמים שאפשר לקנות אותו בחודש. בפנקס התלושים לכל מוצר היו מספר תלושים ובכל קניה בעל המכולת היה מוריד את התלוש של המוצר שקנית ואסור היה לקנות מספר פעמים בחודש את אותו מוצר שהוקצב לו לחודש לדוגמה: אם היה לבקבוק שמן שני תלושים בכל פעם שהיינו קונים היה יורד תלוש אחד וכך בפעם השלישית לא היינו יכולים לקנות. אז התחיל "השוק השחור" חלק מהאזרחים ניסו להערים על ההגבלות ואני בתור חיפאי זוכר שהיו נוסעים למשל לנצרת הערבית, קונים שם ביצים, קמח עופות וחוזרים חזרה לחיפה. אך השלטונות שהיו מודעים "לקניות" האלו הציבו מחסומים. בחיפה בצומת הצ'ק פוסט היו עוצרים כל אוטובוס וכל רכב שהיה בכוונתו להיכנס לחיפה ועשו בדיקה בפנים אילו מוצרים אנשים קנו שלא על פי הכללים. אם גילו שמישהו קנה מוצר יסוד שלא על פי הכללים היו מחרימים לו את המוצר.

מבצע סיני

ב – 29 לאוקטובר 1956 התחיל מבצע סיני. הייתי אז בן 13 ואחד הזיכרונות שלי מאותו המבצע היה שאנייה מצרית בשם איברהים אל אוואל שניסתה להגיע לחיפה, אניות חיל הים הישראלי פגעו בה והובילו אותה לאחר שכל הצוות נכנע, בשיט לתוך נמל חיפה. אנחנו, הילדים, עלינו על גג הבית כדי לצפות איך גוררים את האנייה המצרית לנמל.

ששת הימים

בתקופת מלחמת ששת הימים הייתי קצין צעיר בחיל הנדסה קרבית. הפלוגה שלנו הצטרפה לחטיבת גולני בלחימה ברמת הגולן. התחלנו את העליה לרמה באזור קיבוץ כפר סולד בגליל לכיוון המוצב הסורי תל עזזיאת. התפקיד של הפלוגה שלנו היה לפלס את הדרך לחטיבת גולני באמצעות ציוד הנדסי וחומר נפץ לפיצוץ מכשולים. בזמן הטיפוס לרמה הופגזנו בצורה מסיבית על ידי הכוחות הסורים ולמרות זאת הצלחנו לחדור לרמה וחטיבת גולני הצליחה בעזרתינו לכבוש את המוצב הסורי תל עזזיאת ואת המוצב תל חאפר.

איציק בסיום קורס קצינים

תמונה 1

בשנים 196 81969 היו הרבה הסתננויות של ערבים פלשתינאים מירדן לתוך ישראל והם ביצעו פיגועים רבים. בשלב מסוים ממשלת ישראל החליטה על תגובה מאוד חריפה והורתה וצהל לבצע מבצע מאוד מרתיע נגד הירדנים מאחר והם לא הצליחו לשלוט במחבלים הפלשתינאים. מטרת המבצע הייתה לפוצץ את תעלת הרור (תעלת מים מתוקים) שהובילה מי השקיה מנהר הירמוך לשדות החקלאים הירדנים.

על המבצע הייתה ממונה חטיבת גולני ואני כאיש הנדסה קרבית וצוללן מחיל הים הצטרפנו למבצע. היינו אמורים להשיט סירה עם חומר נפץ עליה לתוך תעלת הרור, לתת לה לשוט לתוך המנהרה ולהפעיל פיצוץ מרחוק. כל הכוח ירדנו לכיוון נהר הירמוך ביום חורף סגרירי וכשהיינו כדקה לפני ביצוע המשימה, התקבלה פקודה מאלוף הפיקוד שקיבל הנחיה מראש הממשלה לא לבצע את המשימה.

מלחמת ההתשה

בשנת 1969 התנהלה מלחמת התשה בין במצרים לכוחות הישראלים בסיני. הייתי מגויס עם הגדוד שלי במשך 45 יום בסיני. תפקידינו היה לעזור בביצורים ובמיקוש לאורך המעוזים על קו התעלה. אחת המשימות שקיבלתי הייתה לבנות שדה מוקשים מסביב לאחד המוצבים. תוך כדי עבודה קיבלתי בקשר הודעה ממפקד המוצב שקרה התקפת מיגים של המצרים ועלינו להתקפל מיד לתוך המוצב. היה עלינו לרוץ כמה מאות מטרים כדי להגיע למוצב. היו לנו בעצם שתי סכנות אחת מהמיגים והשנייה מהמוקשים שהיו חמושים כבר והייתה סכנה שמישהו תוך כדי ריצה יעלה על אחד המוקשים. לשמחתי הכל נגמר בכי טוב.

מלחמת יום כיפור

ביום בו התחילה מלחמת יום כיפור הייתי בגרמניה בקורס ללימוד גרמנית. באותה שבת הלכנו מספר קולגות לכנסיה בעיר פסאו. בזמן הדרשה של הכומר הבנתי ממנו שהוא ביקש מאלוהים שהמלחמה בין ישראל לארצות ערב תסתיים במהרה. רצתי מהר לצימר ששם גרתי התקשרתי הביתה ואישרו לי שפרצה מלחמת יום כיפור. במשך מספר שבועות בוטלו כל הטיסות לארץ ולא הייתה באפשרותי לחזור. בשלב מאוחר יותר חזרתי, עברתי בבית ללבוש מדים ונסעתי בכוחות עצמי לרמת הגולן לחפש את היחידה שלי ליד קונטרה. במשך מספר שבועות ביצענו עבודות ביצורים ומיקוש באזור החרמון הישראלי והחרמון הסורי.

מלחמת לבנון הראשונה

ביוני 1982 כשפרצה מלחמת לבנון הייתי בפריז בתערוכה מקצועית ופגשתי לבנוני נוצרי שאמר לי שאולי סוף סוף אתם הישראלים "תעשו" סדר בלבנון. כשחזרתי לארץ הצטרפתי ליחידה שלי והיינו בביצועים שונים בלבנון., הגענו עד בירות. כידוע ישראל שקעה בבוץ הלבנוני שנים רבות  לאחר מכן נודע לי שאותו לבנוני שפגשתי בפריז עזב עם משפחתו את לבנון ועבר להתגורר בקנדה.

הזוית האישית

איציק: שמחתי לעזור לרועי ולספר לו מספר חוויות מחיי מתקופת הילדות ועד הבגרות.

רועי: נהנתי לשמוע את הסיפורים של איציק ולתעד אותם

מילון

תעלת הרור
תעלת מים מתוקים שהובילה מים מנהר הירמוך לשדות החקלאים של הירדנים

פיצוץ האנייה "אמיר פארוק"
האנייה 'אמיר פארוק' הייתה אניית-הדגל של צי-המלחמה המצרי במלחמת העצמאות. היא טובעה בידי חוליית-חבלה של חיל-הים הישראלי, בפיקוד יוחאי בן-נון. החוליה נעזרה בשלוש סירות-נפץ טעונות בחומר-נפץ, המתפוצצות בעת ההתנגשות במטרה. ספינת-האם הייתה אניית חיל-הים 'מעוז'. ( מתוך אתר מרכז מידע פלמ"ח)

ציטוטים

”נכנסו לתקופת הצנע. כל משפחה קיבלה פנקס עם תלושים“

הקשר הרב דורי