מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נס גלוי

אני עם הנכדים נהוראי וניתאי (מימין לשמאל)
בבא סאלי זיע"א ומשמאל אבי משה בן גיגי ז"ל
התינוק שהחלים והפך לאדם בעל חסד גדול

שמי עליזה אל-בר, הסבתא של ניתאי ונהוראי בן שחר, איתם אני משתתפת בקשר הרב דורי. נולדתי בעיירה בשם "ריש" בדרום מרוקו בשנת 1955. הוריי נולדו בעיר אוג'דה במרוקו. אני הצעירה מבין תשעת האחים והאחיות.

אבי, משה בן גיגי ז"ל, היה אדם אמיד, הוא לקח על עצמו לעבור לעיירה "ריש" בשליחות של הקהילה היהודית באוג'דה, בכדי להקים בית כנסת וכך עשה.

הוא הקים את בית הכנסת הראשון בריש וכן את בית הספר "אליאנס" ובית מדרש ללימוד השפה העברית, שבראשו עמד הרב לסרי ז"ל מבית שאן. בנוסף, בנה מקווה ראשון בחצר ביתנו. הוא היה יושב ראש הקהילה היהודית בריש, דאג ותמך במשפחות רבות.

העיירה בה התגוררתי סמוכה לאיזור "תפילאלת", בה התגורר הצדיק רבי ישראל אבוחצירא המכונה באבא סאלי זיא"ע. כשהגיע הצדיק לעיירה שבה התגוררנו יחד עם פמלייתו, הם היו מתארחים אצלנו בבית.

באחת מהפעמים הרבות בהן הגיע, מצא את אבי, קצת עצוב. הוא שאל את אבי "למה נפלו פניך"? ענה לו אבי: "בני יצחק, חולה מאוד והרופאים בישרו שלא נותר לו זמן רב". שמע זאת הצדיק וביקש להביא לו את אחי יצחק, שהיה תינוק בן שנה. הוא אחז אותו בידיו, בירך אותו ואמר לאבי להחזירו למיטתו. למחרת בבוקר, קם אחי יצחק בריא ואיתן!

כשהיה בן 13, אבי שלח את אחי לשוויץ להמשיך את לימודיו כי הוא היה תלמיד מצטיין ושם הוא חי עד היום. יש לו שלושה ילדים שכולם מתגוררים בשוויץ. הוא פרופסור מוערך בינלאומית בפיזיקה ובמתמטיקה. הוא כתב עשרה ספרים עד היום. זהו נס, אחד מיני רבים, שמשפחתי זכתה לו בזכות הצדיק. אחד מהמכובדים בישראל, שקיבל השנה את פרס ישראל, ועוד אנשים נוספים קיבלו תמיכה ועזרה כספית במרוקו מאבי ז"ל.

הזוית האישית

סבתא עליזה: נהנתי מאוד בתוכנית זו, תוכנית שמחזקת את הקשר בין הדורות במקרה שלי הסבתא והנכדים, תורמת לקשר מיוחד ושונה בין שני הצדדים שלא תמיד יש אותו – "זמן איכות". זו הזדמנות טובה להכיר סיפורים שלא סופרו וכך להעביר את המורשת לדורות הבאים. בנוסף, אני רוצה להעביר לדורות הבאים אחרי מימוש ערכים של התנדבות ונתינה ולחנך אותם להיות מעורבים ופעילים בקהילה ובחברה בכלל. לפתח אצלם כישור מנהיגות ולחזק את זהות הערכית והלאומית שלו. הילדים צריכים לדעת את השורשים שלהם וע"י כך הם זוכים לחיזוק ערכי האמונה, המוסר, הכבוד, ההקשבה, השיתוף, הסבלנות ואחריות, הצדק, האמת והתרומה לזולת.

מילון

"אלינאס"
רשת בית ספר שנפתחו באזור אירופה

ציטוטים

”"עולם חסד יבנה" - סבא רבא שלנו היה אדם אדם בעל חסד.“

הקשר הרב דורי