מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נפילתו של אחי ממוס ארביב בשבי הסורי

לומדות ביחד
משפחתי ואני, 1951
אחי ממוס ארביב הוברח מלוב לארץ ישראל ונפל בשבי הסורי

רחל ארביב מספרת ללינוי:
"אחי ממוס גויס למחתרת בשנת 1947. תקופת מלחמת השחרור, בעודנו חיים בלוב. באותה תקופה, הבריחו נערים ונערות וביניהם אחי לארץ ישראל, כדי לסייע בכיבוש הארץ. אחי וקבוצת נערים, עלו על אנייה ונכנסו לישראל דרך נמל חיפה.
 
אחי הצטרף למחתרת וזמן קצר לאחר מכן נפל בשבי הסורי. משפחתי ואני קיבלנו את ההודעה על נפילתו ורציחתו בשבי דרך העיתון. משפחתי התאבלה עליו ואף ישבנו שבעה. אחרי חודש, ראינו בעיתון הודעה נוספת, הפעם נכתב שאחי עדיין בחיים.
 
הוא הופיע בתמונה בעיתון כשעיניו מכוסות וידיו קשורות. לא האמנו למראה עינינו, זה היה פשוט נס. אחרי כחודש וחצי, אחי ממוס שוחרר בעסקת חילופי שבויים. כשהוא נכנס הביתה, משפחתי הייתה נרגשת ומבוהלת כאחד.
 
כמובן שכולם בירכו על כך שממוס חזר הביתה. 
 
העשרה 
שבויי צה"ל: "שבויי צה"ל הם חיילי צה"ל שנפלו בשבי של צבא זר. חלק מהחיילים המוחזקים בידי ארגוני טרור או מליציות שישראל אינה מכירה בהן, קרויים בישראל "חטופים", אך מבחינה מעשית, ישראל נושאת ונותנת על שחרורם כאילו היו שבויים."
תשע"ה                                                                               

מילון

מחתרת
מחתרת היא תנועה בלתי חוקית כביכול, הפועלת נגד שלטון קיים

שבויי צה"ל
"שבויי צה"ל הם חיילי צה"ל שנפלו בשבי של צבא זר. חלק מהחיילים המוחזקים בידי ארגוני טרור או מליציות שישראל אינה מכירה בהן, קרויים בישראל "חטופים", אך מבחינה מעשית, ישראל נושאת ונותנת על שחרורם כאילו היו שבויים."

ציטוטים

”"אחרי כחודש וחצי, אחי ממוס שוחרר בעסקת חילופי שבויים"“

הקשר הרב דורי