מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר רב דורי של סבתא ניצה ויהונתן

אני יונתן עם סבתא ניצה בבית התפוצוצ
משפחתנו
ניצה

שמי ניצה מלינבוים, אני סבתא של יונתן. נולדתי בתאריך 22.11.1951, בתל אביב. נכדי יונתן, הזמין אותי להשתתף עמו השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים סיפרתי ליונתן על משפחתנו, על סבא שלו בתקופת השרות הצבאי והמילואים במלחמות ישראל ועוד סיפורים מתקופות שונות בילדותי. מפגש הפתיחה החגיגי של התכנית התקיים בבית הספר אביגור בחג החנוכה.

שלושה דורות – במפגש הפתיחה החגיגי של התכנית בחג החנוכה

תמונה 1

בית הורי בילדותי

אבי דב וולפובסקי ז"ל עבד עם התיאטרון הקאמרי ואני הכרתי את כל השחקנים שם. אמי רות ז"ל עבדה במט"ב ועזרה למשפחות בטיפול.

בילדותי למדתי בית ספר היסודי "תל נורדאו". בתל אביב. (גם הבנות של אחותי אורית, למדו בבית ספר זה). בבית הספר התיכון למדתי ה"עירוני ה'". עם תום לימודי, התגייסתי לשרות בצבא, שירתי כמש"קית חן בצבא.

התחתנתי עם מיכאל ששרת בצבא כקצין קשר. יש לנו תמונה מיום חגיגת האירוסין שלנו. עם הורי ואחותי הצעירה, עם הוריו של מיכאל וסבתא שלו.

תמונה שלי ובעלי ביום האירוסין שלנו עם הורינו, אחותי הצעירה וסבתא של בעלי

תמונה 2

משפחתנו

לאחר הנישואים שלי למיכאל, גרנו בבת ים. נולדו לנו שלושה ילדים: בני הבכור שלומי, נולד בשנת 1972 ושירת בצבא בנח"ל מוצנח. ענת, בתנו השנייה, (אמא של יונתן), נולדה בשנת 1976 ושירתה כקצינת שלישות. תומר בננו השלישי, נולד בשנת 1984 ושירת בטייסת בחצרים.

לאחר לידת הילד השלישי שלנו, עברנו לגור בגבעתיים ובהמשך עברנו שוב לגור בהרצליה, שם אנו מתגוררים כיום.

מלחמת יום הכיפורים

במלחמת יום הכיפורים 1973, אני ובעלי היינו הורים לתינוק בן שנה, שלומי. היינו אצל ההורים שלי בת"א, משום שזו הייתה מסורת במשפחתנו להיפגש ביום כיפור ברחבת בית הכנסת שם. באותו בוקר, שכרגיל שקט ביותר ביום כיפור, הייתה המולה ברחובות. משאיות הובילו חיילים ולא ידענו מה קורה (התקשורת שתקה). התחילו שיחות בין החברים ביחידה ואז הבנו שהמצרים פלשו לישראל.

תמונות משרותו הצבאי של מיכאל, בעלי, משמאל ליד תעלת סואץ

תמונה 3

בעלי, מיכאל, התארגן מייד והגיע לנקודת המפגש של יחידתו ומשם הם נסעו דרומה, מייד כשהגיעו הבינו את גודל הסכנה, הם התארגנו עם מה שהיה ויצאו להדוף את הפולשים. לאחר כמה ימים הם התחברו עם הכוח של אלוף אריק שרון ז"ל וחצו את התעלה על גשר גלילים.

בעלי מיכאל, שירת כקצין קשר ובמלחמת יום הכיפורים נקרא למילואים שנמשכו שבעה חודשים במהלך תקופה זו הוא צלח את תעלה סואץ יחד עם אריק שרון, מבצע זה נקרא "מבצע אבירי לב" זה היה מבצע צבאי של צה"ל  במסגרת מלחמת יום הכיפורים. מטרת המבצע הייתה לצלוח את תעלת סואץ, לכבוש שטחים ממערב לה ובכך להכריע את המלחמה בחזית הדרום. המבצע בוצע על ידי אוגדה 143 בפיקודו של האלוף אריאל שרון" (ויקיפדיה)

זו הייתה נקודת המפנה במלחמה, כי הכוחות שלנו יכלו לעבור על הגשר ולאגוף את הכוחות המצרים. במשך שבעה שבועות לא שמעתי מאומה מבעלי, רק דיווחים בתקשורת על הקרבות והנפגעים. לאחר הקרבות הקשים, באחד הלילות, מיכאל בעלי, נסע לילה שלם עם ג'יפ מהשטח, כדי להרגיע אותנו ולהוכיח שהוא שרד וכמובן לראות את בנו התינוק, שלומי.  זה היה ביקור קצר ולאחר כמה שעות הוא חזר לשטח. בעלי המשיך לשבת בצד המצרי של התעלה כשבעה חודשים. ואז חזר הבייתה לחיים הרגילים. מאז נקרא פעמים רבות למילואים ולקח חלק פעיל במלחמות ישראל.

חג פורים בילדותי 

לקראת חג הפורים הקדשנו את מפגש תכנית הקשר לנושא התחפושות, התבקשנו להביא למפגש תמונה שלנו מתקופת ילדותנו, כשאנו בתחפושת. זו הייתה הזדמנות עבורי לספר למיכאל, נכדי ולשאר ילדי הכתה על חג הפורים וכיצד חגגנו אנו המבוגרים את החג בעבר.

אני בתחפושות פורים בעבר – בתמונה השמאלית, יחד עם אחותי, שוטרת

תמונה 4

התחפושות לא נקנו אז כמו היום. כל התחפושות הוכנו בביתנו. השתמשו אז בבגדים ובאביזרים שהיו בבית המשפחה, בנוסף התחפושות בכל שנה היו עוברות מילד לילד.

אני מספרת ליונתן ולמשתתפי התכנית על תחפושות הפורים שלי בעבר

תמונה 5

בבית הספר נערכה מסיבה גדולה במגרש הספורט. את המסיבה ניהל המורה להתעמלות שקראו לו בני. כל תלמיד הכין משלוח מנות, כפי יכולתו וקישט יפה את המשלוח. במהלך המסיבה התקיימה תחרות תחפושות עם פרסים יפים. ברחבה היו תחנות הפעלה, כמו קליעה למטרה ואכילה מהירה של אוזני המן.

גם בבית חגגנו את חג הפורים, בין בני המשפחה חולקו משלוחי מנות. בגיל מבוגר יותר המשכנו לחגוג את חג פורים כל שנה, הוזמנו תמיד למסיבות פורים. בכל חגיגה, אני תמיד התחפשתי ובעלי מיכאל לא אוהב להתחפש.

סיפורה של צלחת סדר פסח

במפגש תכנית הקשר הרב דורי, נתבקשנו להביא חפץ משמעותי היקר לנו ולספר את סיפורו. אני בחרתי להביא את צלחת סדר הפסח שלי.

 זו צלחת סדר פסח

תמונה 6

הצלחת המדוברת הינה מתקופת הצאר ברוסיה. הייתה שייכת לסבא רבא של בעלי: אברום. בתקופה זו לא היה חופש דת והיהודים לא יכלו לחגוג את חגיהם באופן גלוי וחופשי. אי לכך הוחבאו כלים שסימלו את החגים והשתמשו בהם רק בחג כנדרש.

 אני מספרת ליונתן ולחברי הקבוצה על צלחת סדר פסח

תמונה 7

סדר פסח נחגג כהלכתו בסתר והצלחת הזו הייתה במרכז השולחן ועליה הונחו סימני החג (ככל שהתאפשר). כיום הצלחת מונחת במרכז שולחן סדר הפסח אצלנו בבית ועליה כל סימני החג. אני שומרת על צלחת זו מכל משמר.  במקרה אחד התחביבים שלי הוא אוסף של כלים עתיקים.

מספרת על צלחת סדר פסח

חוויה מיוחדת הייתה לנו בסיור המשותף בבית התפוצות – מיכאל ואני בבית התפוצות

תמונה 8

הזוית האישית

סבתא ניצה: יש לי ארבעה נכדים מקסימים: מאי בת 17 וחצי, אייל בן 14 וחצי, יונתן בן 10 ואיתמר בן 6.

שמחתי מאוד, שיונתן הזמין אותי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. התכנית נהדרת. הכי נהניתי לעבוד בצמוד עם יונתן על תיעוד הסיפור. אנחנו משפחה קטנה והיה חשוב להנחיל לו את קורות המשפחה. בעקבות התכנית בכתה, המשכנו בבית וקראנו את עבודת השרשים שהכין בעבר, בני הצעיר, זו הייתה השלמה לתכנית.

תודה מכל הלב

מילון

מש"ק/ית
מַשָ"ק (ראשי תיבות: מפקד שאינו קצין) הוא נגד או חוגר (חייל סדיר שאינו קצין) הנושא בתפקיד פיקודי או באחריות על תחום מקצועי השונה מזה של יתר החוגרים והנגדים ביחידתו. (ויקיפדיה)

מבצע אבירי לב
מבצע אבירי לב היה מבצע צבאי של צה"ל במסגרת מלחמת יום הכיפורים. מטרת המבצע הייתה לצלוח את תעלת סואץ, לכבוש שטחים ממערב לה ובכך להכריע את המלחמה בחזית הדרום. המבצע בוצע על ידי אוגדה 143 בפיקודו של האלוף אריאל שרון, שכללה 3 חטיבות שריון (חטיבה 14 הסדירה וחטיבות המילואים 421 ו-600), חטיבת צנחני מילואים 247, שני אגדים ארטילריים ומספר גדודי הנדסה/צליחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני שומרת על צלחת של ליל הסדר זו מכל משמר“

הקשר הרב דורי