מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נלחמתי בקרב בארמון הנציב

סבא אליהו ונכדו זיו
סבא אליהו יושב על כיסא
מלחמתו של אליהו בארמון הנציב

נולדתי בירושלים בהר הצופים בית חולים הדסה בשנת 1944. גדלתי בשכונת הבוכרים בירושלים שיחקנו משחקים בשכונה עם כל החברים. למדתי בבית ספר סוקולוב ברחוב הרב קוק בירושלים.

הקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים

נחתי בביתי כשלפתע דפקו בדלת. חשבתי לעצמי :"מי יכול להגיע אליי בשעה כל כך מוקדמת"?.

פתחתי את הדלת וראיתי את יעקב המפקד שלי מהצבא. הייתי מופתע ושאלתי אותו: "קרה משהו?" והוא ענה:" פרצה מלחמה ואנו מגייסים חיילים למלחמה",

%d7%90%d7%a8%d7%9e%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a0%d7%a6%d7%99%d7%91

יצאנו לכיוון ארמון הנציב והגענו למוצב שנקרא הפעמון. התמקמנו במקום. שמענו יריות והבנו שהירדנים מתקיפים. התחלנו בירי ועלינו על זחל"ם ואחד הירדנים זרק פצצת מרגמה לכיוון הזחל"ם שלי. אני לא הייתי על הזחל"ם, כי ירדתי מהזחל"ם כמה דקות לפני, אך שני חברי היו עליו ונפצעו קשה. רצתי אליהם ושאלתי: "אתם בסדר?", לא הייתה תשובה. אחד מהם נפצע קשה ביד והשני ברגל. ראיתי אותם שוכבים על הרצפה. הזעקנו את החובש הקרבי. החובש הקרבי חבש אותם ונתן טיפול ראשוני עד שהאמבולנס הצבאי הגיע. האויב הירדני המשיך להפגיז ללא הפסקה. כל אחד מהחיילים התקיף ירדני אחר. המשכנו לפגוע בירדנים ויצאנו משכונת ארמון הנציב. בדרך נודע לי ששני חברי שנפצעו בבית החולים ומצבם השתפר מאוד.

פגענו בירדנים רבים, אך אני חייב לומר שהחיילים הירדנים נלחמו באומץ רב ולא ויתרו ולצערי הרב חיילים רבים שלנו נפלו שם. התקדמנו לכיוון הכותל. המלחמה הייתה קשה, אך ניצחו בה. כשנודע לנו שהכותל נכבש ע"י הצנחנים והוא בידנו אחרי תשע עשרה שנים שלא יכולנו לגשת איליו. לשמחתנו הצליח מג"ד 1611 להפעיל את פלוגה ה' ואש מרגמות על התוקפים שנסוגו. הגענו אל הכותל וסוף סוף זכינו לראותו.

הרמטכ"ל יצחק רבין, שר הביטחון משה דיין והאלוף עוזי נרקיס נכנסים לעיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים – אתר פיקיווקי

 

big_3079_b24c6db5b590f2d00ddab9d354ec3a3f

חזרתי הביתה לאחר המלחמה הקשה.

הזוית האישית

50 שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים – סבא אליהו מזרחי מספר לנכדו זיו את חוויותיו ממלחמת ששת הימים.

מילון

זחל"ם
זחל"ם, ראשי תיבות של זחלי למחצה, הוא כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי. מערכת המזקו"ם (מערכת זחלים, קפיצים ומרכובים) בירכתיים משמשת להנעת הרכב ומאפשרת את העבירות המיוחדת שלו.

ציטוטים

”התחלנו בירי ועלינו על זחל"ם ואחד הירדנים זרק פצצת מרגמה לכיוון הזחל"ם שלי.“

הקשר הרב דורי