מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נפילתו של קובי במלחמת יום כיפור

סבתא נעמי והנכדה אלה
קובי ז"ל, אחיה של סבתא
ההנצחה לקובי, אחיה של סבתא נעמי

מלחמת יום כיפור הייתה מלחמה מול צבאות מצרים בדרום וצבא סוריה בצפון.
המלחמה פרצה באוקטובר 1973. צה"ל לא היה ערוך ומוכן להילחם בשתי החזיתות. השבוע הראשון היה שבוע קשה, כי הצבא היה עם קומץ לוחמים סדירים. היו נפגעים רבים. לאחר כשבוע כשהגיעו כוחות המילואים נערך הצבא לבלימת כוחות האויב. מבלימת האויב עבר הצבא שלנו למתקפה עם כל הכוח שעמד לרשותנו.
 
לאחי קראו קובי בשם חיבה. (שמו בלידה נקרא יעקוב)  קובי היה הבן הצעיר במשפחה שלי. היו לי עוד 2 אחים: אח בוגר ואחות צעירה. אחי גדל והתחנך בשפיים, התגייס לצבא ושרת בשריון בתור מפקד טנק. כאשר השתחרר מהצבא ניכנס לעבוד בענף האבוקדו. אחי היה בחור גבה קומה ויפה מראה אך מאוד ביישן ואהוב מאוד על כל הסובבים אותו. תחביביו העיקרים היו כדורסל ודייג תת ימי.  במשפחתי הוא היה בן הזקונים שכלם פינקו אותו מאחר ואני אחי ואחותי הינו בעלי משפחה והוא היה עדיין רווק.
 
אחי היה בן 25 בעת נופלו. אחי היה משוחרר זמן די קצר לפני פרוץ המלחמה. השיבוץ שלו ליחידה במילואים נעשתה כחודש לפני המלחמה. ביחידה החדשה עדיין לא הכירו אותו והוא לא יצא איתם למילואים. תמונת כינוס חיילים תמונת גשר ביום הראשון למלחמה בבוקר כבר הוא קיבל הודעה על הפעלת רשת קריאות להתייצבות ביחידה. הוא היה ראשון המפעילים ברשת. לאחר שהפעיל את הרשת הוא ישב  וחיכה שיבואו לקחת אותו. מספר פעמים עברתי לידו וראיתי שהוא עדיין מחכה. בכל פעם נפרדתי ממנו ללא חשש שהוא לא ישוב. 
 
בימים הראשונים למלחמה לא היו ידיעות מהחזיתות. רבים במשק נקראו ליחידותיהם. במשק נשארו הילדים, הנשים והחברים שלא נקראו לשירות. עם חלוף הזמן התחילו להגיע ידיעות כואבות על אבידות  של חיילים מכל קצות הארץ. רבים מהמשפחות קבלו דרישות שלום מהחזיתות השונות. שלחנו חבילות. לכל חבילה צרפתי מכתב לאחי בתקווה שהיא תגיע ליעדה. הזמן חלף ולא היתה לנו ידיעה מאחי. החרדה הלכה וגדלה עד שבאה הידיעה הרשמית מהצבא שאחי מוגדר כנעדר. כאשר קבלנו את הידיעה מהצבא שאחי הוגדר כנעדר התחלנו לברר בעצמנו, מה יכול היה לעלות בגורלו.
 
אחי הבכור עבר בין בתי החולים, וניסה לשאול פצועים שעלו לרמה מהיחידה של אחי. בזמן המלחמה נפלו חיילים רבים בשבי. נתבקשנו להביא צילומי שיניים של קובי. המצרים והסורים פרסמו תמונות של חיילים שנלקחו בשבי. בקריה הוקם במרתף אוסף תמונות של השבויים ובני משפחה באו בניסיון למצוא בין תמונות השבויים את יקירם. גם אני ואחותי בילינו יום שלם קשה בין מאות התמונות ויצאנו משם מאוכזבות. רק לאחר חודש של אי וודאות קיבלנו תמונת שבויים מהצבא הודעה רשמית על נפילתו של אחי ברמת הגולן בקרב הבלימה ליד נפח.
 
ההנצחה 
לאורך השנים הראשונות נעשו מספר דברים להנצחת אחי. ההנצחה הראשונה היתה טורניר כדורסל על שמו והמשפחה שלי העניקה את הגביע על שמו לקבוצה המנצחת. דרך נוספת של הנצחה היתה חוברת שיצאה לזכר בני שפיים שנפלו במלחמת יום כיפור בו סיפרו מחנכים, חברים על הבנים.
 
אנדרטה גדולה לזכר נופלי החטיבה הוקמה ברמת הגולן במקום לחימתה של החטיבה.קובי – אחי הצעיר נכתב ביום השנה ע"י סבתא עמד לו הגזע חסון, ענפיו ארבעה במספר, והם עולים ופורחים. יצאו ראשוני העלים, ואחריהם נוספו חדשים. היה העץ לקן משפחתי, ששמחה ושלווה בו שוכנים.זריחה ושקיעה, גשמים וימות אביב,טוו תקוות חדשות: שיבוא זה היום ועלים חדשים ינצו בענף הצעיר מכולם, אך אותה סערה שעקרה ושברה יפים וטובים מעצינו, שברה גם אותו הענף הצעיר, שהיה בראשית פריחתו. נשאר לו העץ עם ענפים שלושה, ועלים שיצאו זה מכבר.עם תוגה ודמעה וכאב צורב, על אותו הענף שנשבר.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
משוב של אלה הנכדה:
"רציתי מאוד להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" מפני שרציתי לחזק את הקשר שלי עם סבתא. היה לי ממש כיף בקשר שהתחזק ביני לבין סבתא. הסיפור שסיפרה לי סבתא עניין אותי מאוד.שמעתי פרטים רבים שלא היו ידועים לי. הצד הטכני היה לי קל יותר משהיה לסבתא,ראיתי שיש דברים שבהם אני יותר חזקה מסבתא. אני ממליצה לכולם להשתתף בפרויקט זה.
 
משוב סבתא נעמי:
"המפגש עם אלה, למרות הקושי להגיע ולחזור היה חשוב לי מאוד. ההתעניינות של אלה היתה מעבר למצופה מצידי. ראיתי שהיה חשוב לה מאוד המפגש איתי. השאלות הקשורות לארוע היו מאוד מלאות עניין מצדה של אלה. ראיתי והרגשתי את דרגת התמצאות של אלה בסודות המחשב לעומת ידיעותיי. לסיכום היה פרויקט חשוב  ומרגש! "
 
העשרה
 
מלחמת יום הכיפור: "מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973"
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו, 2015
מורה מובילה לביאה צינגוט
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973

ציטוטים

”היה לי ממש כיף בקשר שהתחזק ביני לבין סבתא“

הקשר הרב דורי