מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניצולי השואה מקימים בית ומשפחה לתפארת במושב סגולה

ראובן בחתונתו - עם הוריו - בטי ויוסף.
יוסף ובטי מרקוביץ ביום החתונה.
יוסף ובטי מרקוביץ

יוסף מרקוביץ ז"ל

אבי יוסף, יליד מרץ 1925 נולד בכפר קטן בשם "הרצה" בצפון רומניה באוקראינה של היום. גורש מביתו בהיות בן 13 לאותו אזור באוקראינה ובאותם התנאים.

אמו רבקה, אחותו פאני ואחיו טולי מרקוביץ נספו, כמו כן כל שאר קרובי משפחתו. יעקוב, אביו של יוסף, שרד את השואה ונשא בשנית. בתו, פסי חיה בקריית מוצקין.

במשך הזמן על מנת לשרוד שימש כמשרת למנהל תחנת רכבת במקום. לאחר המלחמה עבר לאיטליה למחנה מעבר בו הנוער היהודי התחזו למפגרים. לאחר שלושה ניסיונות להעפלה עם אניות שטבעו במקום, נאסף ע"י אנייה גדולה "יציאת אירופה" שם נפגש לראשונה עם בטי ומאז לא נפרדו.

סיפור חייו תועד ע"י קרן שפילברג להנצחת השואה.

לצערנו לא נשארה למשפחה שום מזכרת, תמונה או תעודה כלשהי משנות השואה או בשנים שלפני מלחמה, אלה רק מספר תמונות מתקופה שלאחר המלחמה. יוסף נפטר בספטמבר 2008, הותיר אחריו את בטי, שחיה שנים אחריו במושב סגולה.

בטי מרקוביץ לבית קרפט

אימי בטי, ילידת פברואר 1931, נולדה בעיירה קטנה "דאראבני" בצפון רומניה על גבול מולדובה/אוקראינה של היום. היא גורשה מביתה יחד עם כל בני משפחתה בהיותה בת 7 למחנה לנוער ביערות הסמוכים באוקראינה. בשל גילה הצעיר מאד, לא נלקחה בטי לעבודה, וכל שנות המלחמה עברו עליה, במאמץ להסתתר מפני הגרמנים, בחיפוש אחר מזון ולבוש אצל הכפריים והישרדות בתנאי הקור הקשים שם. במחבואם הם הושמו במבנה פרוץ ללא חלונות ודלתות וישנו על הרצפה. הוריה של בטי, שרה לבית וייס, ויוסף אהרון קרפט, סבתא מנצ'י, שחייתה איתם ורוב בני משפחתה נספו בשואה.

אחיה ואחיותיה: צילה, שלמה ולילי, ובטי עצמה ניצלו.

לאחר סיום המלחמה, חזרה בטי לעיירת הולדתה, ומצאה שביתם ברומניה נלקח על ידי הרומנים. משם נדדה לאיטליה למחנה מעבר, העפילה לישראל באניית המעפילים "יציאת אירופה". אנייה זו נתפסה בדרך ע"י האנגלים, והם העבירו את כל המעפילים למחנות העקורים בקפריסין.

עם קום המדינה, בשנת 1948 עלתה לארץ, נשאה ליוסף והקימה את ביתה. בטי נפטרה באפריל 2014 כשהותירה אחריה ילדים, נכדים ונינים.

בטי ויוסף משואה לתקומה (1)

הזוית האישית

ראובן מתעד את סיפורם של יוסף ובטי מרקוביץ.

במסגרת פרויקט של הנצחה והכנת ארכיון דיגיטלי פניתי כרכזת תרבות למשפחות בסגולה שבני משפחתם שרדו את השואה. התהליך היה מרתק, וילדים הניצולים, חלקם גרים עדיין במושב, נברו באלבומים המשפחתיים, הוציאו מנבכי הזיכרון המשפחתי את הסיפורים המשפחתיים. נוער סגולה היה שותף להכנת טקס בערב יום השואה שכולו מבוסס על סיפורי המשפחות תושבי המקום. החיבור לסיפור משפחת מרקוביץ לימד את הנערים פרק בשואה מנקודת מבט אישית ומקומית.

מילון

"יציאת אירופה" (אקסודוס)
"יציאת אירופה" הוא שמה של אונית מעפילים שיצאה מאירופה בשנת 1947, כשעל סיפונה ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו יןסף ובטי מרקוביץ. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בקפריסין. לבסוף ארגנו אנשי "ההגנה" את עלייתם של אנשי האנייה ארצה.

ציטוטים

”לצערנו לא נשארה למשפחה שום תמונה או תעודה כלשהי משנות השואה או בשנים שלפני מלחמה.“

הקשר הרב דורי