מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניקו לופסקו

נתן לבון ונכדיו ניתאי וידידה
נתן לבון והשחקן הנערץ עליו ראדו באליגן
סיפור חייו של סבא ניקו לופסקו

הקשר הרב דורי של סבא ניקו לופסקו ונכדו ניתאי ניסנבוים לבון.

פרק ראשון – קצת על בית ספר

בכיתה א' גרנו בטרגובישטה שברומניה ולמדתי. לקראת כיתה ב' ההורים מכרו את הבית ואת חנות הרהיטים שברשותם ועברנו לבוקרשט, שם השכרנו דירה והורי פתחו חנות חדשה. בחופש הגדול מצאתי לי חברים וידידים חדשים ובילינו יחד. במקביל רשמו אותי לבית הספר יהודי ספרדי ברומניה. ברומניה היה הרבה אנשים מעדה הספרדית והם מנו את שכבות העשירים והמשכילים באותה תקופה ברומניה.

באותו הזמן הייתי צריך לעשות לימודי השלמה לקראת בית הספר החדש. בהשלמה למדתי עברית הכרתי אותה לראשונה ואז האותיות היו נראות לי משונות ומוזרות. בין המורים שלימדו אותי היה מורה אחד בשם קמפוס, איש צעיר שמאד האהב את הילדים. במשך הזמן שלמדתי בבית הספר הוא היה מורי ומחנכי. הוא התיחס אל כל תלמיד ותלמיד באופן אישי. הוא נהג לעשות מסיבות ולהזמין את ילדי הכיתה לביתו שם שיחקנו משחקים שונים. אני מעריץ אותו והוא המורה היחיד שאני זוכר לטובה.

לפני כמה שנים המורה חגג 90 והתלמידים הכינו לו מסיבה מיוחדת והיה מאוד מרגש לראות ולדבר איתו.

פרק שני  – שואה

בימים שבהם למדתי בבית הספר היהודי ספרדי, הייתה את שואת היהודים. רדפו את היהודים בבוקרשט, ואחיי נשלחו לעבודת כפיה שונות כגון ניקוי שלגים עבודה במחנות צבא וחפירות. בסוף התמזל מזלם והם עבדו בעבודה משרדית. למרות המצב הקשה הצליחו להקים תאטרון יהודי בו שיחקו מיטב השחקנים של אותה תקופה ברומניה, שגורשו מהתאטרון. אנחנו הלכנו לכל ההצגות של אותו תאטרון.

פרק שלישי – דבר יוצא דופן בחיי

זה קרה בזמן ילדותי, הייתה רעידת אדמה קשה בבוקרשט. זה קרה שישנתי עם אחי בחדרנו שבקומה ב' התעוררנו כאשר כל החדר זז. הסתבר למחרת שזו הייתה אחת מרעידות האדמה הקשות אי פעם ברומניה. ברעידה קרסו הרבה בתים והיו מתים ונפגעים רבים. למחרת שיצאנו מהבית נגלה מחזה לא נעים בתים חרבים סדקים ושברים ובתים שעומדים לקרוס.

הזוית האישית

ניתאי ניסנבוים לבון: מדהים לשמוע את סיפורו של סבא שלי זה מרתק למדתי עליו דברים רבים.

מילון

בוקרשט
בוקַרשט היא עיר הבירה והמרכז השלטוני-המדיני, הכלכלי, התעשייתי והמסחרי של רומניה. בתחילתה העיר הייתה בירתה של נסיכות ולאכיה, (לימים -- "המלכות הישנה" של רומניה). בוקרשט שוכנת בדרום-מזרח המדינה, בחבל מונטניה, (היא ולאכיה), על גדות נהר הדמבוביצה ופחות מ-70 ק"מ מצפון לדנובה.

ציטוטים

”זיכרון מימי ילדותי, הייתה רעידת אדמה קשה בבוקרשט. “

הקשר הרב דורי