מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נס שקרה במשהד

רחוב טהרן בעיר משהד - שנת 1956
יהודה חקלאי (קאשי)
בשנת 1955-56 חזרתי לפרס לביקור משפחתי ולימדתי את הנוער על המסורת היהודית.

המקרה קרה בשנת 1955-56 לאחר שש שנים שהייתי בישראל חזרתי לפרס (אירן) לבקר את משפחתי בעיר מַשְׁהַד. במשך שנתיים ויותר עסקתי בהוראה. לימדתי את הילדים והנוער היהודים את השפה העברית, תולדות הקמת ארץ ישראל – המדינה היהודית החדשה שקמה לעמנו, מסורת יהודית ותפילות.
משפחתי גרה באותה תקופה יחד עם יהודים רבים אחרים במַשְׁהַד באזור רחוב גַ'נַת, ליד הפארק הלאומי של העיר (בָָק'י – מֵלִי) יום אחד התבשרנו שהשאה הפרסי מוחמד רזה פהלוי והמלכה באים לבקר במַשְׁהַד בין היתר יבקרו גם בפארק הנ"ל. בשעה היעודה רוב בני העדה שגרנו בג'נת התאספנו מסביב לפארק מעבר לחבלים שנמתחו. חיילים ושוטרים רבים חמושים שמרו כדי למנוע התקרבות הקהל מעבר לחבל המפריד מחשש לטרור ולפגיעה בשיירה המלכותית.
אני ומשפחתי עמדנו בעמדה טובה קרוב לחבל המפריד ולחיילים וצפינו בהתרגשות לבואה של שיירת המלך. ברגע שהשאה ופמלייתו ירדו מהמכוניות במרכז הפארק מולנו במרחק קטן וצעדו לעבר בית הקפה והגלידרייה שבקצה הפארק. יחד עם כל הקהל התחלנו למחוא כפיים ולצעוק: יחי השאה!". באותו הרגע שני בניה של אחותי שחררו ידיהם מידי הוריהם ועברו מתחת לחבל המפריד בעודם צועקים: "יחי המלך!". אחותי שראתה שילדיה עברו את המחסום רצה לעברם מחשש לחייהם. ברגע שהיא עברה את החבל חייל חמוש ברובה שעמד מולנו על המשמר הרים את הרובה שלו ונתן מכה חזקה בצלעותיה עם קת הרובה. מעוצמת המכה, היא התעלפה.
הייתי לידה וראיתי הכל. איבדתי עשתונותיי ובלי לחשוב על תוצאות מעשיי התנפלתי על החייל וצעקתי עליו. כל הסובבים המוכרים לי החלו לחשוש לגורלי. למזל נוכח בקרבת המקום קצין צבא בעל הבנה שכנראה ראה את כל המאורע. הוא אמר: "מזל שלך שאני ראיתי מה שקרה ויודע שאתם היהודים אוהבים את בית המלוכה ולא הייתה לכם כל כוונה לפגוע בשאה."
 
קרה לי ממש נס. המקרה יכול לעלות לי בחיי.
 
העשרה
יהדות אירן: "יהדות איראן (או קהילת יהודי פרס) היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות באסיה – קהילה יהודית מזרחית בשטחה של איראן המודרנית. גם כיום יהודי איראן נקראים במוסדות שונים יהודי פרס ומנהגיהם "מנהג יהודי פרס", על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית. 
מַשְׁהַד: "מַשְׁהַד  היא העיר השנייה בגודלה באיראן ובירת מחוז ח'וראסאן רזאווי. היא מונה מעל שני מיליון וחצי תושבים וקרובה לגבול עם טורקמניסטן ועם אפגניסטן".
מורה מובילה תכנית, בתיה מידן
תשע"ו

מילון

מַשְׁהַד
מַשְׁהַד היא העיר השנייה בגודלה באיראן ובירת מחוז ח'וראסאן רזאווי. היא מונה מעל שני מיליון וחצי תושבים וקרובה לגבול עם טורקמניסטן ועם אפגניסטן. העיר קדושה לשיעים בשל מקדש האימאם א-רידא בו נמצא קברו של האימאם השמיני עלי א-רידא (בפרסית נהגה שמו לעתים קרובות אֵמאם רֵזה). מיליוני מאמינים שיעים פוקדים את הקבר מדי שנה. העיר ידועה גם כעירו של פירדוסי, המשורר האיראני שכתב את שאהנאמה, שנחשב לאפוס הלאומי של איראן, וקברו נמצא בקרבת העיר.

יהדות אירן
יהדות איראן (או קהילת יהודי פרס) היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות באסיה - קהילה יהודית מזרחית בשטחה של איראן המודרנית. גם כיום יהודי איראן נקראים במוסדות שונים יהודי פרס ומנהגיהם "מנהג יהודי פרס", על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית.

שאה
מלך פרס

זנדה באד שאה
יחי המלך

ציטוטים

”בלי לחשוב על תוצאות מעשיי התנפלתי על החייל וצעקתי עליו“

”קרה לי ממש נס. המקרה יכול היה לעלות לי בחיי.“

הקשר הרב דורי