מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נפצעתי בצבא ברגל שמאל מפליטת כדור

סבא יוסי מרדכי והנכד ירין
מוכר קרח בשכונה
סבא יוסי "אני עובד כאזרח עובד צה"ל"

נולדתי בישראל בשנת 1955 גדלתי ולמדתי בטירת הכרמל

למדתי בבית הספר היסודי,  8 שנים בבית הספר "דגניה" לאחר מכן למדתי 3 שנים בבית ספר מקצועי,3 שנים שירות צבאי נפצעתי בצבא ברגל שמאל מפליטת כדורים של חבר בעת שמירה . מאז שחרורי מצה"ל אני עובד כאזרח עובד צה"ל . כיום אני מנהל המכבסה .

גדלתי במעברה עד גיל 6 לאחר מכן עברנו לשכונת ביאליק . כיתה א בדגניה עם מורה בשם רימונה שנהגהלצבוט את מי שלא התנהג יפה ונצבטתי הרבה. בבית הספר היו עצי זית היינו בונים על העצים מחנאות קושריםחבלים מעץ לעץ ועושים אומגה. באחת הפעמים נפלתי ושברתי את היד.

בכיתה ב' היה מורה בשם עוזי שהיה מעמיד בפינה בעונש מי שלא התנהג יפה. או שהיה מרביץ בסרגל על קצות האצבעות .בחופש הגדול היינו עולים לכרמל וקוטפים צנוברים מהעצים מעמיסים בשקים ומורידים לשכונה היינו עושים מדורות קטנות ושמים את הצנוברים בתוך המדורה והם היו נפתחים. היינו משחקים הרבה כדורגלבמגרש בית הספר. לא אהבתי כל כך ללמוד הייתי אוהב יותר ספורט .

בכיתה ח' היינו עושים ערבי כיתה בכיתה עצמה. התעודות בבית ספר היו טובות. לאחר מכן למדתי 3 שניםבבית ספר אורט למדתי מסגרות מכנית . לפני גיוסי עבדתי כשנה במפעל "תורן" כמסגר מכני . כיום המפעל לא קיים.

התגייסתי בזמן מלחמת יום כיפור ולאחר חודש טירונות העבירו אותנו ליחידה בכיתור הארמיה ה – 3. מסביב לעיר לסואץ. התמקמנו בעיר שנקראת עדויה גרנו בבניינים בני שלוש קומות בבניינים היו מרתפים. בסיור שעשינובאחד המרתפים גילינו 3 חיילים מצריים מסתתרים כאשר אחד מהם היה פצוע העברנו אותם לטיפול למשטרהצבאית . כל הסיפור התחיל כאשר היה נעלם אוכל מחדר האוכל הרבה קופסאות שימורים היו במרתף ליד המצריים. לאחר כחודשיים התפננו לסיני למקום שנקרא ג'באל ליבני .

בתור ילד הייתי הולך לבית כנסת כל שישי בערב וכל שבת בבוקר. סבתא שלנו הייתה מעירה אותנו ולוקחתאותנו לבית הכנסת. עד היום הספסלים שהיו קיימים בבית הכנסת, נמצאים בבית כנסת ישורון בשכונת ביאליק.

בילדותי היינו קונים חלב ישר מן החליבה היה לנו בקבוקים מיוחדים של ליטר. היה מוכר נפט שמסתובב עם עגלה וסוס בשכונות ומוכר נפט. את הקרח היינו קונים לפי משקל. בזמנו את כל ההובלות ביצעו על ידי עגלה וסוס.

מוכר אבטיחים  

תמונה 1

כל העגלות והסוסים היו ממוקמים בכפר הישן. ובתור ילדים לפעמים היינו עוזרים להם בהעברות ומקבלים כמה גרושים. וגם היינו עוזרים בפירוק משאיות של אבטיחים.

מוכר קרח

תמונה 2
 
 בתכנית הקשר הרב דורי , בבית הספר דגניה, תשע"ד 2014

תמונה 3 

מילון

הארמיה השלישית
כיתור הארמייה השלישית של מצרים התרחש בשלהי מלחמת יום הכיפורים, בחזית מצרים, ובמהלכו כיתרה אוגדה 162 של צה"ל את הארמייה השלישית של צבא מצרים. כיתור הכוח המצרי הביא למתיחות גבוהה ביותר בין ארצות הברית וברית המועצות ובשלב מאוחר יותר הביא בעקבותיו התקרבות מדינית בין מצרים וארצות הברית.

ציטוטים

”בילדותי סבתא שלנו הייתה לוקחת אותנו לבית הכנסת כל שישי בערב וכל שבת בבוקר.“

הקשר הרב דורי